با احساس پشیمانی در زندگی خود چه کنیم؟

تا به حال برایتان اتفاق افتاده به این بیاندیشید که ” این هفته تقریبا آنطور که می خواستم به نتیجه نرسیدم” یا “این هفته باید وقت بیشتری را با بچه ها بگذرانم”؟ شما تنها نیستید. افراد زیادی احساس پشیمانی در زندگی خود را نسبت به عملکردشان تجربه می کنند.

مطابق دیکشنری مریام وبستر واژه پشیمانی به معنای “احساس تأسف بسیار برای چیزی” می باشد. ممکن است پشیمانی ناشی از یک مسأله کوچک مانند فراموش کردن یک قرار ملاقات یا مسأله ای مهم مانند ارتکاب جرم باشد.

مطابق مطالعه منتشر شده در بولتن روانشناسی اجتماعی و شخصیتی، مردم امریکا در مورد شش موضوع مهم احساس پشیمانی داشته اند:

  • تحصیل
  • شغل
  • روابط عاطفی
  • تربیت فرزندان
  • اصلاح خود
  • اوقات فراغت

بیشتر افراد احساس پشیمانی در زندگی را در سال های آخر عمر خود تجربه می کنند. شاید به این فکر کنند که “ای کاش، در این سال ها با برادرم ارتباط بیشتری داشتم.” یا “برای اینکه ازدواج موفقی داشتم، باید بیشتر کار می کردم” و متأسفانه بیشتر آنها زمان زیادی برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود ندارند.

اما خبر خوب اینکه با بررسی پشیمانی های کوچکی که در طول هفته تجربه می کنید، می توانید از مواجهه با پشیمانی های بزرگ در طول زندگیتان جلوگیری کنید.

احساس پشیمانی خود را اقرار کنید

احساس پشیمانی ناشی از هر کار کوچک و بزرگی که باشد، باید به یاد داشته باشید که هر کسی ممکن است اشتباه کند. اما گاهی اوقات، غرور مانع از این می شود که افراد احساس پشیمانی در زندگی خود را قبول کنند. پذیرش پشیمانی، خود باعث می شود که افراد از اشتباهاتشان بیاموزند.

اقرار پشیمانی نسبت به کاری مانند صدمه زدن به دیگری طبیعی است. در واقع، قبول احساسات و پشیمانی در مواقع ارتکاب اشتباه باعث ایجاد فرصت هایی برای شکوفایی و رشد فرد می شود.

Pexels/Regret

اهداف بلند مدت خود را تعیین کنید

بدون وجود اهداف بلند مدت معینی، احتمالا در پایان هفته دچار پشیمانی خواهید شد. آیا می خواهید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید؟ آیا می خواهید یک مدرک دانشگاهی بگیرید؟ آیا می خواهید فرزندان خود را به شیوه متفاوتی تربیت دهید؟

آنچه را که در طول 5، 10 یا 20 سال از زندگی خود می خواهید، در نظر بگیرید. اندیشیدن در مورد آینده باعث ایجاد سبکی از زندگی می شود، که در طول آن احساس پشیمانی در زندگی شما کمتر خواهد شد.

برای خود اهداف هفتگی تعیین کنید

تعیین اهداف هفتگی باعث تبدیل ایده های درونی به عمل می شود. از خودتان بپرسید، ” در طول هفت روز آینده قصد دارم چه کارهایی انجام دهم که در پایان هفته احساس پشیمانی کمتری داشته باشم؟”

به طور مثال ممکن است تصمیم بگیرید که در طول هفته آینده نیم کیلوگرم از وزن خود را کم کنید، یا مثلا تصمیم بگیرید در یک هفته آینده عصبانی نشوید.

زمانی که اهداف خود را یادداشت می کنید، شانس موفقیت شما افزایش می یابد. خواه اهداف خود را در تقویم کاری خود یادداشت کنید، یا آن را در تصویر زمینه لپ تاپ خود قرار دهید، یادداشت کردن اهداف هفتگی برای جلوگیری از احساس پشیمانی در زندگی مفید خواهد بود.

برای خود اهداف روزانه در نظر بگیرید

هر روز با انجام کارهایی، یک قدم به هدف هفتگی خود نزدیک تر شوید. اهداف هفتگی شما می تواند شامل چیزهایی مانند “امروز بیست دقیقه ورزش می کنم” یا ” امروز به مدت 15 دقیقه قفسه کتاب خودم را تمیز می کنم.” باشد.

هدف روزانه خود را تبدیل به یک عمل واقعی کنید. این هدف می تواند خیلی ناچیز یا خیلی بزرگ باشد. به یاد داشته باشید هر هدفی که تعیین می کنید منطقی و ممکن باشد. و  با هر روز موفقی، می توانید انگیزه لازم برای ادامه کار را پیدا کنید. رسیدن به همین اهداف روزانه، تحقق اهداف هفتگی را به دنبال خواهد داشت. و در نتیجه احساس پشیمانی در زندگی کلی نیز کمتر می شود.

