تاثیرات قدرتمند قصه گویی به روش شناختی

هنر قصه گویی از دیرباز، یک مهارت قابل احترام و یک سنت مهم در بسیاری از فرهنگ ها بوده است. در طول تاریخ، بزرگان جامعه و داستانهای آنها گنجینه ای از دانش، تاریخ و خرد جامعه بوده اند. اعضای قدیمی تر یک جامعه برای زنده نگه داشتن سنت زبانی، داستان های خود را با نسل های جوان تر به اشتراک می گذاشتند.

امروزه محققان علوم اجتماعی و پزشکی نسبت به موضوع قصه گویی نه تنها به عنوان ابزاری برای سرگرمی و آموزش، بلکه برای سلامت شناختی نیز علاقه مند هستند.

تاثیرات قصه گویی بر سلامت مغز

مطالعاتی وجود دارند که در آن ها محققان به بررسی توانایی در قصه گویی به عنوان ابزاری حیاتی در تکامل انسان پرداخته اند. در مطالعات دیگری نیز محققان تأثیرات درمانی و روانشناسانه قصه گویی را مورد بررسی قرار دادند.

شاید جالب ترین موضوع در تحقیقات مربوط به طول عمر، تعداد رو به رشد افرادی باشد که به زوال عقل مبتلا هستند، و در کلاس های گروهی مرتبط با قصه گویی یا خاطره درمانی شرکت می کنند. از این نوع کلاس ها برای معالجه سایر مسائل مربوط به سلامت و بهداشت روان از جمله افسردگی نیز استفاده می شود.

مطالعات در زمینه استفاده از خاطره درمانی برای معالجه بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل به بررسی تأثیر درمان بر هر دو فاکتور عملکرد شناختی و کیفیت زندگی مانند شادی و خلق و خو پرداخته اند. و به نظر می رسد هر دو فاکتور با استفاده از داستان پردازی های شخصی و شرح حال زندگی خود نتیجه مثبتی داشته اند.

چگونه از قصه گویی برای سلامتی مغز استفاده کنیم

قصه گویی
Pexels/Storytelling

در حالی که هنوز به تحقیقاتی بیشتری برای درک کامل چگونگی استفاده از خاطره درمانی برای تمامی افراد سالخورده نیاز است، داده های موجود نشان می دهد داستان پردازی مزایای زیادی در بهبود حافظه، خلق و خوی بهتر و روابط بین فردی بهتر دارد.

متأسفانه امروزه فقط گوشی تلفن را برمی داریم تا با کسی صرفا صحبت کنیم، بدون اینکه واقعا فکر کنیم که چه می خواهیم به او بگوییم. سعی کنید با تعریف کردن و صحبت در مورد داستان هایی، مغز خود را تمرین دهید و روابط خود را تقویت کنید.

در واقع مغز از این تمرین خلاقیت روزانه بهره مند خواهد شد، و این کار روشی بسیار عالی در به اشتراک گذاری اطلاعات با افراد پیرامون خود می باشد.

نکاتی در مورد قصه گویی و خاطره درمانی

در این قسمت نکاتی در ارتباط با قصه گویی برای آمادگی ذهنی بیشتر، روابط بهتر و عملکرد سالم تر مغز ارائه شده است:

هیجان زده باشید.

قصه گویی یک اجرا است و هر فردی برای این اجرا نیاز به انرژی و اشتیاق در تعریف کردن داستان خود دارد. بنابراین پرشور باشید، حتی اگر به نظر احمقانه بیاید.

برای استفاده از هوش هیجانی خود این مقاله را بخوانید

لبخند بزنید.

وقتی کسی به هنگام قصه گویی لبخند می زند، آهنگ صدای او تغییر می کند. اگر لبخند بزنید، از کلمات مختلفی استفاده خواهید کرد. به یاد داشته باشید که قصه گویی یک سرگرمی نیز می باشد. بنابراین باید سرگرم کننده باشد.

تمرین کنید.

هر روز صبح یک اتفاق که داستان آن روز شما خواهد بود، انتخاب کنید. زمانی که کسی با شما تماس می گیرد، یا به دیدار شما می آید، شما برای تعریف کردن داستان خود آماده خواهید بود. برای ارائه داستان خود هیجان زده و پر اشتیاق باشید. در نتیجه مخاطب شما نیز برای شنیدن داستان شما مشتاق خواهد بود.

داستان خود را خلاصه کنید.

داستان ها می توانند ادامه دار و طولانی باشند. سعی کنید داستانتان کوتاه اما گیرا باشد، و به یاد داشته باشید که یک داستان خوب لزوما طولانی نیست.

در قصه گویی از جزئیات زیادی استفاده کنید.

در طول روز و یا زمانی که رویدادی از گذشته را به خاطر می آورید، حواس خود را جمع کنید. جزئیاتی مانند لباس هایی که مردم پوشیده بودند، حرکات آنها، و احساسی که در آنها به وجود آمده، جزئیاتی هستند که سعی کنید به آنها توجه داشته باشید. بجای اینکه بگویید “به نظر می رسید ناراحت است” از جملاتی مانند “آتش از چشمان او فوران می کرد” استفاده کنید. همه چیز را با جزئیات موجود توصیف کنید.

احساسات خود را انتقال دهید.

فقط به بیان واقعیات نپردازید. زیرا صرفا بیان کردن واقعیات خسته کننده خواهد بود. چیزی را که احساس می کنید به زبان بیاورید. در مورد اینکه چرا چنین چیزی را احساس کرده اید، و چه خاطراتی برای شما رقم خورده است، صحبت کنید. احساسات همیشه موضوعات جالبی هستند.

شخصیت های داستان خود را توسعه دهید.

صندوقدار، پستچی، لوله کش و … همگی می توانند تبدیل به شخصیت های داستان شما شوند. به ویژگی های خارق العاده شخصیت های داستان خود توجه کنید و آن ها را تحسین کنید. افراد را توصیف کنید و در مورد آنچه که آن ها می اندیشند، بیاندیشید.

خیال نکنید که داستان شما جالب نیست.

هر چیزی اگر خوب بیان شود، می تواند جالب باشد. نگران این نباشید که هیچ داستان فوق العاده ای اخیرا برای شما اتفاق نیفتاده است. قصه گویی بیشتر مربوط به نحوه بیان شماست تا داستان مد نظرتان. بنابراین با خیال راحت بر قصه گویی متمرکز شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.