چگونه با اضطراب ناشی از کرونا مقابله کنیم؟

این وحشتناک است که بدانید بیماری مانند کرونا (coronavirus (COVID-19 در سراسر جهان در حال گسترش است.مراحل اولیه این بیماری همه گیر بخصوص میتواند وحشتناک و تحریک کننده اضطراب باشد.در این مدت یکی از مشکلاتی که داریم این است که نمیدانیم چه زمانی این بیماری کشنده و همه گیر پایان می یابد.

احساس ترس،اضطراب،ناراحتی و تردید و شک در زمانهایی که بیماریهایی اینچنین همه گیر شیوع پیدا میکنند طبیعی است.خوشبختانه فعال بودن در مورد سلامت روان میتواند به تقویت ذهن و جسم شما کمک کند.راههایی که میتوانید از خود مراقبت کنید شامل این موارد هستند:

  • خواندن اخبار از منابع معتبر(منظور ما اصلا منابع داخلی خبر نیستند چرا که تمایل دولتها به عادی نشان دادن اوضاع وپنهان کاری است) و دوری از خبرهای استرس زا که معمولا از حوزه منابع نامعتبر پخش میشوند
  • شناخت چیزهایی که رو آنها میتوانید کنترل داشته باشید مانند رعایت بهداشت فردی
  • انجام اقدامات پیشگیری کننده فقط از طریق CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری)
  • تمرین مراقبت از خود
  • درخواست کمک کردن از متخصصین این حوزه اگر لازم باشد

راه های مدیریت استرس

راه مقابله با این بیماری میتواند بسیار وقت گیر و طولانی باشد تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که به سلامتی ذهن و جسمتان آسیبی وارد نشده است.اینجا راههای مقابله با این استرس های کشنده را ذکر میکنیم و امیدواریم که این توصیه های علمی را جدی بگیرید.

اخبار را فقط از طریق منابع موثق پیگیری کنید

پیگیری خبر از طریق منابع خبری که حرفه ای نبوده و بیشتر در حوزه فضای مجازی قصد دارند صرفا اذهان مخاطبین را به تشویش بکشند و درواقع هیچگونه محتوای علمی هم ارائه نمیدهند را کنار بگذارید.در عوض اطلاعاتی را که میخواهید از طریق منابع معتبر علمی بدست آورید تا اینگونه بتوانید هم از خود و هم از خانواده تان محافظت کنید.یکی از این منابع مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار است که خوشبختانه زبان فارسی را هم ساپورت میکند.

همیشه اقدامات لازم را انجام دهید

فراموش نکنید که همیشه اقداماتی وجود دارند که احتمال ریسک را کاهش میدهند.مثلا یکی از این کارها میتواند به سادگی شستن دست باشد که هر روز توصیه هایش را میشنویم.اما باید بدانید که شما تنها میتوانید کارهایی را انجام دهید که در حوزه اختیار و در کنترل شما هستند و خوشبختانه همین کارها هم میتوانند شما را از این بیماری مصون دارند.فقط اطمینان حاصل کنید که کارهایی را که انجام میدهید مطابق با توصیه های منابع معتبر باشند مراقب سودجوها باشید.

تمرکز خود را از حوزه مجازی خارج کنید

چک کردن خبرهای مربوط به شیوع سریع بیماری کرونا و اینکه هر روز چند نفر بر اثر این بیماری فوت میکنند میتواند روی افزایش اضطراب شما دخیل باشد.پس سعی کنید تمرکز خود را روی وقایع استرس زا که فقط اضطراب شما را افزایش میدهند کاهش دهید.خبرهایی که از طریق فضای مجازی این روزها پخش شده هیچ کمکی به سلامت روان و جسم شما نمیکند جز اینکه ناامیدری را در شما بیشتر میکند.

