چرا بودجه بندی برای ثروتمند شدن تهدیدی جدی است؟

بودجه بندی

اصل نورومارکتینگ:
بودجه بندی قبل از یک خرید واحد باعث می شود مردم بیش از حد هزینه کنند.

کاربرد:
از نظر اقتصادی هوشمندانه تر است که می توانید تعطیلات ، عروسی ها و خریدهای زندگی را بدون تغییر در بودجه تنظیم کنید یا آن را بسیار نزدیک به لحظه خرید تعیین کنید.

از کتاب های خودیاری گرفته تا معلمان مشهور که قوانین سواد مالی را تبلیغ می کنند – به نظر می رسد همه آنها توصیه مشترکی دارند: بودجه بندی. احتمالاً بودجه بندی ماده اصلی زندگی مالی سالم است. فقط منطقی است که از قبل تعیین کنید چه چیزی را می خواهید خریداری کنید و برای چه هزینه ای. اما آیا در واقع درست است؟

اگر مغز ما کاملا منطقی باشد ، بودجه بندی منطقی است. و در بسیاری از موارد ، بودجه ریزی به نفع ما کار می کند. بعد از اینکه فهمیدیم برای صرف غذا یا خرید لباس جدید بیش از حد هزینه می کنیم ، تعیین محدودیت خرید برای ماه های بعدی ضرری نخواهد داشت. متأسفانه ، هنگامی که ما عینک یک دانشمند رفتاری را بر چشم میزنیم و پیچیدگی های آنچه واقعاً هنگام تعیین بودجه توسط افراد اتفاق می افتد را می سنجیم ، برخی از الگوهای غیرمنطقی شگفت آور ظاهر می شوند.

اگر میخواهید از تاثیر رنگ روی احساسات مشتری در زمان خرید استفاده کنید حتما این مقاله را بخوانید

به صراحت بگویم: تحت شرایط خاص ، تعیین بودجه های قبلی باعث می شود که شما هزینه های بیشتری صرف کنید. دوره زمانی. بنابراین ، بیایید به داده های مربوط به روانشناسی شگفت آور پشت بودجه بندی بپردازیم.

تعیین یک بودجه باعث می شود شما بیش از حد هزینه کنید

بگذارید بگوییم یک هزینه عمده در سال آینده مانند برنامه ریزی برای عروسی یا خرید خانه جدید در حال انجام است. اولین قدم آشکار تعیین بودجه مناسب است.

با کمال تعجب ، دقیقاً در همین شرایط خاص مشخص شده است که بودجه ریزی باعث می شود شما بیشتر از حد معمول دست در جیب خود ببرید. بودجه در شرایطی اعمال می شود که دو شرط خاص اعمال شود:

  • شما برای یک رویداد یا خریدهایی مانند عروسی ، خانه یا تعطیلات بودجه در نظر گرفته اید (به جای یک دسته خرید مداوم ، مانند صرف غذا بیرون)
  • شما بودجه را خیلی زودتر تنظیم کرده اید (به جای اینکه نزدیک به لحظه خرید باشد)

وقتی هر دو شرط اعمال شود ، ما به طور متوسط 5-10 درصد بیش از هزینه های کل بدون بودجه هزینه می کنیم. این الگو به طور مداوم در داخل و خارج آزمایشگاه یافت شده است. به عنوان مثال ، در دبیرستان ها و کالج های ایالات متحده آمریکا ، دانش آموزان رسم دارند که برای بزرگداشت فارغ التحصیلی خود ، یک جواهر گران قیمت بخرند که حلقه کلاس نامیده می شود. همانطور که به نظر می رسد ، دانش آموزان بودجه حلقه کلاس خود را در بودجه گذشته بسیار دور همان مبلغی را تعیین می کنند که بودجه حلقه کلاس خود را در گذشته نزدیک تنظیم کرده اند ، اما در نهایت هزینه بیشتری انجام می دهند. شواهد بیشتری توسط یک مطالعه میدانی در بازار مسکن ارائه شده است. با گذشت زمان بیشتر ، مصرف کنندگان نسبت به بودجه خود هزینه بیشتری می کنند. چه عواملی باعث این چرخش شگفت آور می شود؟

