استرس چگونه بر عملکرد مغز شما تاثیر میگذارد؟

استرس یک واقعیت آشنا و مشترک از زندگی هر روز ماست.استرس هر روز و به شیوه های مختلف در زندگی ما بوجود می آید.این استرس ممکن است ناشی از تلاش برای حل تنشهای شغلی،خانوادگی،تحصیلی و … باشد و مواردی مانند سلامتی،پول و حتی روابط ما را تحت تاثیر قرار دهد.

در هر موقعیتی که ما خودمان را دربرابر تهدید میبینیم مغز و به طبع آن بدن ما وارد یک حالت خودکار میشوند که در انگلیسی به این حالت F&F)Fight Or Flight) میگویند.یعنی حالت گریز یا جنگ.ما در این حالت تصمیم میگیریم که بجنگیم یا دممان را بگذاریم روی کولمان و فرار کنیم.البته این تصمیم ما نیاز به فکر کردن ندارد و در کسری از ثانیه اتفاق می افتد و مغز در این مواقع کنترل را به لایه های پایینتر یا همان حالت حیوانی ما میدهد.

به احتمال زیاد شما هم متوجه شده اید که استرس چقدر میتواند برای مغز و بدن ما مضر باشد.استرسی که زیاد باشد میتواند سلامت کلی ما را تحت تاثیر قرار دهد.میتواند حافظه ما را نابود کند،توانایی تصمیم گیری های منطقی ما را کاهش دهد و حتی گاهی میتواند در مواردی آرامش نسبی را از زندگی ما بگیرد(مانند زمانی که فرد احساس سوظن دارد).بهرحال استرس اگر بیش از اندازه باشد میتواند شدیدا در طولانی مدت روی مغز ما آسیبهای برگشت ناپذیری ایجاد کند.

اما آیا استرس همیشه مضر است؟در پاسخ باید بگوییم که استرس همیشه هم بد نیست.همین استرس باعث تداوم بقای ما در طول حیات بشر شده است.زمانی که شما استرس دارید حواس شما جمع تر بوده و با دقت بیشتری کارهای خود را انجام میدهید.همین استرس باعث شده در طول سالهای تحصیلی خود زمانی که شب امتحان درس میخواندید و نمره میگرفتید از دانشگاه فارغ التحصیل شوید.

استرس می تواند تأثیرات منفی بر روی بدن و مغز بگذارد. تحقیقات نشان داده است كه شرایط استرسزا می تواند طیف گسترده ای از اثرات منفی بر مغز داشته باشد ، از مشاركت در بیماری روانی گرفته تا كاهش حجم مغز.

به نقل از سایت verywellmind

بهتر است نگاهی به 5 تاثیر منفی استرس بر روی مغز بیندازیم.با ما همراه باشید

  1. استرس مزمن خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش می دهد
تاثیر استرس بر مغز
تاثیر استرس بر عملکرد مغز

در تحقیقی که در موسسه Molecular Psychiatry انجام شده است محققین دریافته اند که استرسی که مزمن باشد تاثیرات طولانی مدتی روی مغز ما دارد.به گفته آنها ، این تغییرات می تواند توضیح دهد كه چرا كسانی كه استرس مزمن را تجربه می كنند ، در آینده بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات خلقی و اضطرابی هستند.

استرس ممکن است در بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلالات عاطفی مختلف نقش داشته باشد.

به نقل از Harvard Business Review

محققان دانشگاه کالیفرنیا — برکلی یک سری آزمایشات را انجام دادند که به بررسی تأثیر استرسهای مزمن بر مغز میپردازد.آنها دریافتند که استرس مزمن باعث تولید بیشتر سلولهای میلین و در عوض کاهش تولید نورون میشود.این کار باعث ایجاد تداخل در ایجاد بالانس از طریق تولید بیش از حد میلین در نواحی از مغز میشود.

