مهربان بودن با خود برای مدیریت بهتر زندگی

زمانی که صحبت از رشد شخصی باشد، فرهنگ ما غالباً کسانی را که از اعتماد به نفس یا اطمینان به خود برخوردار هستند، تحسین می کند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که مهربان بودن با خود می تواند راهی بهتر برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت شخصی باشد. به عنوان مثال، اعتماد به نفس باعث می شود که شما در مورد توانایی های خود احساس بهتری داشته باشید، در حالی که با رفتار مهربانانه و دلسوزانه با خود ترغیب می شوید ایرادات و محدودیت های خود را بپذیرید. و همین که نقایص خود را پذیرفتید، به احتمال زیاد به طور عینی و واقع بینانه به آنها نگاه خواهید کرد. این کار به نوبه خود می تواند منجر به تغییرات مثبتی در زندگی شما شود. بنابراین، برای مدیریت بهتر زندگی با خودتان مهربان باشید.

درک مهربان بودن با خود

مطابق روانشناسی بودایی، مهربان بودن با خود همان عزت نفس یا اعتماد به نفس نیست.  مهربان بودن با خود راهی برای بودن، یا راهی برای برخورد با خود است، و روشی برای فکر کردن درباره خود نیست. در واقع، به گفته دکتر کریستین نف، استاد روانشناسی در دانشگاه تگزاس، مهربان بودن با خود شامل نحوه برخورد با خود است، درست همانطور که با دوستان یا اعضای خانواده خود حتی در صورت شکست یا خراب کاری نیز رفتار می کنید. به طور کلی، مهربان بودن با خود به معنای پذیرفتن این است که شما انسان هستید و اشتباه می کنید. همچنین بدان معناست که شما روی آن اشتباهات تأکید نمی کنید، و یا خود را بخاطر ارتکاب آن اشتباهات مورد سرزنش قرار نمی دهید.

دکتر نف اولین کسی بود که مهربان بودن با خود را ارزیابی و تعریف کرد، و تعدادی مدیتیشن را که می تواند در بهبود مهارت های مهربان بودن با خود به شما کمک کند، پیشنهاد کرد. به عنوان مثال، او تعدادی تمرین از جمله تنفس مهربانانه و مدیتیشن مهربانی و دوست داشتن را برای مهربان بودن با خود معرفی می کند، که می توانید انجام دهید.

مولفه های اصلی مهربان بودن با خود

وقتی نوبت به تمرین مهربان بودن با خود می رسد، چندین مولفه اصلی برای موفقیت در آن وجود دارد. این مولفه ها شامل محبت به خود درست مانند برخورد با یک دوست، آگاه بودن در مورد اینکه واقعاً چه کسی هستید، ایرادات و اشکالات، و احساس آزاد بودن در برابر عیب داشتن است. در این قسمت مولفه های اصلی مهربان بودن با خود آورده شده است.

محبت به خود

وقتی محبت به خود را تمرین می کنید، می فهمید که همه افراد عیب هایی دارند، و  زندگی شان دارای کم و کاستی هایی است. و هنگامی که کارها اشتباه پیش می رود، به جای انتقاد با خود مهربان هستید. به عنوان مثال، دکتر نف می گوید وقتی مشکلی پیش می آید، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که فکر کنید “این اتفاق نباید رخ دهد.” یا ممکن است فکر کنید: “این مسئله نباید در زندگی من مطرح شود. هر کس دیگری زندگی کاملاً عادی و شادی دارد.”

با تفکرات منفی یا نامهربانی با خود، احتمالاً رنج و اذیت اضافی تجربه خواهید کرد. زیرا باعث می شود احساس انزوا، تنهایی و متفاوت بودن از بقیه کنید.

اما با محبت به خود، به جای اینکه بگویید “بیچاره من…”، به این فکر می کنید که “خوب همه هر چند وقت یک بار شکست می خورند.” در واقع قبول می کنید که همه افراد دارای مشکلات و کشمکش هایی هستند. زیرا معنای انسان بودن همین است. وقتی این چنین فکر می کنید، نوع نگاه شما به چالش ها و مشکلات زندگی تغییر می کند. این مساله دریچه ای را برای تجربه شما باز می کند. اما اگر احساس کنید شرایط شما غیرطبیعی است یا نباید چنین اتفاقی بیفتد، خود را سرزنش خواهید کرد.

ذهن آگاهی

یکی دیگر از مولفه های مهربان بودن با خود ذهن آگاهی است. وقتی هشیار باشید، باید مایل باشید با درد و رنج خود روبرو شوید، و آن را قبول کنید. اکثر افراد نمی خواهند چنین کاری انجام دهند. در واقع، آن ها معمولاً می خواهند از آن اجتناب کنند. افراد می خواهند از درد جلوگیری کنند، و مستقیماً به سراغ حل مشکلات بروند. اما هنگامی که زندگی شما را به سمت چیزی غیرمنتظره منحرف می کند، مهم این است که وقت بگذارید تا از احساسات خود نسبت به این مشکلات یا شکست ها آگاه شوید، و به این فکر کنید که چرا ممکن است این مسائل اتفاق بیفتد. وقتی قادر به انجام این کار باشید، احتمال رشد و یادگیری تان از شرایط موجود بسیار بیشتر است.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، منتقد درونی شماست. انتقاد از خود می تواند بسیار شکننده باشد، و اغلب در ذهن ما تکرار می شود. اما ذهن آگاهی به شما این امکان را می دهد تا بدون اینکه درباره خود قضاوت کنید، از عیب های خود آگاه باشید. نتیجه این است که بدون فشار بیش از حد تشخیص خواهید داد که در کجا به پیشرفت نیاز دارید.

عدم کمال

مهربانی با خود
Pexels/ Self-Compassion

وقتی پذیرفتید که انتظار کامل بودن از خود غیرواقعی است، احساس می کنید بار سنگینی از شانه های شما برداشته شده است. همچنین به شما کمک می کند تا درک کنید چیزی که تجربه می کنید طبیعی و انسانی است، و نباید از این بابت احساس بدی داشته باشید. علاوه بر این، شناختن نقص های خود می تواند باعث شود تا احساس ارتباط بیشتری با دیگران داشته باشید. زیرا متوجه می شوید که همه افراد سختی ها و مشکلات را تجربه می کنند.

به یاد داشته باشید مهربان بودن با خود این است که با خود رفتار خوبی داشته باشید، و درک کنید که انسان ها از جمله شما دارای کم و کاستی هایی هستید. که مستلزم این است قبول کنید داشتن برخی نقص ها امری طبیعی است. نقص ها و مشکلات شما باید به شما کمک کند تا خود را بهتر درک کنید، نه اینکه شما را تحت فشار قرار دهد یا احساس بدی نسبت به خودتان ایجاد کند.

سخن آخر

وقتی صحبت از مهربان بودن با خود می شود، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید صدایی است که در ذهن شما وجود دارد، و دائماً شما را نقد می کند. بسیاری از اوقات، این صدا بسیار انتقادی است. به عنوان مثال، ممکن است به خاطر هر اشتباه کوچکی خود را سرزنش کنید. برای مهربان بودن با خود باید آن صدا را تشخیص دهید، و وقتی از مسیر خود خارج شد، آن را اصلاح کنید. این بدان معنا نیست که به خود بگویید چقدر عالی هستید. بلکه باید با خود به روشی مهربانانه و بدون قضاوت صحبت کنید، یعنی به همان روشی که یک عزیز یا دوستتان را تشویق می کنید. و وقتی این کار را می کنید، زندگی تان قابل کنترل تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: حقایق جالب در مورد افراد خوش بین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.