آموزش می تواند توانایی های شناختی افراد سالمند را بهبود بخشد

آموزش بزرگسال

بر اساس یافته های کارآزمایی بالینی سراسری در سراسر کشور، بزرگسالان بالای 65 سال می توانند با آموزش و تمرین مناسب، حافظه، تمرکز و حل مسأله را در خود به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. علاوه بر این، محققان از سایت های متعدد، از جمله دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ و دانشکده پرستاری جان هاپکینز، دریافتند که بهبود توانایی های شناختی به طور جدی با میزان کاهش شناختی طولانی مدت معمول در افراد مسن بدون زوال عقل مقابله می کند. کارآزمایی آموزش شناختی پیشرفته برای سالمندان مستقل، بزرگترین مطالعه در زمینه آموزش شناختی در آمریکا است. نتایج در نوامبر 2002 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

آموزش شناختی بر اساس این ایده است که مغز حتی در سنین بالا هم می تواند به سمت بهتر بودن تغییر کند. آنچه ما در مورد مغز می دانیم این است که مغز شبیه ماهیچه ها عمل می کند: همانطور که تمرینات فیزیکی توانایی های بدنی را بهبود می بخشد، تمرینات شناختی (یا آموزش مغز) نیز توانایی های شناختی (یا ذهنی) را بهبود می بخشد. در آموزش شناختی از تمرین هدایت شده بر روی مجموعه ای از وظایف مربوط به حافظه، توجه یا سایر عملکردهای مغز استفاده می شود. این آموزش می تواند شکل های مختلفی داشته باشد.

به عنوان مثال، می توان آن را بر روی رایانه انجام داد، یا به صورت جداگانه یا در گروه های کوچک آن را تمرین کرد. اما این آموزش معمولاً شامل استفاده از تمرینات تکراری است که برای بهبود یک توانایی شناختی (به عنوان مثال، حافظه) یا توانایی های شناختی متعدد (به عنوان مثال، حافظه و استدلال) طراحی شده است.

به نظر می رسد برنامه های آموزشی شناختی اگر در قالب گروهی ارائه شوند، شامل استراتژی های شناختی متعدد (به عنوان مثال، استفاده از تصاویر برای کمک به حافظه و تکرار) باشد، و با بهبود عملکرد فرد چالش برانگیزتر شود. برخی از برنامه های آموزشی شناختی برای تحریک شناختی و توانبخشی شناختی هستند، که هدف همگی آن ها افزایش عملکرد شناختی و اجتماعی عمومی است.

دکتر جورج دبلیو ریبوک، یکی از محققان اصلی آموزش شناختی پیشرفته برای سالمندان مستقل، و پروفسور تحقیقاتی در دپارتمان بهداشت روان در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ می گوید: “این یافته ها برای نشان دادن این نکته که آموزش و تمرین می تواند به بهبود قابل توجهی در تفکر و توانایی های ذهنی افراد مسن منجر شود، مهم هستند. بزرگی دستاوردهای آموزشی قابل مقایسه با میزان کاهش مربوط به افزایش سن است که ممکن است در یک دوره 7 تا 14 ساله مورد انتظار باشد.”

این کارآزمایی به منظور بررسی اثربخشی سه تکنیک برای بهبود توانایی افراد در تفکر و استدلال طراحی شده است. به عنوان بخشی از آزمایش، محققان جان هاپکینز 189 شرکت کننده در مطالعه را از بالتیمور و 271 نفر را از کامبرلند و مناطق اطراف آن در غرب مریلند به خدمت گرفتند. کل نمونه مطالعه 2،802 نفر بود. همه شرکت کنندگان در مطالعه 65 سال یا بیشتر سن داشتند، و از سلامت کامل برخوردار بودند.

شرکت کنندگان به چهار گروه تقسیم شدند. سه گروه تحت آموزش هایی قرار گرفتند که تمرینات و راهکارهایی را برای بهبود حافظه، استدلال یا سرعت پردازش ارائه می داد. در حالی که گروه چهارم هیچ آموزشی دریافت نکردند. جلسات آموزشی دو بار در هفته در طول دوره مطالعه 5 هفته ای برگزار شد، و هر جلسه 60 تا 75 دقیقه به طول انجامید. همه آموزش ها مربوط به کارهای روزمره مانند استفاده از تلفن، خرید، تهیه غذا، خانه داری، حمل و نقل و امور مالی شخصی بود. محققان توانایی های شناختی شرکت کنندگان را قبل از آموزش، بلافاصله پس از آموزش و دوباره یک و دو سال بعد از آموزش ارزیابی کردند.

با توجه به نتایج، 87 درصد از شرکت کنندگان در آموزش سریع، افزایش توانایی شناختی را از خود نشان دادند. همچنین 74 درصد از شرکت کنندگان در آموزش استدلال و 26 درصد از آن ها در تمرینات حافظه به این نتیجه رسیده بودند. تأثیرات آموزش به مدت 24 ماه ادامه یافت، به ویژه برای شرکت کنندگانی که آموزش های اضافی را دریافت کرده بودند.

Pexels/ Cognitive Abilities of Older Adults

ریبوک می گوید: “این موضوع که آیا این پیشرفت های آموزشی می تواند در انجام وظایف روزمره و عملکرد مستقل به افراد مسن کمک کند، سؤالی است که هنوز هم پاسخ دقیقی برای آن یافت نشده است. چالش واقعی بعدی این خواهد بود که ببینیم آیا با افزایش سن نمونه از نظر جسمی و روحی، دستاوردهای آموزش حفظ می شود یا خیر، و آیا این دستاوردها به فعالیت های طاقت فرسای روزمره ذهنی منتقل می شود یا خیر.”

با توجه به تمایل شدید افراد مسن برای مستقل ماندن و هزینه های بالای مراقبت های نهادی، افزایش آگاهی عمومی از پتانسیل آموزش های شناختی برای حفظ شیوه زندگی فعال و بهبود تواناهایی های شناختی ممکن است کلیدی برای بهبود سلامت کلی جمعیت سالمند باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین توصیه ها برای حفظ و بهبود سلامت مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.