مزایای تنها بودن و خلوت کردن با خود

تنهایی معمولا به عنوان یک ویژگی منفی مورد نکوهش قرار می گیرد. از طرفی، متخصصان اغلب در مورد فضایل ارتباطات اجتماعی و ارتباط آن با ایمنی بیشتر، استرس کمتر، و طول عمر بیشتر صحبت می کنند.   همچنین، تنها بودن و خلوت کردن با خود معمولا با تنها و بی کس ماندن اشتباه گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، اضطراب، افسردگی، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا و حتی مرگ زودرس را افزایش می دهد.

اما تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که فواید واقعی بسیاری نیز در یافتن کارهایی که خودتان انجام می دهید، وجود دارد. انجام وظایف به تنهایی این امکان را فراهم می کند تا از کارهایی که دوست دارید با سرعت دلخواه و به روش خود لذت ببرید. از طریق جستجوهای انفرادی، بیشتر می آموزید و در مورد تجربیات خود بهتر می اندیشید.

تنها بودن و خلوت کردن با خود در مقایسه با تنها ماندن

در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد که به جنبه های روانشناختی منفی تنهایی و انزوای اجتماعی اشاره دارد، شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می دهد میزان مشخصی زمان مفید برای تنهایی در راستای رسیدن به بهزیستی بسیار مهم است. این تحقیقات نشان می دهد که بهتر است برخی موارد را خودتان بدون حواس پرتی و تأثیرات عقاید و نظرات دیگران انجام دهید.

اگرچه بعضی اوقات مردم از تنهایی و انزوا می ترسند، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد در واقع به دنبال تنهایی هستند. تمایل فرد به مدتی تنهایی به شدت تحت تأثیر شخصیت کلی او می باشد.

ترجیحات فرد برای تنهایی، در تعیین اینکه آیا تنها بودن تأثیر مثبت یا منفی بر بهزیستی وی دارد، نقش مهمی دارد. در حالی که برونگراها معمولاً تنها بودن را دوست ندارند، درونگراها تمایل بیشتری به آن دارند. البته صرفا تمایل به درون گرایی، به این معنا نیست که آن شخص می خواهد تمام وقت تنها باشد. حتی افراد درونگرا به یک شبکه پشتیبانی و اتصالات اجتماعی نیاز دارند.

و به همین ترتیب، برون گرا بودن به معنای این نیست که فرد برون گرا  قادر به لذت بردن از تنها بودن و خلوت کردن با خود نیست. حتی اگر به طور ذاتی و غریزی به دنبال شرکت کردن در اجتماعات هستید، می توانید یاد بگیرید چگونه هم اکنون و بعدها کمی از اوقات بودن با خود لذت ببرید.

توجه به این نکته ضروریست که تنهایی با خلوت کردن با خود تفاوت دارد. تنهایی شامل منزوی بودن و عدم تمایل به ارتباطات اجتماعی است. در حالی که خلوت کردن با خود به معنای گذراندن زمان برای خود در میان تعاملات اجتماعی منظم می باشد.

تنهایی
Google Images/ Being Alone

تنها بودن و خلوت کردن با خود زمانی مفید است که:

  • داوطلبانه و به میل و اختیار خود شخص باشد
  • شخص روابط مثبت خود را همچنان حفظ کند
  • در هر زمان دلخواهی بتواند به گروه های اجتماعی بازگردد
  • خلوت کردن با خود احساس خوبی در شخص ایجاد کند

انتخاب تنها بودن و خلوت کردن با خود، در برخی مواقع باعث تجدید حیات فرد می شود. مسأله مهم این است که این نوع تنهایی چیزی است که شما آن را انتخاب کردید و از آن لذت می برید. اگر با تنهایی احساس تنبیه شدن به شما دست دهد، یا از ارتباطات اجتماعی محروم شوید، این تنها بودن کاملا مضر خواهد بود.

کارهایی که می توانید در زمان تنها بودن و خلوت کردن با خود انجام دهید

اگر جز ان دسته از افرادی هستید که به طور غریزی به سمت افراد دیگر جذب می شوید، پیدا کردن کارهایی برای لذت بردن در اوقات تنهایی در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد. در نظر گرفتن اوقاتی برای آنکه تنها باشید، می تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد، به ویژه اگر همیشه در جنب و جوش و به دنبال رسیدن به آرامش و زمانی برای استراحت هستید.