محققین همچنین دریافتند که استرس تاثیرات منفی بسیاری روی ناحیه هیپوکمپ دارد.ناحیه ای از مغز ما که با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

  • استرس باعث تغییر ساختار مغز میشود
تصویر برگرفته از:pinterest

نتایج آزمایشات محققان دانشگاه کالیفرنیا – برکلی نشان داد که استرس مزمن می تواند منجر به تغییرات طولانی مدت در ساختار و عملکرد مغز شود.مغز ما از میلیونها سلول عصبی و نورون ساخته شده که تحت عنوان “ماده خاکستری” شناخته میشود و مسئولیتهای حیاتی چون تصمیم گیری و حل مشکل را بر عهده دارد.

اما مغز همچنین حاوی چیزی است که به عنوان “ماده سفید” شناخته می شود و از آکسون هایی که برای ارتباط با سایر مناطق مغز متصل هستند تشکیل شده است.ماده سفید بخاطر پوشش چربی شکل و سفیدش به این نام شناخته شده و آکسین ها را که وظیفه سرعت بخشیدن به سیگنالهای الکتریکی مورد استفاده در تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط را بر عهده دارند،محاصره میکند.

استرس مزمن نه تنها با تولید بیش از حد میلین باعث بر هم خوردن تعادل نسبت ماده سیاه و سفید میشود بلکه با این کار تغییراتی د رساختار مغز نیز در طولانی مدت بوجود می آورد.

پزشکان و محققان قبلاً مشاهده کرده اند که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نیز دارای ناهنجاری های مغزی از جمله عدم تعادل در ماده خاکستری و سفید هستند.

به نقل از verywellmind

روانشناس دانیلا کاوفر ، محقق این آزمایشات شگفت انگیز، نشان می دهد که تمام استرس هم، در مغز و شبکه های عصبی به یک روش تأثیر نمی گذارد.استرس خوب یا همان استرسی که به شما کمک میکندعملکرد خوبی در مقابل چالشها داشته باشید،در سیم کشی دوباره مغز به شیوه درست نقش بسزایی دارد و منجر به ایجاد شبکه های قوی تر و مقاومت بیشتر می شود.

از طرف دیگر استرس مزمن می تواند منجر به بروز مشکلات شود. کاوفر میگوید: “شما براساس الگوی ماده سفیدی که در ابتدای زندگی دریافت می کنید ، مغزی ایجاد می کنید که در برابر بیماری های روانی مقاوم یا آسیب پذیر باشد.”

  • استرس سلولهای مغزی را از بین میبرد
Brain cells

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی و Rosalind Franklin انجام شده است ، محققان کشف کردند که یک واقعه استرس_اجتماعی به تنهایی می تواند نورون های جدید را در هیپوکامپ مغزاز بین ببرد.

هیپوکامپ یکی از مناطق مغز است که به شدت با حافظه ، احساسات و یادگیری در ارتباط است. همچنین یکی از دو ناحیه مغز است که نوروژنسیس یا تشکیل سلولهای جدید مغز در طول زندگی در این ناحیه از مغز شکل میگیرد.

در آزمایشات ، تیم تحقیق موشهای جوانی را به مدت 20 دقیقه در قفس با دو موش بزرگتر قرار دادند. موش جوان پس از آن در معرض حمله از ساكنان پخته تر قفس قرار گرفت.آزمایشهای بعدی نشان داد که میزان کورتیزول ترشح شده در بدن این موشهای جوان تا شش برابر حالت عادی افزایش پیدا کرده بود در حالی که در موشهای بالغتر میزان کورتیزول در حالیت نرمال خود قرار داشت چرا که چنین شرایط استرس آوری را تجربه نکرده بودند.

این مقاله هم برای شما مفید است:عملکرد مغز به مرور زمان

بررسی های بیشتر نشان داد درحالی که موشهای جوان سلولهای عصبی یکسانی را در مقایسه با موشهایی که تحت شرایط استرسزا نبودند،تولید کرده اند اما یک هفته بعد محققین شاهد کاهش شدید در میزان سلولهای عصبی آنها بودند.این یعنی سلولهای عصبی که تولید میشوند در شرایط استرس آور از بین میروند.

درحالی که بنظر نمیرسد استرس در شکل گیری نورونهای جدید نقشی داشته باشد اما در از بین رفتن آنها نقش بسزایی دارد.

