با احساس خستگی و کسالت در طول روز چه کنیم

بی حوصلگی و کسالت گاه به گاه در زندگی هر شخصی امری نرمال و طبیعی است. اما اگر دائما برای رفع خواب آلودگی و کسالت خود به دنبال یک فنجان قهوه هستید، و هر زمان که احساس خستگی و کسالت می کنید، در رختخواب خود می مانید، زمان آن فرا رسیده که عادت های فردی خود را ارزیابی کرده و آن دسته از رفتارهایی را که باعث تحلیل انرژی شما می شوند، تغییر دهید.

اگر به تازگی احساس خستگی می کنید، و علائم دیگری نیز دارید، یا اگر بدن شما عملکرد طبیعی خود را از دست داده است، با مراجعه به یک پزشک شروع کنید. اگر وضعیت سلامتی شما نرمال است و هنوز هم در بیشتر روزها احساس خستگی می کنید، روش های ساده ای وجود دارد که به کمک آنها می توانید سطح انرژی خود را بالا ببرید.

1

به خواب خود توجه کنید

کاملا بدیهیست که دیر خوابیدن باعث خستگی می شود. اگر جزو افرادی هستید که در طول شب کمتر از هفت ساعت می خوابید، نه تنها به احتمال زیاد احساس خستگی و کسالت خواهید داشت، بلکه ریسک برخی از مشکلات جدی سلامتی نیز در شما افزایش خواهد یافت. این مشکلات عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • افسردگی
  • افزایش ریسک تصادفات
  • ایمنی پایین تر
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی
  • اختلال در اندیشیدن، حافظه و خلق و خو

در حالی که خواب کم یکی از دلایل احساس خستگی و کسالت می باشد، نکته جالب این است که تحقیقات نشان داده خواب بیش از 9 ساعت نیز خطر ابتلا به مرض چاقی، دیابت و سردردهای مزمن را افزایش می دهد.
بنابراین، برای حفظ سلامت خود حد تعادل را حفظ کنید. بیشتر بزرگسالان با داشتن خواب بین 7 تا 8 ساعت به بهترین عملکرد خود می رسند.

یکی دیگر از علل افت انرژی در افراد که اغلب نادیده گرفته می شود، فشردن چند باره دکمه ساعت هشدار است. ده دقیقه زمان اضافی برای خوابیدن به نظر وسوسه انگیز می رسد، اما بهتر است زمانی که ساعت زنگ می خورد، در اولین هشدار بلافاصله بیدار شده و از رختخواب خود خارج شوید.

خوابیدن به اندازه غذا خوردن و ورزش کردن در سلامتی هر فردی موثر است. بنابراین نباید برای انجام فعالیت های دیگر، از خواب خود بزنید.

2

پروتئین بدن خود را تأمین کنید

اگر صبحانه معمول شما کلوچه، دونات، یک کاسه غلات گندم تصفیه شده و یا چیزی بدتر از این ها باشد، به احتمال زیاد در طول روز فقط به مدت چند ساعت تاب می آورید. پر کردن شکم خود با این حجم سنگین از کربوهیدرات ها منجر به افزایش مقدار قند خون می شود. و زمانی که مقدار قند خون شما پس از چند ساعت افت کند، مقاومت در محل کار برایتان دشوار خواهد بود.

در همه وعده های غذایی خود از پروتئین استفاده کنید. و میان وعده هایی را که کربوهیدرات و پروتئین بدن را متعادل می سازند، به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
اگر وقت دارید، برای صبحانه خود تخم مرغ آماده کنید. در غیر این صورت، مقداری کره بادام زمینی را روی یک تکه نان گندم کامل بمالید و بخورید. از یک کاسه پر ماست و میوه یا یک اسموتی یا نوشیدنی غنی شده از پروتئین نیز می توانید استفاده کنید. بجای یک تکه شکلات به عنوان عصرانه، چند تکه سیب خورد شده به همراه داشته باشید و آن را با کمی پنیر بخورید.
پروتئین ها از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می کنند و باعث حضور ذهن بیشتر می شوند.

