چگونه در زندگی خود احساس شادی و خوشبختی کنیم؟

گاهی اوقات در یک برهه زمانی پرفشار و استرس زا، تنها چیزی که می خواهیم فقط احساس شادی و حال خوب در لحظه است. تحقیقات نشان می دهد افراد شاد به خاطر حال خوبی که دارند، در زندگی خود از امتیازات زیادی برخوردار هستند. اگرچه اینطور به نظر میرسد که احساس شادی و خوشبختی فقط با نشستن در یک گوشه و داشتن شغل بهتر، روابط بهتر یا خانه بهتر حاصل می شود، اما شادی و حال خوب ناشی از این موارد زودگذر و ناپایا هستند.
مهم تر از همه، برای احساس شادی و خوشبختی لازم نیست تغییرات بزرگی ایجاد کنید. هم اکنون نیز می توان به احساس خوشحالی رسید. در این مقاله تعدادی از روش های سریع برای احساس یک حال خوب و شادی ارائه شده است.

موسیقی

موسیقی به عنوان ابزاری شناخته می شود که توانایی تغییر خلق و خو و حال افراد را دارد، و به خودی خود یک فاکتور اساسی در از بین بردن استرس محسوب می شود. در حقیقت، از موسیقی در بیمارستان ها به عنوان وسیله درمانی برای کنترل درد و بهزیستی روحی و عاطفی بیماران استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده است، موسیقی، به ویژه نوع خاصی از آن، با احساس شادی و خوشبختی رابطه مستقیم دارد. محققان دانشگاه اوساکای ژاپن سطح کورتیزول بزاقی و سایر واکنش های فیزیولوژیکی را مورد مطالعه قرار داده، و دریافتند که موسیقی، بخصوص موسیقی با تن بالا با استرس کمتر و احساس شادی بیشتر ارتباط دارد. بنابراین،چرا برای احساس شادی و خوشحالی بیشتر موسیقی موردعلاقه خود را گوش ندهیم؟

خنده

با گذشت زمان، ضرب المثل “خنده بر هر دردی دواست” تبدیل به یک اصطلاح رایج شده است. همه ما می دانیم که خنده مزایای زیادی فراتر از تغییر خلق و خو و مود افراد دارد. در واقع، خنده حتی می تواند ایمنی بدن را نیز افزایش دهد، و همچنین طول عمر فرد را بیشتر کند.

چند روش سریع برای ایجاد سرگرمی و خندیدن در زندگی وجود دارد. به عنوان مثال لطیفه گویی یکی از نمونه های ساده آن است. اما استراتژی بلند مدت حفظ حالت شوخ طبعی و طنز در مورد زندگی می تواند باعث شادمانی مداوم و استرس کمتر شود.

دیدگاه خود را تغییر دهید

اغلب رضایت از زندگی به یک چهارچوب مرجع و مقایسه هایی که انجام می شود، بستگی دارد. احساس خوشبختی و رضایت از زندگی در صورتی که به دنبال چشم و هم چشمی باشید به مراتب نسبت به شرایطی که داوطلب کمک کردن به دیگران باشید، سخت تر خواهد بود.

یک روش ساده و سریع برای تغییر مود، تغییر انتظارات و مقایسه ها می باشد. بجای اینکه به نداشته های خود فکر کنید، نیمه پر لیوان را ببینیند و به داشته های خود بنگرید. همیشه افرادی وجود دارند که در یک زمینه خاص یا بخش هایی از زندگی خود، داشته های بیشتری نسبت به شما دارند. اما به این نکته نیز توجه کنید که افراد زیادی نیز نسبت به شما در مرتبه پایین تری قرار دارند.

از داشته های خود لذت ببرید، و طرز فکر خود را نسبت به داشته ها و نداشته های خود تغییر دهید، و به دنبال آن احساس شادی و خوشبختی را تجربه خواهید کرد.

کردار نیک

کردار نیک
Google Images/Doing a good deed

بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده اند که کمک به دیگران باعث احساس شادی و خوشبختی در آنها می شود. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که کسانی که داوطلب انجام کارهای نیک بوده اند، سطح سلامتی و خوشبختی به مراتب بیشتری را گزارش کرده اند.

این نتیجه به چند دلیل درست و منطقی به نظر می رسد. یکی از این دلایل این است که نوع دوستی به خودی خود مزایای زیادی از جمله سطح بهزیستی روانی و احساسی بالاتر را به دنبال دارد. زمانی که شما کار نیکی برای دیگران انجام می دهید، تمرکز شما از روی خودتان و مشکلاتتان برداشته شده و بر روی دیگران و کمک به آنها خواهد بود.

لبخندی که شما بر روی لب دیگران می نشانید، در واقع یک لبخند سرایت پذیر است و احساس شادی و خوشبختی همه گیر را به دنبال خواهد داشت. به علاوه، افراد زمانی که با نیازهایی در دیگران مواجه می شوند، تمرکز بیشتری روی داشته های خود در مقایسه با نداشته هایشان دارند.

یک عمل نیک شادی آور می تواند هر چیزی اعم از یک جمله آرامش بخش در یک شرایط استرس زا یا یکی هدیه بزرگ به کسی که دوستش داریم و یا کمک به یک خیریه باشد، و از این طریق احساس شادی و خوشبختی با دیگران نیز به اشتراک گذاشته می شود.

این مقاله نیز جذاب است: همگام سازی ساعت بیولوژیکی بدن و برنامه روزانه

مدیتیشن

اگرچه تکنیک هایی مانند مدیتیشن بیشتر به عنوان ابزاری برای مدیریت استرس شناخته می شوند، تا چیزی که باعث تقویت احساس شادی و خوشبختی باشند، اما در هر دو زمینه، مدیتیشن یک ابزار قوی است.

مزایای مدیتیشن در مدیریت استرس شناخته شده هستند، اما تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند منجر به سطح بالایی از احساس شادی و خوشبختی شود. روش های مختلفی از مدیتیشن وجود دارند و می توانید با چند دقیقه مدیتیشن در روز احساس خوبی داشته باشید.

انتخاب لذت

رابرت هولدن، نویسنده یک دوره هشت هفته ای موفق در زمینه توسعه احساس شادی و خوشبختی مدعی است که برای رسیدن به احساس شادی نیازی نیست بر روی آن کار کنید، فقط باید شاد باشید. به این فکر کنید: به احتمال زیاد هر شخصی می داند که انجام دادن چه کارهایی باعث احساس رضایت و لذت در او می شود، و از انجام دادن چه کارهایی بیزار است.

کافیست فقط کارهایی را که باعث ایجاد احساس لذت در شما می شوند، انجام دهید. هولدن می گوید: چرا این کار را همین امروز شروع نکنید؟ پس دست به کار شوید و این لذت را به تعویق نیندازید.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که هنگام صبح زمانی که از خواب بیدار می شوید تصمیم بگیرید امروز خوشحال تر باشید. در مورد چیزهایی که می توانند شما را کمی خوشحال تر کنند، فکر کنید. سپس سعی کنید آنها را تا جای ممکن عملی کنید.

در حالی که ساختن زندگی همراه با احساس شادی و خوشبختی ایده خوبی است، نیازی نیست که منتظر ساخته شدن این سبک زندگی شوید: همین حالا می توانید با انتخاب شادی، خوشحال تر و خوشبخت تر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.