اثر ترتیب چیست و چگونه روی فرایند تصمیم گیری تاثیر میگذارد؟

اصل نورومارکتینگ:
هنگامی که صحبت از ارزیابی موارد ارائه شده به صورت ترتیب می شود ، افراد جدیدترین موردی را که می دیدند ترجیح می دهند.

کاربرد:
دریابید که چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید که مصرف کنندگان شما چیزهای مناسبی را انتخاب می کنند.

حتی Eminem خواننده مشهور رپ نیز از نورومارکتینگ سود میبرد

Eminem را به یاد می آورید؟به مدت 4 سال خبری از او نبود.در این اواخر Post Malone ,Drake و Kendrick Lamar در صدر بهترین های سال قرار داشتند.

هر سال در ماه نوامبر ، جوایز MTV Europe Music (EMA) سال جاری را مرور می کند و به بهترین آهنگ ها جایزه اهدا می شود. امسال با تعجب و شگفتی همه ، Eminem با جدیدترین ساخته خود “Walk on Water” بهترین آهنگ هیپ هاپ را بدست آورد. این آهنگ روزها قبل از EMA منتشر شد. حتی خود EMinem از این جایزه شگفت زده شد زیرا در سالهای اخیر هیچ کاری نکرده بود. آیا آهنگ آنقدر عالی بود که همه فوراً عاشق آن شدند؟

آیا ترتیب تصمیم گیری در مورد موارد ارائه شده تأثیر می گذارد؟

هنگامی که افراد در معرض تعدادی از اجراها یا مواردی هستند که می بینند ، برای تصمیم گیری باید آن موارد را با یکدیگر مقایسه کنند. در این حالت ، به جدیدترین چیزهایی که افراد در معرض آن قرار گرفته اند ، اهمیت بیشتری می یابد.این کار را اثر ترتیب میگویند.

اگر کلیه موارد موجود در یک مجموعه دارای ویژگی های منحصر به فرد اما مثبت باشند ، مغز از میانبر استفاده می کند و به سادگی جدیدترین مورد را ترجیح می دهد. به این کار تئوری کنتراست گفته می شود.

بسته بندی محصولات به شکل بدن انسان که نازک باشد میتواند تاثیر منفی روی افراد دارای اضافه وزن بگذارد

به عنوان مثال ، اگر شما در حال گوش دادن به لیست پخش در Spotify هستید ، به احتمال زیاد جدیدترین آهنگی را که تازه شنیده اید به یاد خواهید آورد.

تحقیقات نشان داده است که در مسابقات آهنگ ، از جمله یوروویژن و نیو موج ، هرچه بعداً یک شرکت کننده شرکت کند ، رتبه او بالاتر می رود.

برای EMA ، از بین همه شرکت کنندگان ، Eminem آهنگ خود را آخرین بار ارائه کرد.

چگونه با اثر ترتیب(Order Effect) مقابله کنیم

هنگام برنامه ریزی یک رقابت عملکرد هنری ، توصیه می شود ترتیب تعداد اعداد را معکوس کنید تا اثر ترتیب را تضعیف کنید.

بررسی ها همچنین ممکن است از این پدیده بازاریابی عصبی رنج ببرد. بنابراین ، توصیه می شود بازاریابان سؤالات را با ترتیبی متفاوت به هر یک از شرکت کنندگان ارائه دهند.

در تبلیغات ، شرکت ها باید در مورد ترتیب موقعیت یابی آگهی در تلویزیون یا رادیو بحث کنند. به عنوان مثال ، اگر بلندگوهای Bose قبل از بلندگوهای Sonos تبلیغ شوند ، مصرف کنندگان احتمالاً بلندگوهای Sonos را ترجیح می دهند.

شرایط مرزی

ترجیحات مصرف کنندگان برای امور خیریه یا شرایط واجب (به عنوان مثال انتخاب بیمه درمانی) ممکن است متفاوت باشد. و همچنین: شرایط درگیری زیاد به یک مدل تصمیم گیری پیچیده تر نیاز دارد.

هیچ اصولی نباید کورکورانه و بدون آزمایش مورد استفاده قرار گیرد زیرا صنایع مختلف می توانند مرزهای خاص خود را داشته باشند.

نکات نوروئی:

  • روند ارزیابی اجراهای ترتیبی مغرضانه است. این داوری تحت تأثیر شماره نامزد شرکت کننده قرار دارد.
  • هرچه بعداً یک شرکت کننده شرکت کند ، در رتبه بالاتری قرار می گیرد.
  • اگرچه این مورد در کلیه مسابقات آهنگ تعمیم نمی یابد ، اما نشان می دهد که این اصل در خارج از نمایش های هنری نیز کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.