نکاتی برای هدف گذاری در زندگی

روش های زیادی برای کار روی خودسازی و بهبود فردی وجود دارد. اما، تعیین اهداف خاص برای رشد شخصی می تواند موفقیت را تضمین کند. اغلب اوقات در زندگی خود موانعی را تجربه می کنیم. اما هدف گذاری به ما کمک می کند تا بتوانیم دوباره به مسیر خود بازگردیم، و تلاش های خود را مجدداً  از سر بگیریم.

به علاوه، تعیین اهداف باعث ایجاد انگیزه و مسئولیت پذیری شده، و باعث می شود بتوانیم بر برنامه های خود متمرکز شویم. تعیین اهداف گاهی می تواند مانند یک کار اضطراب آور باشد. به همین دلیل یک دستورالعمل برای راهنمایی فرد در این مسیر می تواند مفید باشد.

نظریه هدف گذاری

مانند اکثر نظریه های روانشناسی، نظریه هدف گذاری با ایده هایی از دکتر ادوین ای. لاک در مقاله وی با عنوان “به سوی یک نظریه درباره انگیزه ها و انگیزش کار” آغاز شد. در این مقاله، وی نیاز به اهداف روشن و مشخص را توضیح داد، که با بازخورد و پیشرفت منظم به چالش کشیده می شوند.

لاک به همراه دکتر گری لاتام پنج اصل تعیین هدف مؤثر را ارائه دادند. این اصول که شامل وضوح، چالش برانگیز بودن، تعهد، بازخورد و پیچیدگی کار است، مؤلفه های لازم هنگام تنظیم هدف، تلاش برای دستیابی و رسیدن به آن هستند.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده توسط استاد روانشناسی دکتر گیل ماتز ارتباط بین نوشتن اهداف و موفقیت ها و نه صرفاً فرموله کردن و نگه داشتن آنها در ذهن را نشان می دهد.

چقدر انگیزه دارید؟

اگر تا به حال هدفی را تعیین کرده اید، و پیش از اینکه نتیجه ای ببینید از آن منصرف شده اید، پس به خوبی می دانید که ایجاد یک تغییر به چیزی بیش از اراده نیاز دارد. مطابق نظر روانشناسی به نام کاترین جکسون، هدف گذاری و دستیابی به آن نیازمند انگیزه، اندیشیدن از طریق یک برنامه و راه هایی برای هدایت چالش های احتمالی می باشد.

طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، تحقیقات نشان می دهد که سه عامل برای دستیابی به اهداف وجود دارد:

  • انگیزه تغییر
  • تمایل به نظارت بر رفتار
  • اراده برای تحقق آن

هدف خود را تعیین کنید

می توانید اهداف خود را در هر بخش از زندگی تان تعیین کنید. برخی از حوزه های متداول شامل بهداشت و سلامت، شغل، مسائل مالی و تحصیلات است. این مقولات گسترده زمینه را برای اهداف کوچکتری که سالانه، ماهانه و روزانه به آن ها می پردازید، تعیین می کند.

در حالی که ممکن است برخی از اهداف شما در این دسته بندی ها قرار بگیرد، شناسایی اهداف خودسازی مانند مواردی مانند یادگیری نقاشی یا یادگیری گلف نیز ضروری است. به عبارت دیگر، برای هدف گذاری لازم نیست خود را به بدیهی ترین قسمت های زندگی محدود کنید.

مدتی وقت بگذارید تا در مورد خواسته ها و علایق خود فکر کنید. فکرهایی در مورد چیزهایی که شما را هیجان زده می کند. دوباره فکر کنید و سعی کنید کاری را انجام دهید که همیشه می خواستید، اما ترس از ابهام یا ترس از عدم موفقیت مانع از این شده است که ریسک آن را پذیرفته و امتحان کنید. ایده هایی که این افکار را به وجود می آورید مانند سرنخ هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا تمرکز خود را محدود کرده و اهداف خاص تری را برای خود تعیین کنید.

از خود بپرسید “چرا”

قدم بعدی در هدف گذاری این است که از خود بپرسید “چرا” این هدف برای شما مهم است. به عنوان مثال، اگر می خواهید مدرک دانشگاهی خود را بگیرید، تعیین اهداف کوچکتر حول مانند “چرا دریافت این مدرک برای من مهم است” به شما کمک می کند تا سریعتر به آن برسید.