گرچه اگاه بودن مفید است ما باید سعی کنید که هر روز خود را در معرض بمباران خبری قرار ندهید،این رویه نه تنها در زمان کنونی بلکه در طولانی مدت نیز ذهن شما را آسیب پذیر میکند

به نقل از Verywellmind

از ذهنیت گَله پیروی نکنید

ذهنیت گله
Google/Herd mentality

به خاطر داشته باشید که بیشتر جمعیت ما در حال حاضر کارهایی را میکنند که اصلا به حفظ سلامتیشان کمک نمیکند و بدتر اینکه بسیاری از این کارها به سلامتشان آسیب زده و خطر آلودگی به ویروس کرونا را افزایش میدهد.(سفرهای گروهی به شمال کشور و زیارتگاه ها برای دوری از ویروس!)فقط به این دلیل که هر کسی ماسک دارد و یا اقدامات خاصی را برای تمیز کاری و ضدعفونی انجام میدهد خود را داخل این واگن نیندازید.فقط توصیه های سازمان پیشگیری از بیماری را انجام دهید(CDC)

خودمراقبتی اصولی را تمرین کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل،خواب کافی و انجام فعالیتهای که اوقات فراغت شما را پر کند میتواند در حفظ سلامت جسم و روان شما به خصوص در لحظات استرس آوربسیار کمک کننده باشد.خومراقبتی اصولی و خوب حتی میتواند سیستم ایمنی شما را قویتر کند.

بدنبال کمکهای حرفه ای باشید

اگر سلامت روانی شما تحت تاثیر بیماری یا ویروس کرونا قرار گرفته باشد به احتمال زیاد نیاز دارید تا از یک فرد متخصص کمک بگیرید.مشاوره گرفتن از یک متخصص روان درمانی میتواند به شما کمک کند که استرس و اضطراب خود را کنترل کرده و به خانواده خود نیز کمک کنید.

نگرانی های بهداشت روان

علاوه بر نگرانی های مربوط به سلامت روان که ممکن است در نتیجه اضطراب اطراف بیماری همه گیر ایجاد شود ، نظارت بر شرایط بهداشت روان موجود برای اطمینان از بدتر نشدن آن مهم است.

افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب
Freepik/Depression

محققین دریافته اند که افراد ممکن است در اولین تجربه بیماری های همه گیر،با مشکلات روانی بسیاری دست و پنجه نرم کنند.زندگیشان از کنترل خارج شده و افسردگی و اضطراب افزایش می یابد.

یک تحقیق حول بیماری ابولا در سیرالئون نشان داد که آمار گزارش شده افراد در مورد بیماری های روانی و افسردگی رشد چشمگیری پیدا کرده بود.در تحقیق دیگری در سال 2009 در مورد شیوع بیماری H1N1 یا همان آنفولانزا نشان داد که افراد تحت تاثیر مشکلات روانی متعددی از جمله اختلالات روان تنی(سوماتوفرم) که نشانه هایی از جمله درد و خستگی که اتفاقا دلایل فیزیکی ندارند،قرار گرفته بودند.

به علاوه اینکه برخی از بیماری های روانی موجود هم میتوانند تشدید شوند.تحقیقات نشان میدهد که افرادی که در معرض استرس و اضطراب هستند ممکن است ریسک بیشتری برای بیمار شدن داشته باشند.

اضطراب شدید همچنین ممکن است موجب مصرف بیشتر مواد شود.با افزایش سطح استرس افرادی که دوره نقاهت خود را(دوره نقاهت مواد)ممکن است دوباره به مصرف مواد مخدر روی بیاورند.

به نقل از Verywellmind

محققان دانشگاه کارلتون در اوتاوا ، کانادا ، دریافتند که افرادی که کمترین توانایی تحمل عدم اطمینان(شک و دلهره)را داشتند ، بیشترین اضطراب را در طول بیماری همه گیر H1N1 تجربه کردند.این افراد همچنین کمتر باور داشتند که میتوانند کاری را برای محافظت از خود انجام دهند.

