چگونه می توانید احساس شجاعت بیشتری داشته باشید

داشتن ترس یک نیروی قدرتمند است که می تواند منجر به رکود شود. در حقیقت، اگر ترس به درستی درک نشود، می تواند شما را از رسیدن به اهداف و دنبال کردن فرصت ها باز دارد. در نتیجه، بسیاری از افراد به جای اینکه احساس شجاعت بیشتری داشته باشند و با وجود ریسک های موجود چیزهای جدیدی را تجربه کنند، به ترس اجازه می دهند تا آن ها را در ناحیه امن خود نگه دارد.

اگر احساس کنید که این سناریو بسیار وحشتناک به نظر  شبیه زندگی شماست، ممکن است بخواهید کمی عمیق تر شوید و در جاهایی از زندگی خود بتوانید شجاعت بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، آیا شما احساس می کنید دفعات بعدی که شخص قلدری در اداره دیگران را تحقیر می کند، باید اعتراض کنید و با او رو در رو شوید؟ در زندگی شما موقعیت های بی شماری وجود دارد که می توانید در آن ها کمی شجاع تر باشید. در این قسمت چند روش که به شما کمک می کند تا احساس شجاعت بیشتری داشته باشید، و آن را در زندگی خود پیاده کنید آورده شده است.

دیدگاه سالمی داشته باشید

بیشتر اوقات، مردم تصور می کنند شجاعت چیزی است که به برخی از افراد هنگام تولد داده می شود. گرچه این واقعیت وجود دارد که بعضی از افراد می توانند مستعد نشان دادن شجاعت از خود باشند، اما این بدان معنا نیست که برای دیگران شانسی باقی نمی ماند. در حقیقت، بهتر است شجاعت را به عنوان یک عضله در نظر بگیرید. گرچه ممکن است برخی از افراد با عضلات بارزتری نسبت به سایرین متولد شوند، اما همه افراد توانایی این را دارند که با تلاش و تمرین صحیح عضلات شجاعت خود را تقویت کنند.

به همین ترتیب، باید نسبت به این مسأله نیز آگاه باشیم که ترس چیز بدی نیست. در حقیقت، ترس از برخی جهات سالم است. به عنوان مثال، ترس سیستم عصبی شما و غرایز زنده ماندن را که برای حفظ امنیت شما طراحی شده اند، تحریک می کند. به همین دلیل، وقتی فرد غریبه ای در کوچه ای تاریک به شما نزدیک می شود، یا هنگام وقوع گردباد احساس ترس می کنید.

به جای اینکه تصور کنید ترسو بودن چیز بدی است، آن را فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستید و چرا ممکن است از بیرون رفتن از ناحیه امن خود ترسیده باشید، ببینید. ممکن است متوجه شوید که اگر کمی وقت بگذارید تا ترس خود را بشناسید و دلیل وجود آن را بفهمید، ایده بهتری از چگونگی غلبه بر آن به ذهن شما برسد، یا با وجود آن احساس شجاعت بیشتری خواهید داشت.

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که بیان احساسات به شما کمک می کند تا واکنش های منفی شما نسبت به ترس مهار شود. به علاوه، ابراز ترس شما باعث ضعفتان نمی شود. بلکه، باعث شجاعت شما می شود. به هر حال، اقرار به اینکه در چه شرایطی آسیب پذیر هستید، آسان نیست. بنابراین، اگر بتوانید ترس خود را بپذیرید، یک قدم به شجاعت نزدیک می شوید.

در نتیجه، به جای اینکه ترس خود را به حداقل برسانید یا وجود آن را انکار کنید، چیزی را که باعث پا پس کشیدن شما می شود، تشخیص دهید. با پذیرش ترس خود – با نوشتن آن یا با به اشتراک گذاشتن آن با یک شخص حامی – به خودتان این قدرت را می دهید که علی رغم احساس ترس، شجاع باشید.

نقاط قوت خود را بشناسید

وقتی نوبت به زندگی پر از شجاعت می رسد، شناسایی کارهایی که در آن ها مهارت دارید و همچنین موقعیت هایی که در آن موفق بوده اید، می تواند موثر باشد. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد افرادی که نقاط قوت خود را تشخیص داده و آن ها را رشد می دهند، نه تنها احساس شادی بیشتر و افسردگی کمتری دارند، بلکه از انعطاف پذیری بیشتری نیز برخوردار هستند.

علاوه بر این، دانستن اینکه در چه چیزی مهارت دارید به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند، که خود احتمال ریسک پذیری و شجاعت شما را بیشتر می کند. به همین ترتیب، وقتی به توانایی های خود اطمینان داشته باشید، در مواجهه با فرصت های زندگی تان تمام تلاش خود را می کنید.

