آیا مغز ما خوشبین است یا بدبین؟

ما انسان ها تمایل داریم که گروهی خوش بین باشیم. در واقع ، مدت هاست که توسط روانشناسان مشخص شده است که بیشتر افراد تمایل به مثبت بودن غیرمنطقی دارند. تعصب خوش بینی ، همانطور که گفته می شود ، این واقعیت را نشان می دهد که ما انتظار داریم زندگی طولانی تر و موفق تر از حد متوسط داشته باشیم و تمایل داریم احتمال ابتلا به یک بیماری جدی یا طلاق را دست کم بگیریم. این گرایش سازگار است – بسیاری از محققان ادعا كردند كه چشم انداز مثبت ما را به برنامه ریزی برای آینده خود ترغیب می كند و حتی ممكن است در سلامت جسمی بلند مدت ما تأثیر داشته باشد.

چرا خوشبین هستیم؟

خوشبینی
Freepik/optimistic

خوش بینی ممکن است آنقدر برای بقا ما لازم باشد که در مغز ما سیم کشی سخت شود. یک مطالعه جدید که در ژورنال Nature منتشر شده است ، این ایده را تأیید می کند که داشتن یک چشم اندازامیدوار کننده یک ویژگی شخصیتی با ریشه های عمیق و عصبی است. محققان دریافتند که قسمتهایی از مغز افراد بدبین و خوشبین به هنگام پیش بینی آینده زیر اسکن مغزی دارای نقاط روشن شده متفاوتی هستند.یعنی سیگنالهای ارسال شده در مغز افراد خوشبین قسمتهای متفاوت تری نسبت به مغز افراد بدبین را روشن میکند.

خواندن این مقاله جذاب را ازدست ندهید:بازنشستگی یا ادامه کار؟کدام برای مغز ما بهتر است؟

اختلاف بین ذهن مثبت و بدبینانه به ویژه در مناطقی از مغز که با افسردگی ارتباط دارند ، برجسته است. تالی شاروت ، عضو دکترا در دانشگاه کالج لندن ، که این تحقیق را در دانشگاه نیویورک انجام داده است ، می گوید: “همان مناطقی که در افسردگی بد عمل میکنند زمانی که مردم در مورد وقایع مثبت فکر میکنند بسیار فعال هستند.

در این مطالعه ، شاروت سوژه هایی راجع به رویدادهای عاطفی ، چه مثبت و چه منفی ، مانند کسب یک جایزه یا پایان دادن به یک رابطه عاشقانه ،را مورد بررسی قرار داده بود. آنها این کار را برای رویدادهای گذشته و مواردی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد انجام دادند ، در حالی که مغز آنها در یک FMRI اسکن می شد. پس از آن ، افراد پرسشنامه ای را مورد سنجش قرار دادند که میزان خوش بینی آنها را سنجید. آنچه شاروت دریافت این بود که وقتی شرکت کنندگان در مورد اتفاقات مثبت آینده فکر می کردند ، دو ناحیه از مغز بسیار فعال تر از زمانی که در مورد حوادث منفی فکر می کردند ، می شوند.

یكی از آن مناطق (كینگولاسیون قدامی شبكه) به خوشبینی با چنان استحکامی مرتبط بود كه شاروت را شگفت زده كرد. او می گوید: “شما می توانید این موضوع را در همه موضوعات مشاهده كنید ، نشان می دهد كه این احتمالاً برای ماهیت بشر بسیار اساسی است.” “خوش بینی به طریقی بسیار قوی در مغز واسطه می شود.” و تحقیقات دیگر ، فعالیت غیرطبیعی در همان ناحیه مغز را با افسردگی ارثی مرتبط کرده است ، و نشان می دهد که گرایش به خوش بینی و افسردگی توسط همان ناحیه مغز تنظیم می شود.

در حالی که ما به طور مشخص نمی توانیم بگوییم که چرا برخی از افراد به رویدادهای زندگی مثبت تر پاسخ می دهند ، به طور فزاینده ای روشن است که دیدگاه ذهنی شما می تواند تأثیر بزرگی بر سلامت جسمی شما داشته باشد. خوش بینی به افراد انگیزه می دهد تا کنترل زندگی خود را به دست گیرند ، در حالی که به نظر می رسد افسردگی تأثیر متضاد دارد. غالباً با احساس ناامیدی پیوند دارد. الیزابت فلپس ، یکی از نویسندگان مطالعه و استاد روانشناسی در نیویورک می گوید: “مشکل افسردگی این است که مردم آنقدر بدبین هستند که درگیر کارهایی نمی شوند که زندگی آنها را بهتر کند.”

به عنوان مثال ، افرادی که اعتقادات مهلکی در مورد سرطان دارند ، نشان داده اند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند زیرا اقدامات پیشگیرانه ای مانند خوردن سبزیجات یا ترک سیگار انجام نمی دهند. در نقطه مقابل ، بدنه ای از تحقیقات ، خوش بینی را به سلامت بهتر پیوند داده است. یک مطالعه برجسته از 999 زن و مرد سالخوردگان نشان داد که خوش بینی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

ماهیت دقیق رابطه بین خوش بینی و سلامتی هنوز مشخص نیست. مارتین سلیگمن ، که در دانشگاه پنسیلوانیا به خوش بینی و تفکر مثبت می پردازد می گوید که ممکن است چنین باشد که ، خوش بینان ، برخلاف بدبین ها ، بیشتر از سلامتی خود مراقبت می کنند زیرا آنها به نتایج مثبت احتمالی اعتقاد دارند. یا ، ممکن است این باشد که افراد خوش بین دوست داشتنی تر بوده و شبکه های اجتماعی بهتری ایجاد می کنند که با طول عمر همراه بوده است. احتمال دیگر این است که افراد خوش بین ممکن است آسیب کمتری در زندگی خود داشته و یا مشکل نداشته باشند (تعداد زیادی از وقایع منفی در طول زندگی با سلامت بد ارتباط دارد). سلیگمن می گوید: “همه این موارد قابل قبول است.”

بنابراین آیا این بدان معنی است که کتابهای خودیاری که هدف آنها تقویت خوشبینی شماست ، مانند “راز” یا “قدرت مثبت اندیشی” شما را سالم تر می کنند؟ نه لزوما. اما محققانی مانند سلیگمن معتقدند که ترویج تفکر مثبت راهی امیدوارکننده از تحقیقات پزشکی است.اینکه آیا شما با دیدگاه امیدوارکننده او موافق هستید یا خیر ، ممکن است چیزی درباره مغز خود به شما بگوید.

در این مقاله سعی کردیم که خلاصه ای از چند تحقیق را برای شما نشان دهیم اما آنچه که بیان شد بیشتر به بازتاب صحبتهای تالی شاروت میپردازد.چنانچه نیاز بیشتری به تحقیق در این زمینه دارید فیلم زیر از سایت تد را هم میتوانید مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.