تعدادی از کارهایی که در اوقات تنهایی خود می توانید انجام دهید:

  • خودتان را برای شام به بیرون دعوت کنید

غذا خوردن بیرون منزل اغلب به عنوان یک تجربه اجتماعی تلقی می شود، در حالی که مهمان کردن خودتان به یک وعده غذایی خوب می تواند فرصتی برای آرامش و لذت بردن از تجربه ریلکس بود را به شما بدهد.

برای یادگیری نحوه بلوک بندی زمانی برای افزایش بازدهی در طول روز، این مقاله را بخوانید

  • فیلمی را انتخاب و تماشا کنید

این کار بدین معنا نیست که شما زمان زیادی را صرف تماشا کردن فیلم با دیگران کرده اید، اما به هنگام تماشای فیلم با دیگران ممکن است دچار حواس پرتی شوید، و یا به اینکه دیگران در مورد فیلم چه فکری می کنند، یا بعدها قرار است چه بگویند، بیاندیشید. دیدن یک فیلم به تنهایی یعنی تمام تمرکز خود را معطوف به فیلم می کنید، و بدون اینکه فکر کنید نظر دیگران در مورد فیلم چیست، به طور کامل به داستان و تصاویر توجه می کنید.

  • به کنسرت گروه موسیقی یا خواننده مورد علاقه خودتان بروید

نه تنها بدون نگرانی در مورد پیدا کردن افرادی برای شرکت کردن در کنسرت، به آنجا خواهید رفت، بلکه دیدن یک اجرا به تنهایی می تواند روشی عالی برای دیدار با افرادی باشد که علایق مشترکی با آن ها دارید. شاید در عمل این کار را به تنهایی و در خلوت خود انجام می دهید، اما در واقع این کار به گسترش دایره اجتماعی شما کمک خواهد کرد.

  • به گردش بروید

گذراندن وقت در طبیعت می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد، اما گاهی اوقات پیدا کردن افرادی که بخواهند با شما همراه شوند، سخت است. خلوت کردن با خود و به تنهایی به گردش رفتن، می تواند فرصتی برای ارتباط با طبیعت، به چالش کشیدن بدن و لذت بردن از تنهایی پر از آرامش باشد.

تحقیقات پیشین نشان داده است که طبیعت می تواند مزایای روانشناختی بسیاری مانند بازیابی توجه و کاهش استرس، داشته باشد.

گردش
Google Images/ Going for a hike

محققان معتقدند که تنها بودن در طبیعت می تواند به افراد کمک کند تا بر اولویت های خود تمرکز کنند، قدردانی بیشتری از روابط خود داشته باشند، و هدف گذاری های آینده را بهبود بخشند.

اگر  تنها به گردش می روید، تمام نکات ایمنی لازم را رعایت کنید. در حالی که هدف تنها شدن و خلوت کردن با خود است، اطمینان حاصل کنید که شخصی می داند کجا خواهید بود، و همیشه در صورت نیاز قادر به تماس با دنیای بیرون هستید.

  • به مسافرت بروید

تعطیلات و مسافرت به تنهایی ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما می تواند یک راه هیجان انگیز و با ارزش برای به چالش کشیدن خود و یادگیری چیزهای جدید باشد. سفر به تنهایی همچنین راهی عالی برای ایجاد خودکفایی و اعتماد به نفس است. بنابراین، به هنگاک تنها بودن و خلوت کردن با خود مسافرت را در برنامه خود قرار دهید.

  • چیزهای جدیدی بیاموزید

برای اینکه بتوانید مهارت جدیدی را بیاموزید، در کلاس هایی مانند آشپزی، تیراندازی با کمان، هنر، رقص یا سرگرمی دیگری که به آن علاقه مند هستید، ثبت نام کنید. در واقع، به جای اینكه به انجام كارهایی بپردازید كه دیگران از شما می خواهند، می توانید علایق خود را برآورده سازید.

  • به بازدید از موزه بروید

بازدید از یک موزه بدون احساس عجله و تحت فشار بودن، می تواند روشی عالی برای تماشای آنچه که مورد علاقه شماست، باشد. زمانی که در خلوت خود و به تنهایی به یک موزه و نمایشگاه می روید، بدون اینکه نگران زمان باشید، با سرعت دلخواه خود هر چیزی را تماشا می کنید، و در ذهن خود به آن می اندیشید، بدون اینکه به این فکر کنید که دیگران در مورد آن چه نظری دارند.

  • کارهای داوطلبانه انجام دهید

تحقیقات نشان می دهد که انجام کارهای جامعه پسند مانند اقدامات داوطلبانه می تواند فواید زیادی داشته باشد. به دنبال فرصت هایی در جامعه باشید که بتوانید کمی از زمان خود را به هنگام تنها بودن و خلوت کردن با خود، صرف کاری کنید که نسبت به آن اشتیاق دارید.

