نقش رنگ بر احساسات در زمان خرید

نقش رنگ در خرید

رنگ چه ما متوجه شویم و چه نشویم در اطراف ماست. از دیوارهای سفید دفتر ، کف کاشی های خاکستری موجود در یک فروشگاه مواد غذایی یا آسمان آبی ، فکر کردن در دنیایی بدون رنگ دشوار است. با وجود رنگ در اطراف ما در طول ساعت بیداری ، چه تاثیری بر احساس و رفتار ما دارد؟ آیا ما از این احساسات آگاه هستیم یا اینکه رنگ در سطح ناخودآگاه بر ما تأثیر می گذارد؟

ما کمی به آن فکر می کنیم ، اما تنوع رنگی که می بینیم می تواند از بسیاری از غذاهایی که می خوریم تأثیر بگذارد (آیا شما یک نارنجی سیاه می خورید؟) تا نحوه رفتار ما در حضور چراغ های چشمک زن (آیا این آمبولانس پشت سر من است؟) ) یا کدام لباس را انتخاب می کنیم (آیا من به یک جلسه حرفه ای می روم یا در یک قرار عاشقانه؟). چه رنگی به زندگی کمک می کند تا کمی ذوق بیشتری به وجود آورد؟

تحقیقات قابل توجهی در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر احساسات ما انجام شده است (به عنوان مثال جلیل ، اونوس و سعید ، 2012 ؛ ناز و اپس ، 2004) درک اینکه ما چگونه رنگها را در مقیاسهایی مانند مثبت یا منفی ، گرم یا سرد تفسیر می کنیم ، برای درک چگونگی احساس رنگ در شرایط خاص انجام شده است (سینگ ، 2006). به عنوان مثال ، درک اینکه چگونه رنگها در محیط های خرید / خرده فروشی / رستوران احساس می کنند ، یکی از موارد مورد علاقه گروه های بازاریابی برای تشویق اشتها یا کمک به مشتریان در احساس آرامش بوده است (سینگ ، 2006).

در این مقاله ، اساس ادراک رنگ همراه با چگونگی استفاده از رنگ برای مهار یا تقویت رفتارهای خاص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شما همچنین در مورد چگونگی استفاده از رنگ در غذا یاد خواهید گرفت که ما حتی قبل از چشیدن با چشمان خود غذا بخوریم. سرانجام ، ملاحظات فرهنگی در مورد معنای رنگ و ترجیحات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نور و رنگ قابل مشاهده

توانایی ما برای دیدن رنگ به طول موج نور بستگی دارد. طول موج های نوری که در طیف مرئی انسان قرار دارند از 400-700 نانومتر است (شکل 1 را ببینید). طول موج های بسیاری وجود دارد که چشم ما به آنها حساس نیست ، مانند اشعه ایکس یا امواج رادیویی ، بنابراین ما نمی توانیم آنها را ببینیم. طول موج های نوری که می توانیم ببینیم توسط مخروط هایی در پشت چشم که شبکیه قرار دارد جذب می شوند. گیرنده های نوری که به رنگ و نور شدید حساس هستند ، مخروط نامیده می شوند. گیرنده های نوری دیگری که در شبکیه چشم وجود دارد میله هایی هستند که به رنگ حساس نیستند و در شرایط کم نور بهتر کار می کنند.

