علائم و نشانه های استرس بیش از حد

همه ما در زندگی روزمره خود  از منابع مختلفی استرس را تجربه می کنیم: کسب و کار، روابط خانوادگی، دوستانه و عاشقانه، امور مالی و غیره. ممکن است افراد درگیر نوعی فشار روانی روزمره ، استرس مزمن یا یک چالش مهم در زندگی خود مانند بیماری یا مسأله طلاق باشند. به هر حال، استرس می تواند عواقب جسمی و عاطفی زیادی برای یک فرد پر استرس داشته باشد. چگونه می توان فهمید که با سطح خطرناکی از استرس در زندگی خود روبرو هستیم؟ نشانه های استرس بیش از حد چه چیزهایی هستند؟

پاسخ به این سؤال به چند دلیل می تواند مشکل باشد:

  • طیف گسترده ای از اثرات: استرس از راه های مختلفی روی بدن تأثیر می گذارد. برخی از این موارد آشکار هستند، اما برخی دیگر ممکن است تا زمانی که شدیدتر نشده، خیلی قابل توجه نبوده یا به آسانی قابل شناسایی نباشند. بنابراین فرد نشانه های استرس را در وجود خود نمی بیند، و از وجود آن و در نتیجه تأشیرات فیزیکی و روحی آن بر کیفیت زندگی خود آگاه نیست.
  • تفاوت های شخصی: افراد مختلف کم و بیش به شدت و به طرق مختلف تحت تأثیر شرایط مختلف قرار می گیرند.
  • ابهام در علائم: تأثیرات استرس اغلب به عنوان علائم بیماریهای دیگر به نظر می رسد (بخشی از آن به دلیل اینکه استرس باعث کاهش ایمنی بدن می شود و ما را در برابر بسیاری موارد آسیب پذیر می کند)، گاهی اوقات نیز افراد علائم بیماری های دیگر را با نشانه های استرس اشتباه می گیرند و بالعکس.
  • عادت: افرادی که به استرس عادت می کنند، آن را به عنوان وضعیت طبیعی خود احساس می کنند، که باعث می شود  تشخیص علائم و نشانه های استرس در این دسته از افراد دشوارتر شود.

نشانه های رایج استرس بیش از حد

در حالی که استرس به شکلی منحصر به فرد هر کسی را تحت تأثیر قرار می دهد، فاکتورهای خاصی وجود دارد که در میان اکثر افراد مشترک است. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، می تواند نشانه این باشد که تحت تأثیر استرس بیش از حد قرار دارید.

  • سردرد

انواع خاصی از سردردها می تواند مربوط به استرس باشد. سردردهای تنشی نوعی از سردردها هستند که به هنگام بروز آن فرد احساس می کند که یک باند پیچیده شده در طرفین سر او وجود دارد و باند به آرامی سفت می شود.

استرس
Pexels/ Stress

اگر سردرهای زیادی، به ویژه سردردهای تنشی را تجربه می کنید، این سردرها میتواند یکی از نشانه های استرس بیش از حد باشد.

  • ابتلای زود به زود به سرماخوردگی و آنفولانزا

بین استرس و ایمنی رابطه معکوس وجود دارد. یعنی هرچه میزان استرس شما بیشتر شود، به طور کلی سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف تر خواهد شد.

این قضیه در مورد استرس  شدید یا استرس مزمن صادق است. کاهش ایمنی به معنای آن است که برای همه موارد از سرماخوردگی گرفته تا مشکلات مهم بهداشتی دیگر، بیشتر مستعد هستید. بنابراین اگر بیشتر اوقات بیمار می شوید، می تواند یکی از نشانه های استرس بیش از حد باشد.

  • مشکلات مربوط به خواب

استرس به روش های زیادی بر کیفیت و کمیت خواب افراد تأثیر می گذارد. استرس به راحتی باعث کم شدن خواب افراد می شود، و باعث می شود تا فرد در طول شب چندین بار از خواب بیدار شود. استرس بیش از حد می تواند خواب را به کل از شما بگیرد، و در نتیجه آن، میزان بازدهی بدن نیز کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: چگونگی تأثیر مشکلات مربوط به خواب بر سلامت ذهن

  • اضطراب عمومی

اضطراب نقش مهمی در بقا دارد0 اگر بیشتر اوقات احساس اضطراب می کنید، ممکن است به این دلیل باشد که در زندگی خود شرایط استرس زای زیادی را تجربه می کنید، یا ممکن است یک وضعیت پزشکی مانند اختلال اضطراب عمومی در شما تشخیص داده شود. در صورت افزایش اضطراب بهتر است با پزشک خود مشورت کرده، و وضعیت خود را به او گزارش دهید.

  • تفکر مغشوش

پاسخ استرس بدن باعث ترشح هورمون هایی می شود که منجر به پاسخ جنگ و گریز در فرد می شود. اگرچه، چنین شرایطی برای استرس های گهگاه و همچنین استرس های کوتاه مدت اتفاق می افتد. در واقع، زمانی که بیش از حد تحریک می شوید، این نوع پاسخ استرس باعث می شود تا کندتر بیاندیشید.

  • احساس ناامیدی

اگر به یکباره با بسیاری از نیازهای خود روبرو شوید، نتیجه طبیعی برای بسیاری از افراد افزایش ناامیدی و تحریک پذیری است. این مسأله می تواند به مشکلات بیشتر در روابط شخصی و همچنین احساس رضایت کمتر از زندگی منجر شود. روش مقابله با چنین شرایطی، یافتن راه هایی برای جلوگیری از ناامیدی و آرام شدن سریع است.

  • کاهش میل جنسی

استرس می تواند از طرق مختلفی بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. اگر برای رابطه جنسی خیلی خسته هستید، یا به نظر نمی رسد که زمان کافی برای شریک زندگی خود داشته باشید، این مسأله می تواند نشانه های استرس بیش از حد در زندگی شما باشد. این عدم وجود انگیزه جنسی همچنین می تواند استرس بیشتری در روابط عاشقانه شما ایجاد کند، و منجر به ایجاد نمونه دیگری از استرس در زندگی شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.