چگونه قدرت ذهنی خود را تقویت کنیم

قدرت ذهنی و سلامت روانی گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما این دو یک چیز نیستند.

بسیاری از فرهنگ لغت ها، سلامت روانی را “فقدان بیماری روانی” تعریف می کنند. اما نداشتن افسردگی، اضطراب یا بیماری های دیگر به معنای قدرت ذهنی شما نیست.

در حقیقت، حتی اگر با یک مسئله سلامت روانی روبرو باشید، ممکن است هنوز از نظر ذهنی قوی باشید. قدرت ذهنی شامل توانایی شما برای تفکر، احساس و عملکرد به بهترین شکل است.

قدرت ذهنی و سلامت روانی

درک تفاوت بین قدرت ذهنی و سلامت روانی زمانی آسانتر می شود که آن را با تفاوت بین سلامت جسمی و قدرت جسمی مقایسه کنید.

عضلات بزرگتر می تواند سلامت جسمی شما را بهبود بخشند. با این حال، داشتن عضلات بزرگ به این معنا نیست شما هرگز با یک مشکل سلامت جسمانی مانند کلسترول بالا روبرو نخواهید شد.

و در حالی که یک مسئله سلامتی می تواند رفتن به باشگاه و تمرین را برای شما کمی دشوارتر کند، اما هنوز هم می توانید انتخاب هایی داشته باشید که به واسطه آن ها حتی در صورت داشتن یک مشکل فیزیکی، از نظر جسمی تقویت شوید.

ورزش ها و تمریناتی که باعث ایجاد قدرت ذهنی می شود، سلامت روان شما را نیز بهبود می بخشد. و سلامت روان بهتر، رشد ذهنی را آسان تر می کند.

قدرت ذهنی

  • توانایی کنار آمدن با احساسات منفی به روشی سالم
  • درک احساسات خود
  • دانستن اینکه چه زمانی باید با احساسات خود درگیر شوید، و چه موقع یک قدم به عقب برگردید

سلامت روانی

  • وجود یا عدم وجود یک مسئله سلامت روان
  • حالت کلی سلامتی ذهنی شما

سه بخش قدرت ذهنی

قدرت ذهنی سه قسمت دارد:

تفکر

 قدرت ذهنی شامل توانایی تفکر واقع بینانه است. این بدان معناست که چگونه می توان افکار غیر منطقی را شناخت، و گفتگوی درونی واقع بینانه تری را جایگزین آن ها کرد. همچنین این مساله در مورد با مهربانی صحبت کردن با خود نیز صادق می باشد. بنابراین وقتی وسوسه می شوید که نسبت به خود بیش از حد انتقاد کنید، قدرت ذهنی به شما اجازه می دهد تا با دلسوزی به خود پاسخ دهید.

احساس

 قدرت ذهنی شامل سرکوب احساسات یا انکار درد خود نیست. بلکه، شامل تأیید احساس شماست. گاهی اوقات، این مساله به معنای پذیرش احساسات ناخوشایند، یا حتی آرام کردن خود قبل از یک گفتگوی درونی سختگیرانه است.

عمل

 قدرت ذهنی عبارت است از انجام اقدامات فعالانه. این قضیه می تواند به معنای تمرین حتی در هنگام خستگی، یا به معنای اجازه دادن به خود برای مراقبت فردی باشد، در هر صورت شامل اطمینان از خوب بودن رفتارهایتان برای شما است.

روشی که فکر می کنید، بر احساس شما و چگونگی تأثیر احساس شما بر رفتارتان تأثیر می گذارد. رفتار شما نیز به نوبه خود بر نحوه تفکر شما تأثیر می گذارد.

چگونه قدرت ذهنی خود را تقویت کنیم

خوشبختانه همه توانایی ایجاد قدرت ذهنی را دارند. رشد عضلات ذهنی درست مثل رشد عضلات جسمانی به ورزش نیاز دارد. ایجاد قدرت ذهنی ممکن است به نوبه خود باعث بهبود سلامت روان شما نیز شود.

