ذهنیت خوش بین، بدبین و واقع گرایانه

خوش بینی و بدبینی

تجربیات زندگی از طریق فیلترهای درونی خودمان تفسیر می شوند. چگونگی توصیف رویدادها برای خود (به عنوان مثال سبک توضیحی) یک عامل کلیدی در نحوه پاسخگویی ماست. ذهنیت خوش بین، بدبین و واقع گرایانه نشان دهنده سه سبک توضیحی برجسته و بهم پیوسته است. این مقاله به توصیف این ذهنیت ها و ارتباط آن ها با سلامت روانی می پردازد.

بدبینی در مقابل خوش بینی و واقع بینی

در حالی که مطالعات اغلب نتایج بهتری را برای افراد دارای ذهنیت خوش بین، نسبت به افراد بدبین گزارش کرده اند، تحقیقات اخیر به نقش یک ذهنیت واقع گرایانه نیز پرداخته است، که در آن انتظارات بر اساس واقعیت استوار است تا خیال یا توهم.

به عنوان یک مثال قابل توجه، در سال 2019 چیپرفیلد و همکارانش به نقش سبک های توضیحی در یک مطالعه طولی 18 ساله برای ارزیابی انتظارات بهداشتی و پیامدهای سلامتی در میان افراد مسن کانادایی پرداختند.

محققان دریافتند که انتظارات بدبینانه واقعی (در مقابل انتظارات خوشبینانه غیر واقعی) هم با کاهش علائم افسردگی و هم کاهش خطر مرگ مرتبط می باشد. به همین ترتیب، وقتی سلامتی یک فرد به خطر بیفتد، خوشبینی غیرواقعی (در مقابل خوش بینی واقع بینانه) با 313 درصد مرگ و میر بیشتر همراه بوده است.

واضح است که قضیه فقط مربوط به ذهنیت خوش بین و بدبین نیست. در این معادله جایی برای ذهنیت واقع گرایانه وجود دارد. خوش بینی واقع گرایانه به واسطه محافظت از فرد اجازه می دهد تا ضمن قبول واقعیت شرایط دشوار، همچنان خوش بین باقی بماند.

آیا بدبینی می تواند خوب باشد؟

مانند اکثر چیزهای زندگی، اعتدال در مورد سبک توضیحی یک عامل کلیدی است. به عنوان مثال برخی از مردم، جهان را از طریق عینک های رنگی خوش بینی می بینند، و با این کار کمتر خود را به چالش می کشند. این روش سرکوبگرایانه نگاه کردن به مسائل، دارای اشکالاتی است. صرف اینکه از دیدن مشکلی امتناع می کنید به این معنی نیست که آن مشکل در حقیقت وجود ندارد.

بعد منفی یک رویکرد بسیار خوشبینانه در واقع توسط تحقیقات پیشین پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، چیپرفیلد و همکارانش دریافتند که انتظارات خوش بینانه بیش از حد با کاهش بهزیستی روانشناختی و خطر مرگ بیشتر مرتبط است.

به همین ترتیب، بررسی های فورجرد و سلیگمن نشان می دهد که “خوش بینی تمام عیار و غیرواقعی” ممکن است منجر به طیف وسیعی از نتایج نامطلوب شود. البته همیشه انتظار برای بدترین سناریو سالم نیست، اما با پرورش خوش بینی واقع بینانه در حالی که به آنچه نمی دانیم اقرار می کنیم، و آنچه را که نمی توانیم بدانیم می پذیریم، می توانیم به دنبال تجارب مثبت باشیم.

بنابراین شروع به تمرین خوش بینی کنید، اما مطمئن شوید که این خوش بینی شما با دوز خوبی از انعطاف پذیری و واقع بینی در تعادل است.

