نورومارکتینگ در صنعت(کمپانی های بزرگ جهان)

آیا نورومارکتینگ در صنعت میتواند به کمک کمپانی های بزرگ بیاید؟

سی مرد و زن درحال مطالعه بر روی یک مدل اسپرت نقره ای مدل 2011(مدل تست) هستند. از 15 مرد و 15 زن خواسته می شود كه به قسمتهای خاص خودرو از جمله سپر ، شیشه جلو و لاستیک خیره شوند. کلاههای الکترودی نصب شده روی سرشان فعالیتهای الکتریکی مغزشان را در طول یک ساعتی که در حال نگاه کردن به قسمتهای مختلف اتومبیل هستند اندازه میگیرد.اطلاعات بدست امده در یک هارد درایوی که روی کمربندشان نصب شده است ذخیره میشود.فعالیتهای الکتریکی مغز آنها قرار است نشان دهنده برتری هایی باشد که تصمیم گیرندگان را به سمت خرید هدایت میکند. Dean Macko مدیر استراتژی برند شرکت هیوندای امریکا میگوید”ما میخواهیم بدانیم مصرف کنندگان در مورد اتومبیلها چه فکری میکنند قبل از انکه تصمیم به تولید هزاران عدد از آنها بگیریم”. Macko انتظار دارد که کارخانه سازنده براساس گزارشات الکتروانسفالوگرافی(، که فعالیت در تمام قسمت های مغز را دنبال می کند.) قسمت بیرونی را ترسیم کند. بازاریابی بر اساس امواج مغزی امروزه بسیار محبوب شده است.فناوریEEG و fMRI برای ثبت فعالیتهای الکتریکی و جریان خون در مغز مشتری ها میتواند به بازاریابها کمک کند که محصول مناسب و پیغام تبلیغی موثری را طراحی کرده و منجر به افزایش فروش و سودآوری انها شود. اما آیا این روش کارامد است؟قطعا این روش بسیار کارامدی برای مشاورین است.از جمله کمپانی هایی که از این فن اوری استفاده میکنند عبارتند از: NeuroFocus of Berkeley،Calif(کمپانی که با هیوندای همکاری میکند)،Google  و Walt Disney،EmSence و …

نورومارکتینگ در Frito_Lay 

مدیران کمپانی پپسی در Frito_Lay از نورومارکتینگ برای بسته بندی محصولات و تبلیغات و طراحی محصول استفاده میکنند.آنها طی تحقیقاتی متوجه شدند که بسته بندی های مات در فراورده های مانند چیپس یا دیگر فراورده های غذایی سالم هیچگونه فعالیتی را در قشر قدامی مغز(جایی که با احساس گناه ارتباط دارد)موجب نمیشود،برعکس بسته بندی های شفاف.به همین دلیل Frito_Lay  در استراتژی بسته بندی خود از بسته بندی های مات بجای شفاف استفاده کرد. مدیر ارشد بازاریابی Frito_Lay،Ann Mukherjee میگویدآزمایشها وتستهای تصویربرداری مغزی بسیار موثرتر از تحقیق بر روی گروهی از مردم است. Frito_Layدر یک تحقیق دیگر گروهی از مردم را مورد ازمایش قرار دادند،در این تحقیق یک زن خلالهای چی توز را که نارنجی رنگ هستند داخل محفظه ماشین لباسشویی می اندازد که پر از لباسهای سفید است.پس از نمایش این تبلیغ،شرکت کنندگان اعلام کردند که از این تبلیغ اصلا خوششان نیامده زیرا نمیخواستند در نظر دیگر افراد شرکت کننده در تبلیغ مانند انسانهایی به نظر برسند که قدرت همدلی کردن ندارند.درحالی که تصاویر فعالیتهای مغزی آنها نشان میداد که زنها اتفاقا تبلیغ را دوست داشتند به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت که این تبلیغ را پخش کند.

نورومارکتینگ به کمک یاهو می آید

یاهو یک تبلیغ کوتاه 60 ثانیه ای دارد که در آن احساس خوشحالی را همراه با رقص در سرتاسر جهان نشان میدهد.قبل از اینکه یاهو تصمیم بگیرد که این تبلیغ را پخش کند توسط فن آوری EEG آن را آزمایش کرد،در این ازمایش تبلیغ به گروهی از شرکت کنندگان نشان داده شد و منجر به ارسال سیگنالهای الکتریکی در نواحی قشر پیشانی و لیمبیک جایی که حافظه و احساس ما قرار دارد شد.ویدئو که بخشی از کمپین 100 میلیون دلاری یاهو میباشد پخش شد و هزاران نفر را به سمت موتورهای جستجوی یاهو جذب کرد.

PayPal با نورومارکتینگ از خواسته واقعی پرداخت کنندگان آگاه میشود

PayPal امیدوار است که بتواند با افزایش سرعت پرداخت انلاین،افراد بیشتری را تشویق کند از سیستم پرداخت انلاین این شرکت استفاده کنند.فن اوری های ثبت تصاویر مغزی به این کمپانی کمک کرد که بجای فعالیت بیشتر برای نشان دادن امنیت درگاه هایش سرعت پرداختها را افزایش دهد و اینگونه موفق شد کمپین تبلیغاتی قدرتمندی بسازد که پرداخت کنندگان انلاین بیشتری را به سمت درگاه هایش جذب کند.

نورومارکتینگ و لذت بازی های ایکس باکس

مایکروسافت در حال استفاده از فن اوری EEG برای پی بردن به این نکته است که استفاده کنندگان کنسولهای بازی ایکس باکس تا چه حد از لحاظ احساسی برانگیخته میشوند.در این تحقیق کلاه های الکترودی روی سر گیمرها نصب میشود و تبلیغات محصولات ایکس باکس برای انها نشان داده میشود.هدف این است که کدام تبلیغات باعث میشود که گیمر پس از دیدن آن تصمیم بگیرد که آن بازی را خریداری کند.کمپانی مایکروسافت موفق شد میزان فعالیتهای الکتریکی مغز شرکت کنندگان را اندازه بگیرد و توانست ویدئوهای اثرگذارتری را قبل از اینکه پخش شوند راستی ازمایی کرده و سپس پخش کند.این ویدئوها توانستند موج بیشتری از خریداران را به سمت بازی های تبلیغ شده بکشانند. تا سالها پیش هزینه استفاده از فن اوری های نورومارکتینگ به حدی زیاد بود که بسیاری از شرکتها میل و رغبت چندانی برای استفاده از آنها نشان نمیدادند اما امروزه با کاهش هزینه استفاده از این فن اوریها حداقل هشت شرکت در حال استفاده از آنها هستند.هزینه استفاده از فن اوری EEG با وصل کردن 30 نفر به دستگاه برای یک شرکت چیزی در حدود 50 هزار دلار است،به طور مشابه هزینه استفاده از دستگاه fMRI با وصل شدن 20 نفر به آن در حدود 40 هزار دلار میباشد. بر گرفته از سایت فوربس  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.