3

از فعالیت بیش از حد خودداری کنید

شاید غیرعادی به نظر برسد، اما احساس خستگی و کسالت می تواند به منزله گله و شکایت بدن شما از فعالیت بیش از حد باشد. ورزش کردن متابولیسم بدن را بالا می برد، خلق و خوی فرد را زنده و شاداب نگه می دارد، و به خواب بهتر در شب کمک می کند.
لازم نیست در طول روز ساعت ها وقت خود را در باشگاه صرف کنید، حتی یک پیاده روی بیست دقیقه ای در محوطه محل زندگی تان نیز می تواند مفید واقع شود.

4

آب بدن خود را تأمین کنید

نوشیدن آب
Pexels/Drinking Water

کم آبی بدن منجر به خستگی می شود. بیشتر افراد در طول روز به اندازه کافی آب نمی نوشند. همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید و آب موردنیاز بدن خود را با آن تأمین کنید. همچنین قبل از هر وعده غذایی یک لیوان کامل آب بنوشید. یکی از از روش های موجود دوش گرفتن فوری است. اگر امکان آن در لحظه وجود نداشت، شستن دست ها و صورت با آب سرد باعث سرحالی و شادابی خواهد شد.

5

به اندازه کافی سرگرمی داشته باشید

  • خنده از ته دل یکی از روش های بسیار موثر در بالا بردن انرژی بدون صرف هیچ هزینه ای می باشد. تماشای یک فیلم سرگرم کننده، خواندن یک رمان خنده دار، یا دیدن یک سریال کمدی و حتی تماس تلفنی با یکی از دوستان پرانرژی و همیشه خندان، همگی می تواند باعث خنده و سرگرمی شما شوند.
  • هر روز، حتی برای یک مدت کوتاه، مشغول یکی از فعالیت های مورد علاقه خود شوید. مطالعه، باغبانی، گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه و هر چیزی که باعث ایجاد احساس خوبی در شما شود می تواند باعث رفع احساس خستگی و کسالت در شما شود.
  • در رختخواب خود به دنبال چیزی بیشتر از خواب باشید. رابطه جنسی با شریک زندگی خود نه تنها باعث احساس خوشی شده و استرس را کاهش می دهد، بلکه سطح آدرنالین و اندورفین را نیز افزایش می دهد و در نتیجه روز بعد انرژی بیشتری خواهید داشت.
  • چالش های جدیدی را امتحان کنید. در کلاس های آموزشی مربوط به زمینه مورد علاقه خود ثبت نام کنید، غذای رستوران جدیدی را امتحان کنید، سرگرمی و ورزش جدیدی را یاد بگیرید. حتی تغییرات جزئی مانند کوتاه کردن موی سر می تواند روتین همه روزه زندگی را تکان داده و منجر به رفع احساس خستگی و کسالت شود.

برای احساس شادی و رضایت بیشتر در زندگی خود این مقاله را بخوانید

6

کارهای پسندیده انجام دهید

استرس، بدبینی و افسردگی بزرگترین عوامل از بین برنده انرژی در افراد هستند. اگر غرق در افکار ناامید کننده و کسالت آور هستید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. اما در هر شرایط استرس زایی می توانید روش های زیر را به کار بگیرید:

کارهای داوطلبانه

کمک به دیگران یکی از بهترین روش ها برای تقویت روحیه و بالا بردن انرژی است.

قدرشناسی و سپاسگزاری

هر شب یک یا دو دقیقه قبل از خواب وقت بگذارید و اتفاقات خوبی را که در طول روز تجربه کرده اید، یادداشت کنید.

بخشودن

عصبانیت، کینه توزی، افسوس خوردن و ناراحتی باعث از بین رفتن انرژی و روحیه شما خواهد شد. در حقیقت، افکار منفی باعث می شوند تا مغز بر روی مباحث تحریک آمیز بیشتر متمرکز شود.

مدیتیشن

لازم نیست به صورت بسیار حرفه ای و به مدت چند ساعت مدیتیشن انجام دهید تا از مزایای آن بهره مند شوید. به طور مثال می توانید بی سرو صدا بنشینید و به مدت سه دقیقه نفس های خود را بشمارید. با این روش ذهن شما به آرامش خواهد رسید و احساس هوشیاری و حضور ذهن شما افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر احساس کردید کافئین کافی برای کل روز در بدن شما وجود ندارد، می توانید یک فنجان قهوه برای خود آماده کنید. ایجاد تغییرات سالم روش به مراتب بهتری برای احساس خوب و ایجاد انرژی برای یک روز شلوغ در زندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.