اما مراقبین سلامت این روزها ممکن است در معرض ریسک بالایی از نشانه های عاطفی خطرناکی قرار بگیرند.آنها ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  • افزایش اضطراب و افسردگی
  • افزایش نگرانی برای محافظت از کسانی که دوستشان دارند
  • احساس گناه فرد مبتلا بخاطر اینکه نتوانسته از بیمار شدن کسانی که دوستشان دارد جلوگیری کند

به نوبه خود کودکان استراتژی های مقابله ای را که از والدین خود میبینند اتخاذ کرده و انجام میدهند.والدینی که در دوره بیماری همه گیر مدام در حال اضطراب ناشی از بیماری هستند،این حس را به کودکان خود نیز منتقل میکنند.

اضطراب و استرس بالا ممکن است افراد را به انجام اقدامات پیشگیرانه یا راه حلهایی تشویق کند که اتفاقا خطرناک بوده و به سلامتشان آسیب میزند.این اقدامات نه تنها به نفع آنها نیست بلکه ممکن است به ضرر سلامت اجتماعی نیز باشد.لذا قبل از هر اقدامی باید از مفید بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

شایعه یا ایزوله سازی

واکنشهای شخصی در مقابل ترس این روزها ممکن است متفاوت باشد.اما بسیاری از افراد این روزها ممکن است شایعه افزایش احتمال بیماری را تجربه کنند.آنها ممکن است رفتارهای خود را بصورت عجیبی تغییر دهند در حالی که این کارها اصلا ضرورتی ندارد(مانند اینکه خود را در خانه منزوی کرده و یا خود را آماده رویارویی با یک فاجعه بزرگ کنند)

افراد با آسیب پذیری خاص ممکن است افزایش روانپریشی یا پارانویا (بدگمانی)را تجربه کنند.این می تواند تمایل به درج حقایق مرتبط با شیوع و یا توجیهی برای تفکر هذیان گونه آنها باشد.

چگونه واکنش نشان بدهم؟

ممکن است شما نیز شاهد وحشت زدگی اطرافیانتان باشید.در طرف مقابل ممکن است حتی افرادی را ببینید که به نظر میرسد اصلا نگران این بیماری همه گیر نیستند و اقدامی در جهت پیشگیری نشان نمیدهند که به شما اطمینان بدهد این افراد ممکن است اصلا تحت تاثیر این ویروس قرار نگیرند.ممکن است شاهد تجربه انواع مختلفی از حالات احساسی باشید و یا حتی سردرگم شده و ندانید که چه اقدامی را باید انجام دهید.

پاسخ به ناشناخته ها

افراد تمایل دارند نسبت به تهدیدهای ناشناخته به سادگی زمانی که در مقابل تهدیدهای آشنا واکنشهای پیش پا افتاده نشان میدهند،واکنشهایی افراطی نشان دهند.به طور مثال با اینکه تصادفات اتومبیل در جامعه بسیار عادی است اما زمانی که شما پشت فرمان هستید ترسی ندارید زیرا این کار هر روز شماست و به آن عادت دارید.

به همین ترتیب شما ممکن است از بیماری آنفولانزا نترسید،بهرحال شما در طول این مدت توانسته اید با مبارزه و یا اجتناب از این بیماری زنده بمانید.با این حال بیماری آنفولانزا سالیانه بیست درصد از مبتلایان را از پای در می آورد اما برای ما چندان آمار عجیبی نیست چرا که اتفاقی شناخته شده است.

خواندن این مقاله را از دست ندهید:تاثیر استرس بر روی مغز ما

اما کمتر از 50 درصد جمعیت ما سالانه خود را در برابر این بیماری واکسینه میکنند چرا که این بیماری برای آنها چندان ترسناک نیست.حالت عکس این موضوع نیز صحت دارد،آنچه که کمتر در موردش میدانیم،ما را عصبی تر و نگرانتر میکند.

شما تمایل بیشتری را برای افزایش نگرانی و اضطراب ناشی از آنچه که نمیشناسید،دارید و این یکی از دلایلی است که در گذشته نیز بیماری های همه گیری مانند ابولا و زیکا در میان افراد موجب ایجاد وحشت و ناراحتی های عصبی شده بود.

