ترفندهایی ساده برای تقویت مغز

سلامت مغز شما به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. هر بار که کار جدید یا متفاوتی انجام می دهید، یک مسیر نورونی تازه در مغز ایجاد می شود. این ترفندهای ساده، به عنوان تمرینی در تقویت مغز شما موثر خواهند بود:

1

از دست مخالف خود استفاده کنید

سعی کنید در طول روز برخی از کارهای خود را با دست مخالفتان انجام دهید. به عنوان مثال، اگر چپ دست هستید، درها را با دست راست خود باز کنید. اگر راست دست هستید، سعی کنید از کلیدهای خود با دست چپ خود استفاده کنید.

این کار ساده باعث ایجاد مسیرهای جدیدی در مغز شما می شود. از طرفی، در مورد کارهای روزانه خود نیز بازنگری خواهید کرد. برای عادت کردن به این کار، می توانید ساعت خود را در دست مخالف خود بیاندازید تا به شما یادآوری کند برخی از کارهای خود را با دست مخالفتان انجام دهید.

2

از لیست های پشتیبان استفاده کنید

لیست ها گزینه های بسیار عالی هستند. اما ممکن است بیش از حد به آنها متکی باشیم. بنابراین، لیستی از خریدهای خود را تهیه کنید، اما سعی کنید بدون استفاده از آن خریدهای خود را انجام دهید. پس از اینکه موارد مد نظر خود را در سبد موادغذایی قرار دادید، یک بار دیگر لیست خود را کنترل کنید.

به علاوه، می توانید از چنین لیستی برا کارهای روزمره خود نیز استفاده کنید. این روش با به چالش کشیدن مغز و فکر کردن در مورد مواردی که در لیست خود یادداشت کرده اید، به تقویت مغز کمک می کند.

3

شماره تلفن ها را به حافظه بسپارید

تلفن
Pexels/Phone

امروزه گوشی های تلفن همراه هوشمند هر شماره تلفنی را که با آن تماس می گیریم، در حافظه خود نگه می دارند. در نتیجه، این روزها کسی شماره تلفن ها را در ذهن خود حفظ نمی کند. در حالی که، به خاطر سپردن شماره های تلفن یکی از مهارت های تقویت حافظه می باشد. بنابراین، برای تقویت مغز خود می توانید هر روز یک شماره تلفن را حفظ کنید.

4

هر روز یک داستان برای تعریف کردن آماده کنید

هر روز صبح در مورد یک داستان جدید فکر کنید، و خود را برای بازگویی داستان برای اطرافیان خود آماده کنید. داستان شما می تواند در مورد یکی از اتفاقاتی که اخیرا برای شما رخ داده است، باشد.

سعی کنید جالب ترین روش برای قصه گویی را انتخاب کنید، تا داستان شما به اندازه کافی مهیج به نظر برسد و مخاطب را جذب خود کند. اگر کسی را ببینید، یا با او تماس تلفنی برقرار کنید، می توانید داستان خود را برای او تعریف کنید. این روش در عین حال که باعث سرگرمی شما می شود، به تقویت مغز و حافظه شما نیز کمک خواهد کرد.

برای تقویت مهارت های قصه گویی در خود این مقاله را بخوانید

5

بازی مشاهده و توجه را انجام دهید

هر روز یک مورد خاص را انتخاب و به آن دقت کنید. ممکن است تصمیم بگیرید که در طول یک روز به لباس های افراد توجه کنید. هر جایی که می روید، یا در تلویزیون، به نحوه لباس پوشیدن افراد دقت کنید، و به اینکه چرا برخی افراد لباس هایی خاصی را می پوشند، بیاندیشید. برای مغز خود چیزهایی برای فکر کردن فراهم کنید. روز بعد، مورد جدیدی را برای مشاهده کردن و توجه به آن انتخاب کنید. این روش منجر به تقویت مغز شما می شود.

6

از مسیرهای جدیدی استفاده کنید

هر جایی که می روید، چه به صورت پیاده یا با اتومبیل، از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. کمی تغییر در روتین زندگی روزمره، می تواند در تقویت مغز موثر باشد. از خیابان های فرعی رفت و آمد کنید، و برای تغییر مسیر خود از مغازه های مختلف خرید کنید.

7

روال هر روزه خود را تغییر دهید

ترتیب کارهای خود را تغییر دهید تا زندگی خود را از روال تکراری خارج کنید. به طور مثال، می توانید صبحانه تان را به جای وعده غذایی شام بخورید. کارهای خود را صبح ها انجام دهید. بعد از ظهر قهوه بنوشید. کارهای روزمره خود را با ترتیب جدید انجام دهید. توجه کنید که تغییرات جدید چه حسی در شما ایجاد می کنند، و چه چیزهایی در ترتیب جدید کارهای شما خوب یا بد است.

8

به حل مسأله بپردازید

تصور کنید اخیرا کار جدیدی را شروع کرده اید، و به این فکر کنید که چگونه مشکلات خود را حل می کنید. چه چیزی می فروشید، و آن را به چه کسی می فروشید؟ رقبای کاری شما چه کسانی خواهند بود، و برای رقابت با آن ها چه کار خواهید کرد؟

برای مغز خود چیزهای جدیدی جهت اندیشیدن ایجاد کنید. روز بعد، تظاهر کنید که سازمان جدیدی را برای مبارزه با گرسنگی تأسیس کرده اید. چه ایده های جدیدی به ذهن شما خطور می کند؟ مسائل و مشکلات خود را به صورت سرگرمی در نظر بگیرید. تمامی این تصورات ذهنی باعث تقویت مغز شما می شوند.

9

برای خود لیست تهیه کنید

لیست ها همیشه شگفت انگیز هستند. تهیه لیست باعث می شود تا بتوانیم چیزها را با یکدیگر مرتبط کنیم. لیستی از تمام مکان هایی که به آن ها سفر کرده اید، تهیه کنید. لیستی از بدترین غذاهایی که تا به حال خورده اید، تهیه کنید. لیستی از بهترین ارائه های خود را ایجاد کنید. هر روز یک لیست جدید تهیه کنید تا حافظه خود را فعال نگه دارید، و به تقویت مغز خود کمک کنید.

10

کتاب بخوانید

کناب خوانی
Pexels/Reading a book

کتابی با یک موضوع کاملا جدید انتخاب کنید. مجموعه رمان هایی از کشورهای دیگر مانند هندوستان بخوانید. در مورد اقتصاد یاد بگیرید. داستان های واقعی و معروف بسیاری وجو دارد که در عین حال که چیزهایی به شما می آموزند، باعث سرگرمی شما نیز می شوند. هر هفته، در مورد یک چیز جدید مهارت هایی کسب کنید. این روش در تقویت مغز شما بسیار قدرتمند می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.