برنامه ریزی برای زندگی

آیا تا به حال احساس کرده اید که باید استرس تان را کمتر کنید، بیشتر ورزش کنید، یا رژیم خود را تغییر دهید؟ یا آیا می خواهید تغییرات اساسی تری در زندگی خود ایجاد کنید، مانند ایجاد تغییر در حرفه و شغل خود، یا شروع یک رابطه (یا خارج شدن از این رابطه)؟ بسیاری از افراد در زندگی خود برای کاهش استرس و هم چنین سلامتی خود چیزهایی برای تغییر دارند و به دنبال برنامه ریزی برای یک زندگی خوب هستند.

ما اغلب به دلیل بی حالی و نداشتن انگیزه، عدم تمرکز و یا عوامل دیگر این تغییرات را در زندگی خود ایجاد نمی کنیم. رویاپردازی برای ایجاد تغییر زندگی معمولاً آسانتر از عمل به آن است. با ایجاد یک برنامه خاص و پیروی از آن، روند کار به مراتب آسان تر و کم استرس تر خواهد بود، و شانس موفقیت شما بیشتر می شود. اگر احساس می کنید از مسیر خود منحرف شده اید، مجدداً تمرکز کرده و دوباره امتحان کنید. در این قسمت گام های ساده و مؤثر برای بررسی زندگی و شروع دوباره با برنامه ریزی جدید برای زندگی ارائه شده اند.

در مورد چیزهای ارزشمند زندگی خود بیاندیشید

با برنامه ریزی برای زندگی خود، بهتر خواهید فهمید که چه چیزهایی را در چه قسمت هایی از زندگی خود می خواهید تغییر دهید. برای این کار، تهیه یک ژورنال و ارزیابی قسمت های مختلف زندگی به شما کمک می کند. این ژورنال می تواند به صورت یک لیست، فرم گزارش، نقشه ذهنی یا هر فرمت دیگری باشد. نکته مهم این است که این ژورنال بتواند قسمت هایی از زندگی را که برایتان مهم هستند، پوشش دهد. برای بیشتر افراد، این به معنای شغل، خانواده، بهزیستی، وضعیت مالی، و دیگر عوامل استرس زا، و حتی محیط خانه می باشد. در مورد چیزهای ارزشمند زندگی خود بیاندیشید، و نحوه عملکرد آن ها در زندگی خود را ارزیابی کنید.

ارزشهای خود را ارزیابی کنید

هنگامی که در حال تهیه برنامه ای برای زندگی خود هستید، باید روی ارزش های خود کار کنید -آنچه برای شما مهم است و چیزهایی که می خواهید در زندگی خود حفظ کنید.

آیا برای خانواده ارزش قائل هستید، اما به دلیل اضافه کاری در شغلی که از آن متنفر هستید، وقت کمی را با خانواده خود می گذرانید؟ آیا تناسب اندام اهمیت زیادی برایتان دارد، اما بیشتر اوقات خود را به تماشای تلویزیون می گذرانید؟

در اکثر اوقات، افراد بدون اینکه متوجه باشند، درگیر فعالیتهایی در زندگی خود هستند، که ارزش کمی برای آنها دارند. برای اینکه مطمئن شوید که وقت خود را عاقلانه سپری می کنید، آنچه را که بیشترین ارزش را برای شما در زندگی دارد، ارزیابی کنید و آن ها را در برنامه ریزی برای زندگی خود اعمال کنید.

بیشتر بخوانید: زندگی را آسان بگیرید

نگاهی به آینده داشته باشید

زمانی که برای زندگی خود برنامه ریزی می کنید، این برنامه نه تنها برای چند ماه بعد، بلکه تا سال ها به شما کمک خواهد کرد. با نگاهی به ارزش های خود، و اندیشیدن در مورد اینکه می خواهید چند ماه بعد، سال بعد، و پنج سال بعدتان چگونه باشد، و سپس برگشتن به نقطه کنونی، گام های بعدی خود را برای رسیدن به برنامه خود مشخص کنید. همچنین برای تنظیم وقت خود نیز تصمیم گیری می کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید در یک زمینه جدید مشغول به کار شوید، شاید اکنون زمان برقراری ارتباط و به دست آوردن تجربه کاری در وقت آزاد خود باشد. برای ایجاد تغییرات بزرگتر در آینده می توانید هم اکنون گام های کوچکی بردارید.

