یک تمرین برای مغز شما

آیا یک تمرین روتین واقعا می تواند به حفظ عضلات ذهنی شما به شکل خوب کمک کند.

ترس از دست دادن حافظه و مهارت های  تفکر یکی از بزرگترین نگرانی های شما با بالاتر رفتن سنتان است. شاید این موضوع به دلیل افزایش تعداد کلینیک هایی باشد که برنامه های تناسب اندام مغزی را پیشنهاد می دهند. “آموزش مغز” یک برنامه ورزش معمولی نیست. و شامل تعدادی از فعالیت ها و تغییرات شیوه زندگی برای کمک به تقویت عملکرد مغز است. دکتر دافنر، نورولوژیست و ویرایشگر پزشکی گزارش ویژه سلامت هاروارد در زمینه بهبود حافظه، می گوید: “ارتقای سلامت شناختی با استفاده از رویکردهای متنوع بسیار منطقی است. و حتی با وجود اینکه ما منتظر داده های بیشتری هستیم، من این موضوع را می پذیرم.

دکتر آلوارو پاسکال-لئون، مدیر برنامه تناسب مغزی در مرکز پزشکی پرستاری بت اسرائیل وابسته به هاروارد می گوید: “افراد با دسترسی به کلمات یا خاطرات یا با تصمیم گیری روبرو می شوند، و می بینیم که بهبود می یابند، اگرچه نمی توان  گفت که این بهبود نتیجه روش درمانی خاصی است.”

چه چیزی در این مورد دخیل است؟

یک برنامه تناسب اندام مغزی معمولی شامل موارد زیر است:

  • تمرین بدنی و فیزیکی
    مطابق گفته های دکتر پاسکال-لئون “ورزش، فعالیت در بخش هایی از مغز را که با عملکرد اجرایی و حافظه ارتباط دارند افزایش می دهد و رشد سلول های جدید مغزی را تقویت می کند. اما بسیاری از ما تا حد کافی سخت کار نمی کنیم تا مزایای آن را دریابیم. شما باید خود را تحت فشار قرار دهید و این قضیه نیازمند پایبندی به ورزش و اتصال یک مانیتور برای رسیدن ضربان قلب شما به ناحیه مشخصی است. این ضربان قلب برای هر کسی متفاوت است و ما بر آن نظارت داریم.”
  • آموزش شناختی
    این مورد تمرینی برای مهارت های تفکری شماست که از کامپیوتر یا بازی های ویدئویی استفاده می کند و شما را مجبور می کند تا زمان پاسخ دهی و توجه خود را تقویت کنید. آیا این روش موثر است؟ دکتر دافنر می گوید: “اثبات اینكه آموزش كامپيوتری موثر است کار دشواری است. مطالعات ضد و نقیض بوده اند. نشان دادن اینکه نواحی پیشرفت در یک بازی به فعالیت های روزانه برمی گردد، دشوار است. آموزش کامپیوتر به تنهایی پاسخگو نیست.”
  • تغذیه
    رژیم غذایی که به نظر می رسد بیشترین شواهد را برای تقویت سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به مشکلات حافظه دارد، رژیم مدیترانه ای است. این رژیم شامل همه غلات، میوه ها و سبزیجات و چربی های سالم برگرفته از ماهی، آجیل و روغن است. و کالری مصرفی را نیز شامل می شود. دکتر پاسکال-لئون می گوید: “تحقیقات کافی وجود دارد که نشان می دهد به اندازه کافی نخوردن برای بدن و مغز بد است، اما پرخوری نیز چیز بدی است. بنابراین به نظر می رسد که خوردن به اندازه کافی برای حفظ وزن سالم می تواند با شناخت کمک کند.”
  • خواب بهتر
    دکتر دافنر می گوید: “خواب ضعیف می تواند شناخت را تضعیف کند. بهبود خواب می تواند کمک کننده باشد. برنامه های تناسب اندام مغزی علل اصلی کاهش خواب را به طور معمول بررسی می کند. این علل شامل مواردی از قبیل عوارض دارویی ، آپنه خوابی (زمانی که مسیر هوایی مسدود شده در هنگام خواب باعث می شود تنفس شما بطور بازه ای متوقف شود) یا مثانه پر تحرکی که خواب را برای رفتن به توالت قطع می کند، می باشد.
  • مدیتیشن
    دکتر پاسکال-لئون می گوید: “به نظر می رسد که مدیتیشن یا ورزش هایی مانند تای چی باعث افزایش چیزی به نام حافظه شناختی می شود.” این حافظه شناختی ظرفیت مغزی برای تغییر بین وظایف مختلف، تخصیص منابع و رسیدگی به عوامل استرس زای غیر منتظره است که باعث می شود بتوانیم با زندگی روزمره خود بهتر کنار بیاییم. دکتر دافنر می گوید: “افزایش حافظه شناختی می تواند منجر شود تا مغز بتواند با سایر مشکلات عصبی بهتر روبرو شود.”

یافتن یک برنامه

برنامه مناسب برای مغز
Freepik/Searching

بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی برنامه های مربوط به تناسب اندام مغز و همچنین اقدامات خصوصی  را ارائه می دهند. دکتر پاسکال-لئون می گوید: “در حالت ایده آل شما افرادی را می خواهید که این کار را به مدت طولانی انجام داده اند و یک رویکرد چند رشته ای را ارائه می دهند، با یک نورولوژیست، روانشناس، مددکار اجتماعی، فیزیوتراپیست و متخصص تغذیه.”

این مقاله هم میتواند جذاب باشد:مغزتان را به چالش بکشید!

مراقب وعده های درمان باشید و تصور نکنید که انجام یک بازی رایانه ای به شکل خوب به معنای بهبود است. دکتر پاسکال-لئون در این زمینه هشدار می دهد: “اگر شما کاری را اغلب انجام می دهید، در آن کار بهتر خواهید شد. اما شما می خواهید در فعالیت های روزمره بهتر شوید، نه فقط در یک کلینیک.”

به دنبال برنامه هایی باشید که تأثیرات بیولوژیکی آموزش را اندازه گیری می کند، و کارشناسانی که نتایج و چگونگی کمک دهی اطلاعات به شما را توضیح می دهند.

تقویت کننده حافظه فوری

برای شروع کار لازم نیست برای تقویت حافظه خود به یک کلینیک ویژه مراجعه کنید. برای یادآوری این ترفندها را امتحان کنید:

  • اسامی
     وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات کردید، نام او را با یک تصویر مرتبط کنید. سپس از اسم شخص در گفتگوها استفاده کنید.
  • جایی که اشیا را قرار میدهید
     همیشه موارد پر کاربرد مانند کلید و عینک را در همان مکان قرار دهید. برای دیگران، با صدای بلند بگویید آنها را کجا قرار داده اید.
  • چیزهایی که مردم به شما می گویند
    از شخص بخواهید تا به آرامی صحبت کند، بنابراین شما می توانید بهتر تمرکز کنید. آنچه را که شخص به شما گفته است با خودتان تکرار کنید و به معنای آن بیاندیشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.