تست نوروفیدبک درمانی برای سندروم توره

سندرم توره نوعی اختلال رشد عصبی است که در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می شود، و با حرکات یا صداهای غیرقابل کنترل و تکراری به نام تیک شناخته می شوند. این حرکات ممکن است شامل پلک زدن مکرر و غیر قابل کنترل، شانه بالا انداختن، غرغر کردن یا انفجار کلامی باشد. چنین تیک هایی نه تنها از نظر اجتماعی مخل هستند، بلکه از نظر جسمی نیز می توانند برای افراد مبتلا به این اختلال مضر باشند. متأسفانه، درمان های مرسوم برای سندروم توره، که شامل رفتار درمانی شناختی و برخی داروهای ضد روان پریشی است، همیشه خوب نیستند، و می توانند منجر به عوارض جانبی ناخوشایند، یا حتی طاقت فرسا شوند. نياز به درمان ها و مداخلات جايگزين برای اختلالی كه شايع است، ضروری می باشد. یکی از درمان های جدید که می توان به آن امیدوار بود، نوروفیدبک برای درمان سندروم توره است.

دکتر میشل همپسون، دانشیار رادیولوژی و تصویربرداری زیست پزشکی و به طور همزمان مدیر بخش تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی در دانشکده پزشکی ییل، علاقه مند است این احتمال را بررسی کند که آیا ممکن است استفاده از تست نوروفیدبک در یک منطقه از مغز به نام ناحیه حرکتی مکمل برای افرادی که مبتلا به سندرم توره هستند موثر باشد، و به آن ها کمک کند تا تیک های خود را بهتر کنترل کنند، و دفعات آن را کاهش دهند. در این مقاله صحبت های همپسون در مورد اینکه چرا نوروفیدبک می تواند یک روش درمانی مناسب جایگزین برای این اختلال باشد، و چالش های مربوط به ایجاد پارادایم های آموزشی صحیح ارائه شده است.

نوروفیدبک برای سندروم توره این امکان را فراهم می کند تا با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی، جنبه خاصی از عملکرد مغز را کنترل کرده و فیدبک مستقیم و زنده ای به بیماران بدهیم، و به آن ها نشان دهیم که این جنبه از عملکرد مغز چگونه تغییر می کند. در واقع در زمان های مشخصی آن ها را راهنمایی می کنیم تا سعی کنیم آن جنبه از عملکرد مغز را کم یا زیاد کنیم. بیماران با استفاده از فیدبکی که به عنوان یک سیگنال آموزشی به آن ها داده می شود، می توانند آن جنبه از عملکرد مغز را کنترل کنند. تا زمانی که بدانید چه جنبه ای از عملکرد یا فعالیت مغز با علائمی که می خواهید کنترل کنید همراه است، می توانید این کار را با هر جنبه ای از عملکرد مغز انجام دهید.

به عنوان مثال، می دانیم که در سندرم توره منطقه حرکتی مکمل با رفتارهای تیک مانند درگیر است. اگر این ناحیه را تحریک کنیم می توانیم علائمی شبیه تیک ایجاد کنیم. کارهای قبلی تصویربرداری با تشدید مغناطیسی نشان می دهد که این ناحیه درست قبل از تیک نیز فعال می شود. این اتفاق منجر به ایجاد این ایده شد که اگر در مورد فعالیت منطقه حرکتی مکمل فیدبک داشته باشیم، می توانیم بیماران را برای کنترل آن آموزش دهیم و این کار ممکن است منجر به بهبود علائم آن ها شود.

سندروم توره
Google Images/ Tourette’s Syndrome

چالش های موجود در طراحی الگوی نوروفیدبک برای افراد مبتلا به سندروم توره

موارد ناشناخته زیادی درباره چگونگی بهینه سازی آموزش برای به حداکثر رساندن شانس دریافت مزایای بالینی وجود دارد. یک گزینه این بود که افراد هم برای تنظیم کاهشی و هم تنظیم افزایشی فعالیت آموزش داده شوند. با شرکت کنندگان در مورد استراتژی هایی که مفیدتر هستند، مانند فکر کردن در مورد ورزش هایی که آن ها دوست دارند و تیک آن ها هنگام انجام این ورزش ها از بین می رود، تصور کردن حرکاتی که انجام می دهند، و استفاده از آن تصاویر برای انتخاب مدار مغز درگیر با تیک ها صحبت شد. بنابراین، این ها رویکردهایی برای نظم بخشیدن به ناحیه حرکتی مکمل هستند که فکر می کنیم ممکن است جنبه درمانی داشته باشند. به این ترتیب، سعی شده مزیت درمانی آموزش در دو جهت افزایشی و کاهشی به حداکثر برسد.

احتمالاً در سطح سلولی الگوهای متفاوتی از سلول ها در ناحیه حرکتی مکمل وجود دارند که با این استراتژی های مختلف در مقایسه با سلول های فعال قبل از تیک، وقتی فعالیت خود را به شکل افزایشی تنظیم می کنیم، فعال هستند. اما امید محققان به این بود که با درگیر کردن منطقه حرکتی مکمل برای اهداف دیگر بتوان این تیک ها را سرکوب کرد. بنابراین ممکن است انواع خاصی از بیش فعالی در ناحیه حرکتی مکمل برخی از تیک ها را کاهش دهد. متأسفانه، نمی توان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی تفاوت سطح سلولی را مشاهده کرد.

یکی از نکات خوب در مورد نوروفیدبک برای سندروم توره این است که از نظر علوم پایه و یافته های بالینی نوعی حلقه بسته است. و یک رویکرد پزشکی تجربی است که به ما اجازه می دهد تا دائماً آنچه را که در مغز اتفاق می افتد ببینیم، و اهداف خود را اصلاح کنیم. زیرا در این زمینه اطلاعات بیشتری در مورد تغییر نشانگرهای زیستی و چگونگی ارتباط این تغییرات با علائم کسب می کنیم.

بیشتر بخوانید: استفاده از عامل کنتراست پاک شونده در مطالعه مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.