احساس خوشبختی در زندگی

در حالی که همه افراد اهداف مختلف و متنوعی دارند، تقریباً در همه اهداف آن ها یک خواسته اساسی وجود دارد: احساس خوشبختی در زندگی. افرادی که وقت زیادی را صرف درآمدزایی می کنند، به این دلیل در تلاش هستند که معتقدند این پول باعث خوشبختی آن ها می شود، یا از آن ها در برابر مواردی که باعث ناراحتی شان می شود، محافظت می کند. اگر تمرکز آن ها به جای پول بر روی مشاغلی است که پول را به ارمغان می آورند، معمولاً بر این باورند که این مشاغل باعث خوشحالی و خوشبختی آن ها می شود.

 همه افرادی که برای یک رابطه ایده آل، خانه عالی، اندام زیبا، و تأیید دیگران تلاش می کنند، همگی به دنبال رسیدن به خوشبختی هستند. بعضی اوقات این چیزها ما را خوشحال می کند. در مواقع دیگر، از نرسیدن به اهداف خود استرس می گیریم، یا به آن ها می رسیم و متوجه می شویم كه هنوز راضی نیستیم. یا در موقعیت هایی آن چنان با شدت بر روی هدفی که فکر می کنیم برای ما خوشبختی را به ارمغان می آورد، تمرکز می کنیم، که دیگر وقت بیشتری برای چیزهایی که ما را واقعاً خوشحال خواهند کرد، نداریم. همه این ها می تواند گیج کننده باشند و این سوال را ایجاد می کنند: چگونه یک فرد در زندگی خود به هدف خوشبختی می رسد؟

خوشبختی را می توان به روش های مختلفی به دست آورد. علاوه بر افزودن عناصر ایجادکننده خوشبختی به سبک زندگی خود، می توانید روی الگوهای فکری همیشگی خود و موارد دیگر نیز کار کنید. در زیر یک راهنمای گام به گام برای شاد بودن در زندگی آورده شده است که می تواند به شما کمک کند تا وضعیت فعلی زندگی خود را کشف کنید، ارزیابی کنید که چقدر واقعاً خوشحال هستید، و در جهتی حرکت کنید که برایتان خوشبختی به ارمغان می آورد. همچنین منابع و نکاتی برای دستیابی به اهداف خوشبختی و تعیین اهداف جدید پیدا خواهید کرد.

به زندگی خود نگاه کنید: آیا سبک زندگی تان شما را خوشحال می کند؟

متخصصان روانشناسی مثبت -کسانی که خوشبختی انسان و عوامل موثر در آن را مطالعه می کنند- چندین بخش اصلی در زندگی را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد بیشتر مربوط به خوشبختی شخصی است. گرچه این نتیجه مطلق نیست، زیرا عدم رضایت در یک یا سه زمینه از زندگی منجر به ناراحتی شخصی خواهد شد، یا رضایت در بیشتر زمینه ها به طور خودکار منجر به سعادت می شود. اما یک همبستگی وجود دارد: اگر در این زمینه های زندگی خود رضایت بیشتری دارید، به طور کلی شادتر هستید. بنابراین چه چیزهایی در زندگی با خوشبختی شخصی در ارتباط هستند؟ برخی از آن ها مواردی هستند که شما انتظار دارید: پول، دوستان، سلامتی، شرایط زندگی. برخی دیگر هم مواردی هستند که ممکن است در زندگی روزمره به آن ها فکر نکنید، مانند همسایگی، معنویت، مشارکت در جامعه و درک معنای زندگی.

با این حال، سبک زندگی تنها بخشی از معادله شادی است. نگرش شما در مورد زندگی و چیزهایی که هر روز برای شما اتفاق می افتد نیز می تواند بر میزان کلی خوشبختی و رضایت از زندگی شما تأثیر بگذارد.

به نگرش خود نگاه کنید: آیا افکارتان شما را خوشحال می کند؟

خوشبختی
Pexels/ Happiness

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، ویژگی های سبک زندگی تأثیر قابل توجهی در میزان احساس خوشبختی شخصی دارند، اما بخش قابل توجهی از این معادله، نگرش فرد نسبت به زندگی است. کاملا بدیهی است که خوش بین ها تمایل دارند افراد شادتری باشند، اما ممکن است متوجه نشوید که خوش بینی چیزی فراتر از داشتن چهره ای شاد یا نگاه کردن به نیمه پر لیوان است. صفات مشخصی برای خوش بین ها وجود دارد که برای آن ها موفقیت بیشتر، سلامتی بیشتر، افزایش رضایت از زندگی و موارد خوب دیگر را به ارمغان می آورد.

پرورش یک ذهن خوش بین، صرف نظر از شرایط شما، نه تنها می تواند به معنای پرورش شادی باشد، بلکه در واقع می تواند چیزهای بیشتری برای احساس خوشبختی در زندگی شما به وجود آورد.

علاوه بر خوش بینی، افراد خوشحال تمایل دارند که یک منبع کنترل داخلی داشته باشند. به بیان ساده، آن ها تمایل دارند باور کنند که آن ها حاکمان سرنوشت خود هستند، نه قربانیان شرایط. وقتی عوامل استرس زا در زندگی خود را به جای تهدید به عنوان یک چالش می بینید، تمایل دارید هنگام کنار آمدن با این شرایط راه حل های موثری ارائه دهید، و به جای خستگی احساس نشاط و خوشحالی می کنید.

اهداف مناسب برای خوشبختی خود تعیین کنید

همانطور که قبلاً ذکر شد، بسیاری از افراد اهدافی را دنبال می کنند که انتظار دارند آن ها را خوشحال کنند، اما همیشه  نتیجه نهایی خوشبختی نیست. همه ما افرادی را می شناسیم که همه چیز خود را صرف شغل خود کرده اند، اما با اینکه موفق هستند، هنوز احساس خوشبختی نمی کنند. همچنین بسیار دور از ذهن است که افراد در یک خانه زیبا، ماشین های لوکس، لباس های گران قیمت غرق می شوند، و همچنان نسبت به افرادی که هیچ کدام از این چیزها را ندارند، رضایت شخصی کمتری دارند. چگونه می توان فهمید که چه اهدافی منجر به احساس خوشبختی شخصی می شوند؟

یک نگاه سریع دیگر به لیست عواملی که باعث خوشبختی می شوند، نشان می دهد که موارد بسیاری در خوشبختی شخصی نقش دارند. یافتن یک سبک زندگی متعادل به طوری که بتوانید علاوه بر موفقیت شغلی و امنیت مالی، چیزهای دیگری شامل پشتیبانی اجتماعی، رشد فردی، سلامت جسمی را نیز داشته باشید، منجر به احساس خوشبختی بیشتری در شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تعیین اهداف برای بهبود فردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.