برای گام های کوچک تر برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی
Google Images/ Planning

هنگام برنامه ریزی برای زندگی تان، با نگاهی به هدف مورد نظر خود و جایی که در آن قرار دارید، می توانید مسیر “از اینجا” تا “آنجا” را به مراحلی کوچک تر و قابل کنترل تر تجزیه کنید. به این ترتیب، می توانید موفقیت هایی را که می توانند انگیزه شما را حفظ کنند، راحت تر تجربه کنید. و با حرکت رو به جلو، می توانید جاهایی را که ممکن است نیاز به تغییر برنامه خود داشته باشید، ببینید و به طور مداوم قدم های بعدی خود را بردارید و به جلو بروید.

موانع مسیر خود را از بین ببرید

همانطور که می خواهید رو به جلو حرکت کنید، لیست برنامه های خود را مرور کنید، و به این فکر کنید که چه چیزی شما را از اهدافتان، از تجربه های کم استرستان، و رسیدن جایی که می خواهید در آن باشید، باز می دارد. سپس تغییراتی را اعمال کنید. تعهدات، روابط و سایر جنبه های زندگی خود را که انرژی شما را می گیرند، و ضروری نیستند، حذف کنید. چیزهایی را که نمی توانید حذف کنید، به حداقل برسانید. همه چیز را سبک و سنگین کنید- آیا این چیزها را در زندگی خود می خواهید، یا دوست دارید در جهت چیزهایی که برای شما بسیار مهم هستند، قدمی بردارید؟ وقتی این گزینه های ملموس را  ببینید، برنامه ریزی برای زندگی و ایجاد تغییرات آسان تر می شوند.

ساختارها را تنظیم کنید

سیستمی را در زندگی خود ایجاد کنید که از تغییرات مورد نظر شما پشتیبانی کند. بنابراین نیازی نیست تمام نیروی حرکتی خود را تأمین کنید. اگر می خواهید بیشتر ورزش کنید، به یک سالن ورزشی بروید، دوست و همراهی برای ورزش کردن پیدا کنید و ورزش را به بخشی از برنامه خود تبدیل کنید. اگر می خواهید استرس خود را تسکین دهید، به تمرین مرتبی برای کاهش استرستان متعهد شوید، و آن را به برنامه خود اضافه کنید. اگر می خواهید زمان بیشتری را با همسر خود بگذرانید، قرار ملاقات های شبانه منظم و گردش با او را در برنامه خود قرار دهید.

ایجاد ساختارهایی در زندگی به شما کمک می کند تا برنامه های “من باید این کار را شروع کنم …” را در ذهن خود دنبال کرده، و آنها را به بخشی از واقعیت زندگی خود تبدیل کنید.

همیشه به دنبال پشتیبان باشید

درخواست کمک از دیگران برای نگه داشتن خود در مسیر، موکول کردن کارهایی که فشار زیادی به شما وارد می کنند به زمانی دیگر، و حتی ثبت نام در خبرنامه های رایگان یا پیوستن به صفحات رسانه های اجتماعی با موضوع استرس (مانند مواردی که توسط این سایت ارائه می شود) روش هایی هستند که با استفاده از آن ها می توانید از حمایت مداوم برخوردار شوید، و تغییراتی دلخواه در زندگی تان را ایجاد و حفظ کنید.

از خود بپرسید برای اجرای برنامه های خود به چه منابعی نیاز دارید، و برای به دست آوردن این منابع در زندگی چه کاری می توانید انجام دهید. به طور مرتب برنامه های خود را چک کنید، تا مطمئن شوید که در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارید، و اگر احساس کردید از مسیر خود منحرف شده اید، به آرامی خود را به سمت مسیر اهدافتان هدایت کنید. اینگونه برنامه ریزی برای زندگی آسانتر شده، و تغییرات بیشتر دوام می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.