به نقل از Verywellmind

بمباران خبری که بصورت مداوم در مورد آمار مرگ و میر صحبت میکنند و گزارشهایی که تایید میکنند در معرض بیماری بودن چقدر بالا است ممکن است منجر به این شود که افراد احتمال ریسک در معرض بیماری بودن را بیش از حد معمول تخمین زده و همین موضوع موجب ایجاد وحشت در بین انها میشود.

اگرچه خبرهای منابع معتبر علمی میتواند تاثیرات مثبتی درواکنشهای ما در زمان شیوع بیماری های همه گیری همچون کرونا داشته باشد.

تاثیر رسانه

تاثیر رسانه ها بر سلامتی
Freepik/social media

یکی از دلایل این امر ممکن است پاسخ مغز به تهدیدات جدید باشد.مطالعه ای که در سال 2013 در PLOS one منتشر شد نشان داد که فعالیت در ناحیه آمیگدال مغز ما(قسمتی از مغز ما که مسئول پردازش پاسخهای احساسی ماست) زمانی که در معرض خطرهای ناشناخته هستیم به شدت افزایش میابد.همین موضوع باعث افزایش اضطراب در ما میشود.آمیگدال در مقابل خطرات شناخته شده واکنش متفاوتی ارائه میدهد.

رسانه ها میتوانند با گزارش مداوم در مورد شیوع بیماری کرونا احساس اضطراب را در میان افراد افزایش دهند.اما درصورت استفاده درست،رسانه ها میتوانند به عنوان یک منبع قابل اتکا برای مقابله با این بیماری کمک کننده باشند.

به نقل از Verywellmind

نکات مثبت و منفی استفاده از رسانه

در خلال شیوع ویروس کرونا در سال 2009 رسانه های خبری کشورهای استرالیا و سوئد شروع به پوشش خبری مربوط به این ویروس کردند.هر دوی این رسانه ها سعی داشتند مردم را از خطرات این ویروس اگاه سازند اما در این میان رسانه های سوئدی عملکرد بهتری داشتند.

رسانه های سوئدی سعی کردند مردم را از خطرات این ویروس آگاه ساخته و به آنها آموزشهایی را دادند تا بتوانند خود را در مقابل این ویروس محافظت کرده و ریسک مبتلا شدن به این بیماری را کاهش دهند.

آنها بصورت واضح عدم قطعیت خود را اعلام کرده و به جای پنهان کاری سعی کردند مردم را تشویق کنند تا با واکسینه کردن خود،دیگران را نیز از خطر متبلا شدن در امان نگاه دارند.

از طرف دیگر ، رسانه های استرالیا اکثراً توجه خود را به گزارش اشتباهات سازمان های عمومی در هنگام شیوع این کشور معطوف کردند.این موضوع ممکن است تاثیر منفی در تشویق دیگران برای حفاظت از خود از طریق واکسیناسیون داشته باشد.

قبل از بیمای همه گیر استرالیا و سوئد دارای ضریب یکسانی برای واکسیناسیون بودند.اما بعد از شیوع این ضریب برای سوئدی ها 66 و برای استرالیاییها 18 درصد بود.

در نتیجه ، محققان دریافتند که گزارش های خبری می توانند با توصیه اقدامات دقیق و سازنده برای افراد ، وحشت را در جامعه کاهش دهد.این رویکرد ممکن است در صورت بروز یک تهدید جدید مانع از واکنش بیش از حد افراد یا اقدامات شدید شود.

کلامی از سمت نو

خوشبتانه بیماری های همه گیر با همان سرعتی که بوجود می آیند،از بین میروند.اما مدیریت اضطراب به هنگام یادگیری در مورد شیوع بیماری یا اقدامات حفاظتی،میتواند مشکل باشد.در این مواقع عدم اطمینان یا شک و دلهره اهمیت دادن به موضوعات روانشناسی در مورد حس و حال خوب داشتن میتواند شدیدا مثبت و موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.