مقصر اصلی: درد پرداخت

دلیل اصلی تمایل ما برای هزینه های بیش از پیش از بودجه را می توان در یک پدیده اساسی در روانشناسی مصرف کننده یافت: درد پرداخت. هر بار که هزینه ای را پرداخت می کنیم ، سطح ناراحتی روانشناختی را تحمل می کنیم ، که از نظر عصبی از نظر درد جسمی خیلی بی شباهت نیست.

در حالی که تا حدی درد پرداختن در هر نوع خرید نقش دارد ، اما هنگامی که لحظه پرداخت و در واقع گرفتن دست شما روی محصول به موقع متصل شود ، این یک نیروی قدرتمندتر است. هنگامی که یک بطری شراب گران قیمت خریداری می کنید ، لذت دریافت محصول مجبور است رقابت ذهنی کامل را با درد هزینه ها تقسیم کند. متناوباً ، اگر همان بطری شراب را پیش سفارش دهید و پیش پرداخت کنید ، با دریافت شراب جدید ، درد پرداخت به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در برخی از سطوح ، در مرحله مصرف احساس راحتی می کند.

بنابراین بودجه بندی در کجای این داستان روانشناختی جای می گیرد؟ همانطور که مشخص شد ، از نظر مغز ما ، تنظیم بودجه بسیار شبیه به صرف هزینه پول است. بسیار شبیه به اینکه چطور گذشت زمان بین پرداخت یک محصول و مصرف آن باعث از بین رفتن درد پرداخت می شود ، این فقط با بودجه بندی اتفاق می افتد. به عبارت دیگر: وقتی بودجه مشخصی را برای ماه عروسی از قبل تعیین می کنید ، پس از نزدیک شدن روز بزرگ ، مغزتان با صرف کمی هزینه بیشتر اوکی است.

جنسیت و شخصیت اهمیت زیادی دارد

هرکسی پس از تعیین بودجه به طور مساوی بیش از حد هزینه نمی کند. بر اساس تحقیقات فعلی ، دو نوع افراد به ویژه به احتمال زیاد طعمه این اثر می شوند: مردان وافراد خسیس. محققان استدلال می کنند که این احتمالاً به این دلیل اتفاق می افتد که این گروه ها به طور کلی بیشتر از ابتدا درد پرداخت را تجربه می کنند و بنابراین به اثرات فاصله زمانی بین بودجه و خرید حساسیت بیشتری نشان می دهند. از طرف دیگر ، افرادی که ذاتاً از انداختن پول به جوی آب خوشحال هستند به سادگی پتانسیل کمتری برای تأثیرگذاری دارند.

بنابراین ، اگر یک درس بتوان از این موضوع آموخت ، این است که تعیین بودجه برای یک خرید از مدت ها قبل ، احتمال افزایش کل هزینه را به همراه دارد. از نظر مالی شخصی ، این بدان معنی است که برنامه ریزی برای تعطیلات ، عروسی ها و خریدهای تغییر دهنده زندگی یا بدون بودجه ، یا تنظیم بودجه بسیار نزدیک به لحظه خرید ، عاقلانه تر است. شگفت آورتر اینکه ، از دیدگاه بازاریابی ، فروشندگان اینگونه محصولات و خدمات می توانند درآمد خود را با بیان ساده آنچه که معلمان اداری مالی طی قرن ها از این کار کمکی کرده اند ، افزایش دهند: تعیین بودجه.

نکات نوروئی:

  • بودجه بندی برای یک خرید منفرد پیش از آن ، در واقع احتمال شما را برای مصرف بیش از حد افزایش می دهد.
  • این اثر ناشی از درد پرداخت است که مدتها قبل از بودجه ریزی کاهش می یابد.
  • این تأثیر به ویژه برای مردان و افرادی که تمایل به صرفه اقتصادی دارند بسیار مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.