چگونه مرکز کنترل درونی خود را بهتر کنیم

داشتن مرکز کنترل درونی به این معناست که یک فرد به جای آنکه احساس کند سرنوشتش توسط نیروهای خارجی تعیین می شود، باور کند که خودش سرنوشت خود را کنترل می کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای مرکز کنترل درونی هستند، تمایل به شادی بیشتر، و افسردگی  و استرس کمتری دارند.

گرچه بسیاری از عوامل استرس زایی که در زندگی با آنها روبرو هستیم، عمدتاً فراتر از کنترل ما هستند، اما باز هم می توانیم با تنظیم نحوه تفکر خود در مورد هر چیزی، کار کردن روی مقاومت شخصی خود و تمرکز روی چیزهایی که می توانیم کنترل کنیم، با شرایط استرس زا مقابله کنیم.

زمانی که می توانیم آنچه را که می توانیم کنترل کنیم، تشخیص دهیم، احساس قدرت بیشتری می کنیم. بنابراین، نگاهی واقع بینانه به زندگی و داشتن یک مرکز کنترل درونی به ما کمک می کند تا در بسیاری از موقعیت های زندگی احساس استرس کمتر و قدرت بیشتری داشته باشیم. خوشبختانه در حالی که برخی از خصوصیات به طور ذاتی و از بدو تولد در وجود انسان قرار دارند، اگر مرکز کنترل درونی شما آنگونه که دوست دارید “درونی” نیست، کارهایی وجود دارد که برای تغییر مرکز کنترل درونی و توانمندسازی خود می توانید آن ها را به کار گیرید. در این قسمت چند روش برای این کار ارائه شده است:

بدانید که همیشه انتخابی دارید

هنگامی که می فهمید همیشه گزینه ای برای تغییر وضعیت خود دارید (حتی اگر این تغییر اولین انتخاب شما نیست، یا صرفاً تغییری در نحوه نگاه شما به چیزهاست)، همین امر به خودی خود می تواند منجر به احساس آزادی و توانمندی باشد. وقتی دچار استرس شدید یا مشکلات سلامت روانی هستید، شاید نتوانید به سادگی در برابر چالش هایتان بایستید، اما می توانید راه هایی پیدا کنید که از نظر شما مفید هستند، و روشی را برای مقابله با شرایط موجود انتخاب کنید. حتی اگر در حال حاضر گزینه های موجود را دوست ندارید، و تنها تغییری که می توانید داشته باشید، تغییر در نگرشتان باشد، همیشه گزینه های مختلفی دارید.

می توانید عباراتی مثل “چاره ای ندارم”، و “من نمی توانم …”  را با عباراتی مانند “من انتخاب می کنم اینطور نباشد که…”، یا ” انتخاب های خودم را دوست ندارم، اما …” جایگزین کنید. آگاهی و تأیید اینکه همیشه یک انتخاب دارید (حتی اگر انتخاب هایتان ایده آل نباشند) می تواند به شما کمک کند تا بتوانید وضعیت خود را تغییر دهید، یا اگر انتخابتان واقعاً بهترین گزینه از میان گزینه های موجود باشد، آن را  راحت تر قبول کنید. و با تغییر مرکز کنترل درونی خود احساس توانمندی داشته باشید.

گزینه های خود را مرور کنید

هنگامی که احساس گرفتاری می کنید، لیستی از کلیه گزینه های ممکن خود را تهیه کنید. در مورد آن ها بیاندیشید، و ابتدا بدون آن که چیزی را ارزیابی کنید فقط آن ها را یادداشت کنید. بنابراین قادر خواهید بود خلاقیت خود را به کار بگیرید.

این لیست می تواند مانند یک مطلب در حال توسعه باشد، نه چیزی که باید در عرض چند ثانیه به آن بپردازید. و می تواند در یادآوری گزینه هایتان و از بین بردن احساس گرفتاری در شما کارساز باشد. همچنین می تواند آنجه را که می توانید کنترل کنید، به شما یادآوری کند.

 ایده های دیگران را بپرسید

شاید با دوست یا عزیزی هم فکری داشته باشید، و از این طریق ایده هایی را به دست آورید که در ابتدا آن ها را در نظر نگرفته اید. فوراً این ایده ها را رد نکنید، فقط آنها را بنویسید. بعضی اوقات اطرافیان ما ایده های خوبی دارند، یا می توانند گزینه هایی را ببینند که وقتی خود ما در یک وضعیت پر استرس قرار داریم، آن ها را نمی بینیم.

بیشتر بخوانید: به خودتان خیلی سخت نگیرید

ببینید بهترین گزینه برای شما چه چیزی است

زمانی که یک لیست تهیه کرده اید، هرکدام از گزینه های موجود در آن را ارزیابی کنید، در مورد بهترین مسیر ممکن برای خودتان تصمیم بگیرید، و گزینه های دیگر را به عنوان جایگزین در ذهن خود نگه دارید. ممکن است به همان نتیجه ای که قبل از ارزیابی گزینه های موجود رسیده بودید، برسید. اما این تمرین می تواند چشمتان را به روی میزان انتخاب های شما در یک شرایط معین باز کند، به دیدن احتمالات جدید بیشتر عادت کنید، و بتوانید مرکز کنترل درونی خود را تعییر دهید.

گزینه های خود را به یاد آورید

زمانی که در شرایط ناامیدکننده ای قرار دارید، این تمرین را انجام دهید. در شرایط گاه به گاه و روزمره، هنوز هم می توانید با انجام این کار ذهنی و سریع، ذهن خود را به سمت احتمالات جدید گسترش دهید.

به زبان و صحبت های درونی با خود توجه کنید

Google Images/ Internal Locus of Control

اگر تمایل دارید در مورد هر چیزی به طور کامل و بی چون و چرا صحبت کنید، این کار را متوقف کنید. اگر صحبت های درونی با خودتان عموما منفی هستند، تلاش کنید تا آن ها را مثبت تر کنید.

نگرش شما بیش از آنچه که تصور می کنید بر سطح استرستان تأثیر می گذارد. می توانید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از عوامل ذهنی و شخصیتی که بر میزان استرس شما تأثیر می گذارد، به خود کمک کنید. بنابراین می توانید تغییراتی را برای کاهش استرس خود در مرکز کنترل درونی تان ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.