چرا شما تحت تاثیر نور آبی بیشتر خرید میکنید؟

اصل نورومارکتینگ:
نورپردازی آبی ، مصرف کنندگان را ترغیب می کند تا محصولات هیدونیک (محصولاتی عموما لاکچری و تفریحی و سرگرمی) بیشتری بخرند. این اثر هم برای نورپردازی محیط دستگاه و هم برای موبایل وجود داشت.

کاربرد:
برای ایجاد انگیزه در اهداف خرید مصرف کننده از روشنایی رنگ آبی استفاده کنید.

با استفاده از نوع روشنایی مناسب ، مصرف کنندگان را برای خرید محصولات هیدونیک بیشتر تحریک کنید. تحقیقات نشان می دهد که روشنایی آبی در انگیزه افراد برای خرید محصولات هیدونیک تأثیر می گذارد.

تصور کنید که داخل یک فروشگاه بزرگ لباس با مارک های نیمه گران قدم می زنید. به نظر می رسد آنها مارک هایی هستند که دوست دارید بپوشید ، گرچه کمد لباس شما پر از شلوار جین ، شلوار پارچه ای ، پیراهن و ژاکت مناسب است. با این وجود ، حدوداً ده دقیقه بعد شما با لباسهای جدید و به نظر شیک از مغازه بیرون می آیید. چه اتفاقی افتاد؟ شما ممکن است قربانی تأثیر نورپردازی آبی در مغز خود شوید.

از زمانی که شواهد و مدارک مربوط به اتمسفر یا فضا و نقش آنها درتحریک مصرف کنندگان در حدود 10 – 15 سال پیش جهشی بزرگ داشته است ، فروشندگان بیش از دو برابر منابع خود را صرف چگونگی راه اندازی و تزئین فروشگاه های خود میکنند.

در سال 2002 ، پارسونز شواهدی یافت كه نشان می دهد اتمسفر نقش مهمی در تأثیرگذاری بر نگرش و رفتار مصرف كنندگان ، همچنین در محیطهای خرید مجازی دارد. وی به همراه محققان دیگری چون چنگ ، وو و ین در سال 2009 نشان داد كه این تأثیرات قوی تر از چیزی است كه ما تصور می كنیم و محدود به محیط خرید فیزیكی نیستند.

این مقاله هم جذاب است:خرد جمعی باعث افزایش فروش میشود!تاثیر جمعیت در افزایش فروش

رنگ مورد توجه خاص، نور آبی است. در طول موج حدود 460 نانومتر ، تأثیرات مثبتی بر هوشیاری مصرف کنندگان (فیگوئیرو ، بیمان ، پلیتنیک ، و ری ، 2009) ، برانگیختگی (Beaven & Ekstrom، 2013) و خلق و خوی (Knez & Kers، 2000؛ Tosini، Ferguson ، & Tsubota ، 2016)مصرف کنندگان دارد. در کنار آن ، تحقیقات دیگر نشان می دهد که رنگ یکی از اولین عناصر بصری است که توجه فرد را به خود جلب می کند. از این طریق ، می تواند 60 درصد از گزینه های خرید را تحت تأثیر قرار دهد (سالیوان ، 2008).

تاثیر نور آبی روی مغز

ما دانستیم که نور آبی قادر به ایجاد لذت (Beaven & Ekstrom، 2013) و خلاقیت (Mehta & Zhu، 2009) است . از نظر فنی ، می دانیم که نور آبی هم در ملانوپسین و هم به عنوان ملاتونین و هم چنین چرخه شبانه روزی به طور کلی تأثیر می گذارد (هولزمن ، 2010). سالها تصور می شد كه این اثرات بعد از ساعت ها یا روزها در معرض دید قرار می گیرند. اخیراً محققان دریافتند که حتی یک قرار گرفتن ساده و لحظه ای در معرض نور، ترفندهایی را برای افزایش آگاهی (Lehrl و همکاران ، 2007) ، سرعت و عملکرد پردازش اطلاعات (گابل و همکاران ، 2013) و عملکرد شناختی عمومی (Burattini ، Piccardi) انجام می دهد. ، Ferlazzo ، Giannini، & Bisegna، 2014).