برای رسیدن به موفقیت آماده باشید

با هموار کردن راه رسیدن به اهداف روزانه، خود را برای موفقیت آماده کنید. به طور مثال، اگر می خواهید قبل از رفتن به سر کار ورزش کنید، کیف باشگاه خود را شب قبل از رفتن به رختخواب آماده کنید، و کفش های ورزشی خود را کنار تختخواب خود قرار دهید. اگر می خواهید یک کتاب بنویسید، یک برنامه زمانی همه روزه تعیین کنید و آن را در تقویم کاری خود یادداشت کنید.

آماده سازی خود برای موفقیت می تواند شانس تحقق اهداف را افزایش دهد. کمی تغییر استراتژیک می تواند تمام آنچه را که برای افزایش توانایی موفقیت در شما لازم است، فراهم کند.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی خود، این مقاله را حتما بخوانید

برای موانع و چالش های خود برنامه ریزی کنید

در مورد چیزهایی که شما را از مسیر اهداف خود خارج می کند، بیاندیشید. به طور مثال، ممکن است یک مهمانی آخر هفته باعث شکستن رژیم غذایی شما شود. یا شاید یک هفته پر مشغله منجر شود که وقت کمتری را با فرزندان خود بگذرانید.

در مورد موانع احتمالی برای رسیدن به اهداف هفتگی تان فکر کنید. برنامه ای را تنظیم کنید که به شما در وسوسه نشدن و غلبه بر چالش های به وجود آمده کمک کند. زمانی که یک برنامه معین داشته باشید، راحتتر می توانید به اهداف خود دست یابید، و احساس پشیمانی در زندگی خود نکنید.

به دنبال راه هایی باشید که باعث مسئولیت پذیری شما شوند

مسئولیت پذیری می تواند کلید اصلی برای با انگیزه ماندن باشد. خوشبختانه، روش های بسیاری برای ایجاد مسئولیت پذیری وجود دارد. به دنبال یافتن استراتژی هایی باشید که برای شما مناسب باشند.

به طور مثال، هر روزی که به باشگاه می روید، آن را روی تقویم خود علامت بزنید و آن را روی یخچال نصب کنید. یا می توانید از اپلیکیشن هایی برای گزارش پیشرفت روزانه تان استفاده کنید.

برخی از افراد از دیگران برای ایجاد مسئولیت پذیری در خود استفاده می کنند. ممکن است کارهای خود را همراه با دوست دیگری هر روزه بیرون از منزل انجام دهند. یا عکسی از خود در باشگاه را در گروه های مجازی مربوط به مسئولیت پذیری به اشتراک بگذارید.

روش کاربردی برای خودتان را پیدا کنید. بنابراین، ممکن است انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهداف روزانه خود داشته باشید.

پیشرفت خود را ارزیابی کنید

هر روز چند دقیقه ای از وقت خود را به فکر کردن در مورد پیشرتتان صرف کنید. در مورد کارهایی که به خوبی از عهده آن ها بر آمده اید فکر کنید، و به چگونگی انجام بهتر آن کار در روز بعدی بیاندیشید.

ثبت وقایع روزانه می تواند روش خوبی برای ارزیابی پیشرفت باشد. در یک دفترچه یادداشت کارهایی که برای رسیدن به هدف خود در طول روز انجام داده اید، یادداشت کنید. سپس، در پایان هفته یا یک بار در ماه، آنها را بررسی و ارزیابی کنید.

بررسی دوباره کارها و پیشرفت حاصل شده می تواند در ایجاد انگیزه کارساز باشد، و در نتیجه احساس پشیمانی در زندگی تان کمتر خواهد شد.

موفقیت های خود را جشن بگیرید

جشن گرفتن موفقیت های کوچک می تواند انجام کارهای سخت را برای شما لذت بخش کند. به طور مثال، پس از 30 بار رفتن به باشگاه، برای خود یک پیراهن جدید خریداری می کنید. یا مثلا، پس از پس انداز 1000 دلار، دوست خود را برای شام دعوت می کنید.

فقط مطمئن باشید که پاداش هایتان به اهداف شما لطمه وارد نمی کند. به عنوان مثال، پس از یک هفته رژیم غذایی، رفتن به رستوران را برای پاداش در نظر نگیرید. قرار نیست چیزی که برای جشن خود در نظر گرفته اید، مانع پیشرفت شما شود. به یاد داشته باشید که عدم موفقیت در همین اهداف کوچک و نسبتا ساده می تواند در بلند مدت باعث احساس پشیمانی در زندگی شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.