مزایای تنها بودن و خلوت کردن با خود

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که انزوای بیش از حد و دور شدن از اجتماع به مدت طولانی، به سلامت جسمی و روحی آسیب جدی می زند. اما تا زمانی که بتوانید تنها بودن و خلوت کردن با خود را با حفظ روابط اجتماعی قوی و حمایتی متعادل کنید، مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت.

  • می تواند باعث تقویت تمرکز و حافظه شود

زمانی که به صورت گروهی مشغول به کار هستید، ممکن است تلاش زیادی برای به خاطر سپردن اطلاعات انجام ندهید. زیرا  فرض می کنید که در صورت لزوم، افراد دیگر در این گروه به شما کمک خواهند کرد. به ان پدیده طفره روی اجتماعی می گویند. در حالی که کار کردن به تنهایی می تواند در تمرکز توجه به شما کمک کند و باعث تقویت حافظه تان شود.

  • علایق شما را در اولویت قرار می دهد

این کار به شما فرصت می دهد تا روی علاقه خود تمرکز کنید. تنها بودن بخش مهمی از خودسازی است. و این امکان را فراهم می کند که خود را بشناسید. هنگامی که با دیگران هستید، ممکن است ایده ها و احساسات خود را کنار بگذارید تا خواسته ها و نیازهای دوستان و خانواده را برآورده سازید. صرف زمان برای خود فرصتی حیاتی برای تصمیم گیری های خلاقانه است. در واقع با تنها شدن و خلوت کردن با خود کارهای دلخواه خود را انجام می دهید، بدون اینکه نگران آنچه دیگران فکر می کنند، باشید.

  • باعث تقویت خلاقیت می شود

تبادل اندیشه به صورت جمعی اغلب به عنوان یکی از بهترین روش ها برای تولید ایده های جدید تلقی می شود. اما تحقیقات نشان داده است که افراد هنگام کار به تنهایی، در حل مشکلات دشوار عملکرد بهتری دارند. در حالی که تلاشهای گروهی اغلب در مورد دستیابی به توافق و همسویی با جمعیت است، کار انفرادی، نوآوری بدون فشار اجتماعی اضافی را ترویج می دهد.

بیشتر بخوانید: ده مشخصه افراد خلاق

  • باعث بهبود روابط می شود

روابط معمولاً زمانی قوی تر و عمیق تر هستند که هر شخص زمان کافی صرف مراقبت از خود کند. حتی وقتی صحبت از دوستی ها می شود، ضرب المثل قدیمی دوری و دوستی، به خوبی نمود پیدا می کند.

مطالعه منتشر شده ای در مجله روانشناسی بریتانیا نشان داد که افراد باهوش با گذراندن وقت بیشتر برای معاشرت با دوستان، احساس رضایت کمتری دارند.

دوستی و داشتن یک سیستم پشتیبانی اجتماعی قوی، برای سلامت روان و بهزیستی فردی بسیار مهم است. اما استراحت کردن و برخی مواقع انجام دادن کاری به صورت انفرادی ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر قدردان این ارتباطات باشید.

  • باعث افزایش بازدهی شما می شود

کار گروهی غالباً به دلیل داشتن همکاری و نوآوری مورد توجه قرار می گیرد، اما می تواند باعث حواس پرتی نیز شود. حتی تلاش برای تمرکز روی بیش از یک چیز در یک زمان، باعث کاهش چشمگیر بهره وری کلی می شود. بنابراین حتی اگر به هنگام انجام کارها به تنهایی تمرکز کافی ندارید، می توانید عوامل کاهش بهره وری را با تمرکز روی یک کار در یک زمان کمتر کنید.

سخن آخر

فارغ از اینکه یک شخصیت درون گرا دارید و تنهایی را دوست دارید، یا یک شخص برون گرا هستید و به معاشرت با دیگران علاقه دارید، صرف مدت زمانی برای تنها بودن و خلوت کردن با خود برای بهزیستی کلی شما مفید است. به یاد داشته باشید که زمان تنهایی برای تمرکز بر روی خودتان است. به طوری که بتوانید احساسات خود را پرورش دهید، گرایشات و انگیزه های جدیدی پیدا کنید، خود را بهتر بشناسید، و احساس آرامش بیشتری داشته باشید. حتی زمانی که به شدت مشغول کارهای خود هستید، هر هفته مدت زمانی را برای تنها بودن و خلوت کردن با خود اختصاص دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.