کاربردهای انگیزه بخش نور آبی

Google/Blue Light in stores

ما در مورد چندین اثرسطحی روشنایی آبی از تحقیقات گذشته اطلاعاتی به دست آوردیم. به عنوان مثال ، ون هاگن (2011) نشان داد كه مردم زمان انتظار را كوتاه تر می دانند و اشیاء را كوچك تر و سبك تر می دانند. علاوه بر این ، ما از نور آبی می دانیم که زمان مرور را افزایش می دهد و قصد خرید را تحریک می کند (Bellizzi & Hite ، 1992). در محیط های مجازی ، قصد خرید اقلام مخصوصاً گرانقیمت را تحریک می کند (Biers & Richards، 2005).

پژوهش حاضر تأثیر نور آبی را در دو محیط جداگانه مورد بررسی قرار میدهد. آنها برای هر دو فرضیه خود شواهدی پیدا می کنند:

  • “در شرایطی که یک دستگاه تلفن همراه با نور گرم سفید وجود داشته باشد ، قصد خرید محصولات هیدونیک زمانی که نور محیطی گوشی موبایل آب اکتینیکی است در مصرف کنندگان افزایش بیشتری نسبت به نور گرم سفید موبایل دارد.”
  • زمانی که شما قصد خرید محصولات را در محیطهای واقعی دارید در صورتی که نور گوشی موبایلتان آبی اکتینیکی باشد با احتمال بسیار بیشتری نسبت به پرداخت اقدام خواهید کرد در مقایسه با زمانی که نور صفحه موبایلتان گرم سفید باشد.(این در صورتی است که بخواهید مبلغ را از طریق موبایلتان پرداخت کنید)

بنابراین ، چگونه می توانید از این بینش نورومارکتینگ در محیط کسب و کار خود استفاده کنید؟ هم در محیط های فیزیکی و هم مجازی باید از تأثیر روشنایی آبی در مغز آگاه باشید. هم در شرایط محیط و هم به عنوان بخشی از صفحه نمایش تلفن همراه ، نور اهداف خرید مصرف کنندگان برای محصولات هیدونیک را افزایش می دهد.

اگر شما خود صاحب مغازه باشید ، احتمالاً رنگ روشنایی آبی را با خوش شانسی در محیط فروشگاهی خود استفاده می کنید. شاید لازم باشد کمی بیشتر روی آن سرمایه گذاری کنید یا به جای استفاده فقط در طول تبلیغات زمستانی ، آن را در تمام طول سال اعمال کنید. برخلاف رنگ روشنایی ، نورپردازی آبی (460 نانومتر) با فشار دادن دکمه های «لذت» در مغز ، مصرف کنندگان را برای خرید محصولات هیدونیک تحریک می کند.

و در مورد خرید آنلاین چطور؟ ممکن است بخواهید رنگ زمینه تصاویر محصول را به رنگی تغییر دهید که در هنگام ارائه بر روی دستگاه تلفن همراه ، نور آبی را ساطع می کند. یا حتی رنگ پس زمینه وب سایت شما به طور کلی.

یک نکته کوچک:
ازحالت (Nightshift (iOS و برنامه هایی مشابه که باعث کاهش نور آبی در دستگاه های تلفن همراه در ساعات شب می شود ، آگاه باشید. پنجره فروش و تبلیغ ایده آل شما می تواند در شرایط روشنایی روز باشد ، زیرا دستگاه های تلفن همراه در این شرایط چراغ های مشهور آبی خود را منتشر می کنند و به طورخودکار انگیزه خرید محصولات هیدونیک را بیشتر میکنند.

فقط برای محصولات هیدونیک

تقریباً مشابه همه یافته ها در زمینه نورومارکتینگ و سایر زمینه های روانشناختی شرایط مرزی خاص اعمال می شود. در این حالت ، اثر محرک خرید فقط مربوط به محصولات هیدونیک است و به صراحت برای تمامی محصولات سودمند نیست. برای لباس ، کرم شکلات ، عینک آفتابی ، ساعت یا لباس زیر بسیار مناسب است اما برای مواد شوینده ، شامپو ، خمیر دندان ، کاغذ توالت یا ماشین حساب نیست.

نکته نورویی

  • از نور آبی برای ترغیب تصمیم مصرف کنندگان در زمان خرید استفاده کنید
  • فقط برای محصولات هدونیک(منظور محصولاتی هستند که حس لذت را در ما بیشتر میکنند)
  • هم در محیطهای واقعی و هم در محیطهای مجازی(مانند وبسایت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.