استراتژی ها و نکاتی برای رسیدن به اهداف

هدف گذاری
Pexels/ Setting Goals

تنظیم هدف و تلاش در جهت رسیدن به آن به چیزی بیش از یک تکه کاغذ و یک مداد نیاز دارد. مهارت های خاصی نیز وجود دارد که برای رسیدن به یک هدف باید به کار گرفته شوند.

باید بتوانید برای مراحل رسیدن به هدف خود برنامه ریزی کنید. و پس از برنامه ریزی، این تعهد و تمرکز است که شما را به سمت نتیجه مورد نظرتان سوق می دهد. و البته جایی در میانه کار، انگیزه و انعطاف پذیری قرار دارد. در این قسمت نکات و راهکارهای دیگری برای هدف گذاری و کمک به دستیابی به آن ها آورده شده است.

  • اهداف خود را با لحنی مثبت بیان کنید

هنگام هدف گذاری سعی کنید از بیان خواسته های خود به شکلی منفی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، بجای “من خیلی شکایت نخواهم کرد.” از لحنی مثبت تر مانند “من هر روز سه مورد مثبت را در مورد روزم پیدا می کنم و قبل از اینکه به رختخواب بروم آنها را یادداشت می کنم.” استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سالم ترین رویکرد برای بهبود فردی

  • به جای تمرکز بر نتیجه، بر مسیر کار تمرکز کنید

این قسمت یکی از دشوارترین مراحل تعیین و دستیابی به اهداف است. به دلیل ماهیت یک هدف، همیشه در ذهن خود با نتیجه کار شروع می کنیم. اما مهم ترین قسمت مراحلی است که برای رسیدن به هدف خود طی می کنید. فرض کنید نتیجه مورد نظر شما از دست دادن 15 کیلوگرم از وزنتان است. این هدف شماست، اما در طی مسیر کار برای رسیدن به این هدف، می فهمید که با از دست دادن 10 کیلوگرم از وزن خود، احساس راحتی می کنید. آیا شما در دستیابی به این هدف ناکام بودید؟ اگر به قدرت فرآیند کار اعتقاد دارید، پاسخ نه می باشد.

  • با خود قرارداد ببندید

خواه در مرحله آماده سازی هدف یا اقدام هستید، جکسون توصیه می کند که برای موفقیت با خود قرارداد ببندید.

  • اتفاقات گذشته را از ذهن خود پاک کنید و فضا را برای هدف گذاری های جدید فراهم کنید

جکسون می گوید برای شروع با یک روش صحیح، ایده خوب این است که در مورد آنچه تاکنون به دست آورده اید تأمل کنید، و به خاطر آنچه اتفاق نیفتاده خود را ببخشید و دست از پشیمانی بردارید. در حالی که بر پاکسازی بهم ریختگی های ذهنتان کار می کنید، بد نیست این کار را در خانه و محل کار خود نیز انجام دهید.

  • آنچه را که می خواهید تجسم کنید

جکسون می گوید: “تجسم و تمرین های ذهنی بسیاری از شبکه های عصبی را تحریک می کند، و اهداف مغز را به بدن متصل می کنند. بنابراین، قبل از شروع تنظیم اهداف خود، مدتی برای آموزش درست افکارتان وقت بگذارید.”

  • یک برنامه خاص تهیه کنید

جکسون می گوید: هدف یا اهداف خود را لیست کرده و مراحل لازم برای تحقق آنها را ذکر کنید. سپس، این موارد را به مراحل قابل دستیابی کوچکتر با مهلت سررسیدی واقع بینانه تقسیم کنید. او همچنین می افزاید: “این کار زمانی ساده تر می شود كه قبل از شروع هر هفته کمی وقت بگذارید تا کارهای خاصی را كه می خواهید هفته بعد به انجام برسانید، بنویسید، تا به هدفتان نزدیك تر شوید.

  • هدف هایتان را در معرض دید قرار دهید

ایده خوب این است که پس از هدف گذاری، آن را به همراه مراحل اجرا و مهلت سررسید، جایی که در معرض دید شماست، قرار دهید. جکسون توضیح می دهد: “دیدن اهداف و مراحلی که باید انجام دهید، باعث می شود همیشه برای ادامه کار خود انگیزه داشته باشید.”

به صورت هفتگی یا روزانه به این برنامه خود نگاهی بیاندازید.

  • به خودتان پاداش دهید

همانطور که در مسیر رسیدن به هدف خود قدم بر می دارید، به خودتان پاداش دهید. این کار انگیزه و انرژی شما را برای ادامه کار بیشتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.