در حالی که تمرینات زیادی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد قدرت ذهنی کمک کند، در این قسمت به چند تمرین ساده اشاره شده که می تواند شما را برای شروع آماده کند.

تمرینات شناختی

قدرت ذهنی
Pexels/ Mental Strength

تمرینات شناختی آن دسته از راهکارهایی هستند که به شما کمک می کنند متفاوت فکر کنید. و می تواند شامل هر تمرینی باشد که باعث می شود مثبت تر فکر کنید، افکار منفی خود را از نو تنظیم کنید، یا ذهنیت واقع بینانه تری ایجاد کنید. در این قسمت چند نمونه از تمرینات شناختی سالم آورده شده است:

  • تهیه یک ژورنال سپاسگزاری

ژورنال های سپاسگزاری روشی عالی برای فعال کردن و تقویت افکار و احساسات مثبت هستند.

  • مثل یک دوست معتمد با خود صحبت کنید

 افراد اغلب نسبت به دوستانشان حساس ترند. بنابراین، سعی کنید همان دلسوزی را که نسبت به یکی از عزیزانتان دارید، به خود نشان دهید.

  • در خلاف جهت عمل کنید

 در لحظاتی که مطمئن هستید همه چیز اشتباه پیش می رود، به همه مواردی که می توانند درست باشند فکر کنید.

تمرینات هیجانی

تمرینات هیجانی باعث افزایش آگاهی شما در مورد وضعیت عاطفی خودتان می شود. این تمرینات ممکن است به شما کمک کنند که تشخیص دهید احساساتتان مفید یا بیهوده هستند، در شناسایی راهکارهایی که از شدت احساسات شما می کاهند، به شما کمک می کند، یا ممکن است باعث شوند بتوانید احساسات ناخوشایند خود را در آغوش بگیرید. در این قسمت چند نمونه از تمرینات هیجانی آورده شده است:

  • به احساسات خود توجه کنید

 توجه به احساسات می تواند به شما کمک کند بتوانید از آن ها فاصله بگیرید. این کار می تواند به شما کمک کند تا منطقی تر فکر کنید، و دیدگاه بهتری در مورد مشکلات یا احساساتی که با آنها روبرو هستید، داشته باشید.

  • برای کنار آمدن با احساسات ناراحت کننده از مهارت های سازگاری سالم استفاده کنید

 به جای اینکه فقط روی احساسات منفی تمرکز کنید، می توانید پیاده روی کنید، برای خودتان یک سخنرانی انگیزشی آماده کنید، یا کتابی را که از آن لذت می برید بخوانید. این کار تلاشی برای اجتناب یا نادیده گرفتن احساسات نیست، اما می تواند به کاهش برخی از احساسات دردناک شما کمک کند.

  • نفس عمیق بکشید

 تمرینات تنفسی عمیق می تواند به کاهش اضطراب و کاهش تنش از بدن و ذهن شما کمک کند.

تمرینات رفتاری

تمرینات رفتاری به معنای انجام کارهایی است که برای شما مفید هستند. این اقدامات به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید، و در اوج عملکرد خود باشید. برخی از نمونه های تمرینات رفتاری عبارتند از:

  • آزمایش های رفتاری انجام دهید

 آزمایش های رفتاری به شما در به چالش کشیدن افکار بی ثمر و محدود کننده تان کمک می کنند.

  • برای فعالیت های مثبت برنامه ریزی کنید

 این کار همیشه به بهزیستی ذهنی شما کمک می کند تا زمانی را برای چیزهایی که موجب شادی شما می شوند، اختصاص دهید. قبل از خواب حمام گرم بگیرید، یا زمانی را تعیین کنید تا برای خودتان یک غذای خوب بپزید.

  • سرگرمی هایی برای خود داشته باشید

 سرگرمی ها ذهن شما را درگیر کاری می کند که دوست دارید انجام دهید. چه عکس گرفتن و چه پختن غذا، سرگرمی ها می توانند نوعی موفقیت را به وجود آورند ،که می توانند به شما در داشتن احساس خوب نسبت به خودتان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: سازگاری برای کنار آمدن با تغییرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.