رنگ
شکل 1. تصویری که طول موج های نور مرئی را به تصویر می کشد

رنگ و رفتار

بینایی رنگی کل حوزه علمی پژوهشی در حوزه علم بینایی است ، در حالی که بررسی چگونگی تأثیر رنگ بر ما و نحوه استفاده از رنگ برای نمایش وضعیت درونی خود مورد توجه روانشناسی است. ما نه تنها از لحاظ زیبایی از ملیله ای غنی از رنگ لذت می بریم ، بلکه انواع مختلف احساسات را به رنگ های خاص نیز اختصاص می دهیم (Naz & Epps، 2004). از رنگ های مختلف حتی برای امتحان و تأثیر بر رفتار کسانی که آن را مشاهده می کنند استفاده شده است. به عنوان مثال ، زندانها از رنگ صورتی Baker-Miller (به شکل 2 نگاه کنید) بر روی دیوارها به عنوان روشی برای کاهش خشونت در بین زندانیان استفاده کرده اند (Schauss، 1979). Schauss (1979 ، 1981) همچنین گزارش داد که رنگ صورتی در واقع قدرت عضلانی و پرخاشگری را در جمعیت زندان مهار می کند. جالب توجه است ، برخی از نویسندگان این یافته را مورد انتقاد قرار داده اند زیرا رنگهای انتهای صورتی با قرمز یا نارنجی در ارتباط هستند که اغلب به عنوان رنگهای پررنگ ، تحریک کننده دیده می شوند و به طور سنتی با اثر آرام بخشی همراه نیستند (Pellegrini ، Schauss و Miller ، 1981 ) مطالعات دیگر در مورد استفاده از رنگ صورتی در سلولهای زندان فقط کاهش رفتار پرخاشگرانه را در چند ماه اول استفاده از آن نشان داد ، در حالی که پرخاشگری با گذشت زمان افزایش یافت (Pellegrini و همکاران ، 1981). اخیراً کارهایی انجام شده است که مفید بودن رنگ صورتی را هنگام اجرای آن در زندان زیر سوال می برد (Genschow، Oliver et al.، 2015).

در خارج از جمعیت زندان ها ، رنگ مورد استفاده و مطالعه قرار می گیرد تا درک شود که چگونه می تواند بر اطرافیان خود تأثیر بگذارد. رنگ قرمز اغلب به عنوان نشانه تسلط در نخستیان دیده می شود ، در حالی که همان رنگ را می توان به عنوان یک هشدار در زمینه های دیگر دانست (ویدمن ، برت ، هیل و بارتون ، 2015). جالب اینجاست که برخی تحقیقات نشان می دهد ورزشکارانی که لباس قرمز می پوشند فقط به دلیل رنگ لباسهایشان به تنهایی از نتایج ورزشی برتری دارند (هیل و بارتون ، 2005). علاوه بر این ، مردان در هنگام عکسبرداری با لباس قرمز در مقابل خاکستری یا آبی ، به عنوان پرخاشگرتر و مسلط تر شناخته می شوند (ویدمن و همکاران ، 2015).

در این مقاله در مورد تاثیر صدا و موسیقی بر رفتار مصرف کننده صحبت خواهیم کرد که میتواند برای شما هم جذاب باشد

ما تمایل به پوشیدن بلوز ، سیاه و سفید و خاکستری برای امور تجاری داریم در حالی که می توان از رنگهای پر جنب و جوش بیشتری در موقعیت های اجتماعی دیگر استفاده کرد. از نظر تکاملی ، رنگ قرمز را می توان نشانه ای از جذابیت دانست (رابرتز ، 2010). چندین آزمایش توسط الیوت و نیستا (2008) نشان داد که مردان زنان را با رنگ قرمز قرمز جذاب تر ارزیابی می کنند. مثال دیگر ، تحقیقی است که توسط Guéguen and Jacob (2014) انجام شد که در آن مردان اگر لباس قرمز بپوشند ، پیشخدمت ها را بیشتر نوک می زدند. مطالعه دیگری نشان داده است که اگر زنان معتقد باشند با یک مرد جذاب گفتگو می کنند ، احتمالاً لباس قرمز را بیشتر از لباس آبی یا سبز ترجیح می دهند (الیوت ، گرایتمایر و پازدا ، 2013).

رنگ و درک غذا

برای چندین دهه ، رنگ غذا مورد بررسی قرار گرفته است تا بفهمد چگونه افراد برخی از غذاها را با رنگ مرتبط می کنند و اینکه آیا مردم براساس رنگ غذا خریداری می کنند (Garber، Hyatt، & Starr، 2000). چند نمونه از مواردی که رنگها آنچه مردم از غذای خود انتظار داشتند را نقض می کند شامل کولا شفاف یا کچاپ بنفش / سبز است. این تغییرات غذایی به طور گسترده ای به عنوان شکست شناخته شده بودند (به عنوان مثال https: // www.businessinsider.com/major-food-flops-2011-1) و محصولات دیگر فروخته نمی شوند.