به نقل از verywellmind
  • استرس مغز را کوچکتر میکند
تاثیر استرس بر مغز

حتی در بین افراد سالم استرس میتواند منجر به کوچک شدن نواحی از مغز شود که با تنظیم احساسات،متابولیسم و حافظه همراه است.در حالی که افراد غالباً نتایج منفی را با فشارهای ناگهانی و استرس ناشی از زندگی ایجاد می کنند (مانند یک فاجعه طبیعی ، تصادف رانندگی ، فوت یک فرد محبوب) ، محققان در واقع معتقدند که این استرس روزمره که همه ما به نظر می رسد با آن روبرو هستیم با گذشت زمان ، می تواند منجر به شکل گرفتن طیف گسترده ای از اختلالات روانی شود.

در یک مطالعه ، محققان دانشگاه ییل به 100 شرکت کننده سالم که اطلاعاتی در مورد وقایع استرس زا در زندگی خود ارائه می دادند ، پرداختند. محققان مشاهده کردند که قرار گرفتن در معرض استرس ، حتی استرس بسیار اخیر ، باعث ایجاد ماده خاکستری کوچکتر در قشر جلوی مغز ، ناحیه ای از مغز در ارتباط با مواردی مانند خودکنترلی و احساسات ،می شود.

تجمع رویدادهای استرسزا در زندگی ممکن است مقابله با استرسهای آینده را برای این افراد چالش برانگیزتر کند، به خصوص اگر در رویداد بعدی شما برای غلبه بر آن نیاز به کنترل سریع ، تنظیم احساسات یا پردازش یکپارچه اجتماعی داشته باشید.

  • استرس به حافظه آسیب میزند
تاثیر استرس بر حافظه

اگر تا کنون تلاش کرده باشید که خاطراتی را از یک واقعه استرس زا به خاطر بیاورید حتما میدانید که بیاد اوردن جزئیات چنین خاطراتی ممکن است کمی مشکل باشد.حتی میزان کم استرس نیز گاهی باعث میشود که ما فراموش کنیم اتومبیلمان را کجا پارک کرده و یا جورابمان را کجا درآورده ایم.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که استرس مزمن بر آنچه که به عنوان حافظه مکانی شناخته می شود ، یا توانایی به یاد آوردن اطلاعات مکان اشیاء در محیط و همچنین جهت گیری مکانی تأثیر منفی دارد.

یک تحقیق در سال 2014 همچنین نشان داد که سطح بالای کورتیزول باعث از بین رفتن حافظه کوتاه مدت میشود همان مشکلی که منجر به بوجود امدن بیماری هایی چون آلزایمر میشود.

تأثیر کلی استرس بر حافظه به تعدادی از متغیرها وابسته است که یکی از آنها زمان بندی است. مطالعات بیشماری نشان داده اند که وقتی استرس بلافاصله قبل از یادگیری رخ می دهد ، حافظه می تواند با کمک به ادغام حافظه تقویت شود.

از سوی دیگر ، استرس نشان داده شده است که مانع بازیابی حافظه می شود. به عنوان مثال ، محققان بارها نشان داده اند كه قرار گرفتن در معرض استرس درست قبل از آزمایش حفظ حافظه منجر به كاهش عملكرد در افراد و حیوانات می شود.

سخنی کوتاه از سمت نو:

درحالی که بنظر میرسد نمیتوان از تاثیرات روزمره استرس دور بود اما میتوان کارهایی را انجام داد که به مغز کمک کند از آسیبهای جدی به دور باشد.یکی از این کارها بازی است.سعی کنید بعد از تجربه شرایط استرس زا بازیهایی را انجام دهید که بیشتر تفریحی بوده و مغز شما را خیلی درگیر نمیکند.مدیتیشن بسیار میتواند موثر واقع شود اگر برایتان امکان پذیر است هر روز صبح کمی قبل از طلوع خورشید مدیتیش بکنید و یا شبها قبل از خواب این کار را انجام دهید.مدیتیشن به شما کمک میکند که مغز خود را دوباره بازسازی کنید.

دیدن این فیلم هم خالی از لطف نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.