آیا یادگیری مغز در زمان خواب حقیقت دارد؟

برخی اپلیکیشنهای موبایل و برنامه های یوتیوب عنوان میکنند که اگر هدفون خود را برداشته و یک برنامه آموزش زبان اسپانیایی را مثلا با گوش دادن به کلماتی چون”Buenos días” و “¿Cómo te llamas؟” به خواب بروید صبح وقتی از خواب بیدار میشوید یک زبان جدید آموخته اید.آیا این حقیقت دارد؟یعنی مغز میتواند در زمان خواب قدرت یادگیری داشته باشد؟اگر اینطور باشد که واقعا عالیست چرا که زحمت خاصی هم ندارد.

روانشناس ، مارك زوست می گوید: “اگر سعی می كنید كه در هنگام خواب هدفون را در گوشتان قرارداده و به یک برنامه ضبط شده یادگیری زبان گوش دهید ، احتمالاً چیز زیادی از آن دستگیرتان نمیشود.”

به این دلیل که یادگیری اطلاعات جدید به سادگی استفاده از هدفون و گوش دادن غیر فعال به سخنرانی های ضبط شده در حالی که دارید چرت میزنید نیست.هنوز که این امر محقق نشده است.

دانشمندان علوم اعصاب برای دهه ها می دانند که خواب نقش اساسی در یادگیری و حافظه دارد. یک مطالعه پیشگامانه در سال 1924 نشان داد که افراد هنگامی که کمی بین یادگیری و آزمایش خوابیده بودند توانستند سیلابلهای نه چندان مهم را به خاطر بیاورند. این یافته نشان می دهد خواب به نوعی از خاطرات در برابر همه چیزهای کوچکی که با تداخل به فراموشی ما کمک میکند محافظت میکند.

اسکات کارینی ، روانشناس دانشگاه یورک انگلستان ، می گوید خواب برای ضربه زدن به “دکمه ذخیره” بر روی خاطرات جدید مهم است(شما وقتی کمبود خواب داشته باشید به سختی میتوانید مطلب جدیدی را ذخیره کنید). و تحقیقات جدید نشان می دهد خواب برای آنچه ما در طول روز آموخته ایم ، چیزی بیش از محافظت غیرفعال ارائه می دهد.

این مقاله هم شاید برای مغزتان خوب باشد:تمرینی برای به چالش کشیدن مغز!

کارینی می گوید: “اکنون به طور کلی توافق شده است که یک روند فعال در خواب اتفاق می افتد که باعث تثبیت و تبدیل خاطرات می شود و باعث می شود آنها در برابر زوال مقاوم تر شوند.” “این فرایند ادغام همچنین برای یادگیری اطلاعات جدید مهم است ، و روشی برای یادگیری جدید روز دیگر فراهم می کند.”

وقتی استراحت می کنید ، فعالیت مغز شما از امواج کوچک با فرکانس بالا به نوسانات بزرگتر و کندتر با انفجارهای فعالیت موسوم به اسپیندل تغییر می کند. این تغییر باعث فعال شدن مجدد حافظه می شود – نورونهایی که وقتی برای اولین بار اثری از حافظه را شکل دادید، جرقه زده بودند ،دوباره الگوی جرقه آنها تکرار شده و باعث تقویت اتصالات بین آنها و خود حافظه میشوند.

آزمایشگاه کارینی این مورد را با استفاده از تکنیکی بنام فعال سازی مجدد حافظه هدفمند بررسی می کند. وی در یک مطالعه ، از داوطلبان خواسته است که یک سری از جفت سازی های تصویری را مانند کلمه عجیب و غریب جفت شده با تصویر یک پروانه یاد بگیرند. هر جفت با صدا یا تون بی نظیری همراه بود. سپس ، هنگامی که ضبط های مغزی نشان داد که آنها به خواب عمیق رسیده اند ، تیم کارینی دوباره برخی از صداهای منحصر به فرد را پخش کرد. روز بعد ، داوطلبان راحت تر می توانستند جفت هایی را که با صداهای خاصی که در طول شب پخش شده وچفت شده بودند به خاطر بیاورند.

در حالی که نتایج نشان می دهد فعال شدن مجدد حافظه در هنگام خواب برای حافظه بسیار مهم است ، اما به نظر می رسد هنوز بخشی از یادگیری برنامه در ساعات بیداری برای هرگونه تأثیر وجود دارد. اما یک مطالعه جدید توسط Züst و همکارانش در دانشگاه برن سوئیس نشان می دهد که مغز به خواب رفته توانایی جذب اطلاعات جدید را دارد – البته ، شاید ، ناخواسته.

در این مطالعه ، شرکت کنندگان در هنگام خواب عمیق کلمات ساخته شده و ترجمه آلمانی آنها را شنیدند. مغز بین مراحل فعال ، یا “حالتهای رو به بالا” و مراحل غیرفعال یا “حالت های پایین” فعالیت در هنگام خواب عمیق در نوسان است. وقتی صبح روز بعد کلمات ساخته شده ارائه شد ، داوطلبان توانستند مشخص کنند که آیا آنها بیانگر اشیا بزرگ هستند یا کوچک،اما تنها در صورتی که ارائه جفت کلمات د رحالت وضعیت “فعال” یا رو به بالا ارائه شده بود.

زوست می گوید: “بر اساس این یافته ها ، فرضیه ما این است که حالتهای فعال یا رو به بالا در خواب فرصتی را برای یادگیری اطلاعات جدید در هنگام خواب موج آرام تشکیل می دهند.” آثار حافظه تا صبح روز بعد ، دست نخورده باقی ماندند ، حتی اگر داوطلبان نتوانند هرگز این کلمات را ببینند. او می گوید: “این یک شکل ضمنی و ناخودآگاه از حافظه است.”

اما قبل از خرید برنامه یادگیری در خواب ، Züst هشدار می دهد که ما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری داریم قبل از اینکه بتوانیم این تحقیق را در خارج از آزمایشگاه اعمال کنیم. زمان بندی مهم است. همه خوابهای روی موج آهسته برای یادگیری در زمان خواب مؤثر نیست. شما واقعاً باید به آن حالت های فعال رو به بالا برسید. “

اگرچه ممکن است روزی بتوانیم خواب را برای پشتیبانی از یادگیری بکار ببریم و افسارش را در دست گیریم ، اما کارینی موافق است که ما هنوزبه آن مرحله نرسیده ایم. او می گوید: “ما فاصله زیادی با امکان استفاده از برنامه های ضبط شده برای کمک به یادگیری زبان یا ذخیره خاطرات جدید در زمان خواب داریم .” “اما ، با این حال ، ما می دانیم که خواب مانند چسب چوبی است که یادگیری و حافظه را در کنار هم نگه می دارد.”

بنابراین ، اگر واقعاً می خواهید یک زبان جدید بیاموزید ، در طول روز یک کلاس شرکت کنید و شانس خود را برای بیاد اوری آنچه که آموخته اید با تکرار و پخش آن در طول خواب امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.