محققان دریافته اند که رنگ غذا نشان دهنده قدرت ارتباط طعم است. در حقیقت ، برخی از غذاها با یک رنگ مرتبط هستند و تحقیقات نشان داده است که وقتی رنگ و طعم نوشیدنی ناسازگار باشد ، مردم اغلب طعم را به درستی با رنگ شناسایی نمی کنند (Spence و همکاران ، 2010). همچنین در مورد افزودن رنگ قرمز به غذاها و افراد رتبه بندی مواد غذایی یا نوشیدنی ها به عنوان شیرین تر از قرمزتر نشان داده شده است ، نتایج مطلوبی وجود داشته است (به عنوان مثال Clydesdal ، و دیگران ، 1992 ؛ Pangborn ، 1960)

رنگ و فرهنگ

از آنجایی که اکنون دنیا با اینترنت در ارتباط است ، افراد از فرهنگ های مختلف می توانند در هر زمان با یکدیگر تعامل داشته و یا با کلیک یک دکمه کالایی را از آن سوی کره زمین خریداری کنند. این منجر به این سال می شود که آیا در ارتباط رنگ ها در فرهنگ ها تفاوتی وجود دارد؟ آیا در هنگام انتخاب محصول جدید می توان موارد رنگی را در نظر گرفت؟

تحقیقات در مورد ترجیحات رنگ به طور کلی نشان داده است که واقعاً در ترجیحات و معانی رنگ فرهنگی تفاوت هایی وجود دارد (Eysenck، 1941؛ Reddy & Bennet، 1985). به عنوان مثال ، رنگ قرمز می تواند به معنای خوش شانسی در فرهنگ های چینی باشد ، در حالی که می تواند برای آمریکایی ها خطرناک باشد (سایر ، 2008). به همین ترتیب ، رنگ آبی می تواند در فرهنگ های چینی به معنای شوم باشد (Akcay ، Dalgin و Bhatnagar ، 2011 ؛ اشمیت ، 1995) اما در جوامع دیگر رنگ آبی بیشترین رنگ را دارد و کودکان اغلب به عنوان یک رنگ شاد در نظر گرفته می شوند (کامگوز ، ینر ، و Guvenc ، 2001 ؛ Cimbalo ، Beck & Sendziak ، 1978). رنگ سفید در هند ، چین ، ترکیه و ایالات متحده با خلوص و شادی همراه است. جالب اینجاست که ایالات متحده تنها کشور از این چهار کشور است که سفید را با مرگ ارتباط نمی دهد (Akcay و همکاران ، 2011).

شناختن ترجیحات فرهنگی مربوط به وابستگی رنگ و رنگ مهم است که باید به خاطر ارتباط بیشتر بازار جهانی در ذهن داشته باشید. اگر شرکتی قصد فروش محصولی در یک اکوسیستم فرهنگی جدید را داشته باشد ، انجام تحقیق در مورد چگونگی استفاده از رنگ برای بازاریابی محصول به خریداران جدید و آینده دار ارزشمند است.

نتیجه گیری

رنگ در اطراف ماست و ممکن است برای تأثیر بر احساس ما ، تشویق رفتارهای خاص ، عملکرد به عنوان یک شاخص اجتماعی یا کمک به شناسایی مواد غذایی و طعم دهنده مورد استفاده قرار گیرد. درک اینکه چگونه رنگ یا سایر محرک های بیرونی بر ما تأثیر می گذارد ، مطالعه مهمی است که می تواند به بینش بیشتری در مورد رفتار انسان منجر شود. از آنجایی که محققان در تلاش برای درک بهتر زمینه های رنگ و تأثیر آن هستند ، می توانیم از این یافته های تحقیقاتی برای تزئین فضای داخلی اتاق ، بازاریابی مواد غذایی و فرهنگ های پل استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.