12 نکته برای تغییر ذهنیت

Google Images/ Pessimism vs. Optimism

ذهنیت خوش بین، بدبین و واقع گرایانه جنبه های ثابت شخصیت ما نیستند. بلکه حالت های شناختی قابل انعطافی می باشند. در این قسمت 12 روش برای خوش بین تر شدن وجود دارد:

  • انتظارات خود را تغییر دهید

با داشتن احساس بد نسبت به چیزها و افرادی که هیچ کنترلی روی آن ها نداریم، چقدر از وقت و انرژی خود را تلف می کنیم؟ مایا آنجلو این مفهوم را درک کرد و گفت: “وقتی کسی به تو نشان داد که کیست، اولین بار او را باور کن.” تصور کنید که اگر انتظارات خود را به سادگی اصلاح کنید تا با آنچه که نمی توانید تغییر دهید سازگار باشند، چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

  • از چیزهای کوچک لذت ببرید

اگر احساس خوشحالی و رضایت را به وقایع بزرگ زندگی تان محول کنید، در این صورت حال خوب خود را به تجربه های بسیار کمی محدود می کنید. جنبه های کوچک تر و تکرار شونده تر زندگی را که باعث خوشحالی شما می شود در نظر بگیرید، و از مزایای آن بهره ببرید.

  • به دنبال زیبایی ها باشید

زیبایی یک مسأله ذهنی است. آنچه برای شما زیبا است، مانند غروب خورشید یا تماشای یک باغ را پیدا کنید، و از آن لذت ببرید.

  • مثبت اندیشی را تجسم کنید

 با تجسم چیزهای مثبتی که واقعا در زندگی خود می خواهید، احساس دستیابی بیشتری نسبت به آن ها خواهید کرد.

  • واقع بین باشید

میان ذهنیت خوش بین، و بدبین افراطی یک محیط شاد وجود دارد. نسبت به خود و دنیای اطرافتان واقع گرایانه بنگرید. زیرا این کار شما را برای آنچه که فردا به ارمغان می آورد، آماده تر می کند.

  • سپاسگزاری را تمرین کنید

قدردانی نقطه مقابل منفی نگری است. موارد مهم زندگی خود را در نظر داشته و از آن ها قدردانی کنید.

  • روز خود را با یک فکر مثبت شروع کنید

اگر یک روز با چشم اندازی مثبت آغاز شود، آرام تر می گذرد. یادتان باشد روز خود را با امید و مثبت نگری شروع کنید.

  • یک الگوی مثبت باشید

وقتی شما مانند یک فرد خوش بینی رفتار می کنید که دوست دارید فرزندان، دوستان یا همکارانتان از آن الگوبرداری کنند، احتمالاً تبدیل به آن شخص خواهید شد.

  • کاری خلاقانه انجام دهید

جریان خلاقانه یک تجربه مثبت و لذت بخش است. فعالیت خلاقانه ای را که از آن لذت می برید پیدا کنید، و پس از آن طرز فکر و ذهنیت شما بر این اساس تغییر خواهد کرد.

  • خیلی به خودتان سخت نگیرید

عشق به خود یکی از جنبه های اصلی یک نگرش مثبت و خوش بین بودن است. اگر مرتباً خود را تحقیر می کنید و نسبت به هرچیری بدبین هستید، به دنبال راه هایی برای ایجاد گفتگوی دوستانه تر و مهربانانه با خود باشید.

  • مدیتیشن ذهن آگاهانه را تمرین کنید

این رویکرد فرد را قادر می سازد تا ذهن غیر قابل کنترل یا به اصطلاح “ذهن میمون” خود را آرام کند، و اجازه دهد افکار ناخواسته از آن رها شوند. این کار یک روش عالی برای به حداقل رساندن تأثیر افکار منفی بر سلامت عاطفی است.

  • ایکیگای خود را پیدا کنید

ایکیگای به دلیلی برای بودن و زندگی اشاره دارد. ایکیگای یک طرز فکر و سبک زندگی است که شامل مهربانی، اجتماع، پذیرش، زیبایی، رفتارهای سالم و زندگی در لحظه است. اگر ایکیگای خود را پیدا کنید، به احتمال خیلی زیاد خوشبختی و خوشحالی، سلامتی عالی و علاقه به زندگی را تجربه خواهید کرد.

ذهنیت خوش بین، بدبین و واقع گرایانه بهم پیوسته و مرتبط هستند. همانطور که بدبینی مطلق می تواند نتایج نامطلوبی به دنبال داشته باشد، خوش بینی تمام عیار و غیرواقعی نیز تأثیرات منفی در زندگی خواهد داشت. بنابراین داشتن اعتدال بین نگرش مثبت، منفی و واقع گرایانه امری مهم و اساسی است.

بیشتر بخوانید: فواید ذهن آگاهی در زمینه های مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.