از طرفی، وقتی با ترس دست و پنجه نرم می کنید، و می خواهید شهامت بیشتری در زندگی خود داشته باشید، طبیعی است که بر روی کاستی ها و نقاط ضعف خود تمرکز کنید. اما انجام این کار فقط باعث می شود که کمتر احساس شجاعت کنید. به همین دلیل لازم است که در مورد نقاط قوت خود به عنوان روشی برای ایجاد اعتماد به نفس و شجاعت در خودتان، بیشتر فکر کنید.

سناریوهای مختلف را بررسی کنید

وقتی صحبت از شجاعت می شود، تصور کردن بدترین اتفاقی که می تواند در صورت ریسک کردن رخ دهد، و همچنین نتیجه ای که می تواند از وارد عمل نشدن ناشی شود، می تواند مفید باشد. در بسیاری از مواقع، مقایسه بهترین و بدترین حالت تنها چیزی است که شما برای پشت سر گذاشتن ترس خود به آن نیاز دارید. زیرا در بیشتر اوقات، بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد در مقایسه با نتیجه ای که از عمل کردن به دست می آید، بسیار ناچیز است. اگر مرتباً از مقایسه هایی از این قبیل استفاده کنید، یک حالت ایمنی ایجاد می کنید که به شما اجازه می دهد ترس خود را به مرور زمان کنترل کنید، و رفته رفته احساس شجاعت بیشتری داشته باشید.

خارج شدن از ناحیه امن خود را تمرین کنید

وقتی اجازه می دهید تا ترستان شما را از انجام کاری سرگرم کننده، یا دنبال کردن چیزی که می خواهید باز دارد، این مسأله می تواند منجر به یک زندگی شود که واقعا خواسته شما نیست.

ساختن عضلات شجاعت مستلزم این است که خود را تحت فشار قرار دهید تا از ناحیه امن خود خارج شوید. در نتیجه، برخی از سناریوها را انتخاب کنید که باعث ناراحتی شما می شوند، اما ریسک بالایی ندارند.

به عبارت دیگر، قبل از اینکه بخواهید با چیزی مانند رهبری یک پروژه مواجه شوید، با انجام کارهایی مانند ملاقات با افراد جدید یا غذا خوردن در تنهایی در یک رستوران، سعی کنید بر ترس های کوچک خود غلبه کنید. با شروع کارهای کوچک بدون وجود ریسک بالا در ابتدای کار می توانید عادت کنید که شجاع باشید. در نهایت، به جایی خواهید رسید که می توانید ریسک های بزرگتری را بپذیرید و احساس شجاعت بیشتری داشته باشید.

شجاعت
Pexels/ courage

استرس خود را کاهش دهید

گاهی اوقات افراد به این دلیل که خسته شده اند و فکر انجام هر کاری برایشان بیش از حد طاقت فرسا به نظر می رسد، می ترسند یا احساس می کنند که فاقد شجاعت هستند. اگر متوجه شدید که بیش از حد احساس ضعف، گیجی یا ابهام می کنید، به دنبال راه هایی برای از بین بردن استرس خود باشید. وقتی استرس دارید، شجاع بودن سخت است.

علاوه بر مراقبت فردی، به دنبال راه هایی برای آرام شدن و از بین بردن فشار خود باشید. در برخی موارد، این کار می تواند به معنای تعطیلات کوتاه مدت یا کمی استراحت و دوری از محیط کار باشد. هر کس هر از گاهی به استراحت نیاز دارد. بنابراین، اگر فکر می کنید نمی توانید شجاعت را در خود پرورش دهید، شاید لازم باشد که ابتدا استرس زندگی خود را کاهش دهید.

شکست را بپذیرید

بیشتر افراد از شکست می ترسند، که خود باعث می شود راکد بمانند، یا در همان موقعیت گیر بیفتند. در واقع، ترس از شکست می تواند افراد را به سمت ایجاد استانداردهای سخت گیرانه و کمال گرایانه سوق دهد تا شرمندگی یا شرمساری ناشی از شکست را تجربه نکنند.

اما شکست تجربه ای است که باید آن را پذیرفت. به خود یادآوری کنید که شکست چیز بدی نیست، مخصوصاً اگر ریسک می کنید یا از ناحیه امن خود خارج می شوید.

به هر حال، شکست فرصتی برای رشد به عنوان یک شخص است. و این امکان را به شما می دهد تا چیزهای جدیدی یاد بگیرید، مسیرها را تغییر دهید و ببینید از چه چیزی ساخته شده اید. و اگر به جای یک سناریوی بد، به عنوان یک تجربه خوشایند در نظر گرفته شود، باعث می شود که علی رغم خطرات موجود احساس شجاعت بیشتری داشته باشید و چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: اشکال مختلف احساس شادی و خوشبختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.