تأثیر خودمراقبتی بر مدیریت استرس

بسیاری از ما در زندگی مسئولیت های زیادی داریم که باعث می شوند نیازهای شخصی خود را فراموش کنیم. این امر به ویژه در مورد مادران، که مسئولیت های مراقبتی زیادی بر عهده دارند، صادق است. و آن ها در مسیر زندگی برای مراقبت از خود وقت کافی ندارند. در حالی که با وجود مسئولیت های سنگین اولویت قرار دادن کارهایی مانند حمام کردن به طور منظم در لیست کارهای خود، امری دشوار است، اما خودمراقبتی تأثیر مهمی بر سلامت فرد دارد.

مزایای خودمراقبتی برای افراد

همه ما زمانی که در اثر خستگی جسمی و روحی انرژی خود را از دست می دهیم، کمتر قادر خواهیم بود تا با عوامل استرس زای زندگی خود کنار بیاییم. با بیانی مثبت تر، زمانی که در بهترین حالت فیزیکی و عاطفی خود قرار داریم، در برابر عوامل استرس زا مقاوم تر و توانمندتر خواهیم بود. کمی ماساژ، غوطه ور شدن در وان آب، و کارهای لذت بخش دیگر همگی منجر به احیای درونی و بیرونی شما خواهد شد. وقت گذاشتن برای خودمراقبتی مزایای بسیاری برای سلامت فرد دارد:

بر سلامت جسمی فرد تأثیر می گذارد

اگرچه وقت گذاشتن برای خود به روش های بالا همیشه به اندازه یک رژیم سالم و ورزش منجر به بهبود اساسی در سلامت کلی فرد نمی شود، اما آرامشی که از آن نشأت می گیرید باعث ایجاد پاسخ آرامش در فرد می شود، که خود می تواند از بروز استرس مزمن، و در نتیجه آسیب سلامت وی جلوگیری کند. بنابراین در یک جمله می توان گفت که خود مراقبتی هم از نظر درونی و هم بیرونی برای هر کسی مفید است.

بر سلامت روحی فرد تأثیر می گذارد

خودمراقبتی و وقت گذاشتن برای خودتان به شما و دیگران یادآوری می کند که شما و همچنین نیازهایتان مهم هستید.

داشتن بدنی که به خوبی از آن مراقبت می کنید، می تواند باعث شود احساس خوبی نسبت به خود و زندگی تان داشته باشید، و این احساس را که به خودتان اهمیت می دهید، به دیگران نیز منتقل می کنید. خودمراقبتی می تواند به احساس بهزیستی طولانی مدت کمک کند.

 شما را به یک مراقب بهتر تبدیل می کند

افرادی که از نیازهای خود غفلت می کنند، و به خود رسیدگی نمی کنند، در معرض خطر میزان بالایی از نارضایتی، اعتماد به نفس پایین و احساس ناخشنودی هستند.

همچنین، بعضی اوقات افرادی که وقت خود را فقط صرف مراقبت از دیگران می کنند، می توانند در معرض خطر فرسودگی و خستگی بیش از حد قرار بگیرند، که این امر مراقبت از دیگران یا خود را دشوارتر می کند. اختصاص دادن وقت کافی برای مراقبت از خود به طور منظم، می تواند شما را به فرد بهتری برای مراقبت از دیگران نیز تبدیل کند.

اهمیت خودمراقبتی

چندین روش مختلف برای تمرکز روی مراقبت از خود وجود دارد که بسیاری از آنها شامل داشتن خواب کافی، اولویت بندی وعده های غذایی سالم، اطمینان از تعادل اوقات فراغت در برنامه خود و وقت گذاشتن برای دوستان است. یک شکل ساده اما غالباً نادیده گرفته شده از خودمراقبتی، به طور مرتب داشتن تجربه رسیدگی و توجه به خود در خانه است.

چند ساعتی بودن در سونا و آب گرم و کارهای خودمراقبتی دیگر نیز به دلایل زیر روش موثری برای مدیریت استرس می باشد:

برای مدتی از شرایط پر استرس فاصله می گیرید

استراحت در وان پر از حبابهای گرم، یا زیر دستان گرم یک ماساژور با تجربه می تواند باعث شود احساس کنید که در حال دور شدن از یک واقعیت استرس زا و گذراندن نوعی تعطیلات ذهنی و عاطفی هستید.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، خودمراقبتی باعث ایجاد پاسخ آرامش شده، و این امکان را فراهم می کند تا احساس طراوت و آرامش کنید، و دوباره به واقعیت های زندگی خود بازگردید.

زمانی را برای تنها شدن فراهم می کند

در حالی که افراد مختلف درجات متفاوتی از درونگرایی و برونگرایی دارند، داشتن زمانی برای تنهایی، در عملکرد بهتر افراد مهم است.

زمانی که با خود ریلکس می کنید، راحت تر می توانید مدیتیشن انجام دهید، از با خود اندیشیدن لذت ببرید، و اجازه دهید تا مشکلاتتان در پس زمینه ذهنتان حل شوند، بدون اینکه همه تمرکزتان را بگیرند.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای زندگی

تسکین دهنده هستند

رسیدگی به بدن با استفاده از برخی روش های خاص، یکی از راه های طبیعی برای تسکین استرس است.  علاوه بر نرم نگه داشتن پوست و سالم ماند بدن، فعالیت های مربوط به آب گرم مانند ماساژ، و حمام آب گرم برای تسکین استرس موثر می باشند.

با بالاتر رفتن سن این گونه فعالیت ها برای رسیدن به ارامش ابزار موثری هستند، اما گاهی اوقات فراموش می کنیم از آن ها استفاده کنیم.

استراتژی های خود مراقبتی موثر

زمانی که تصمیم گرفتید که وقت آن فرا رسیده تا از بدن خود مراقبت کنید، مطمئن باشید که برای آن وقت جداگانه ای در نظر گرفته اید. در برنامه خود وقتی برای خودمراقبتی تعیین کنید، که در آن وقفه ایجاد نشود. در خانه خود برای تجربه آب گرم خانگی فقط به یک حمام نیاز دارید، همچنین می توانید از یک موسیقی آرام بخش استفاده کنید، یا از استراتژی های خودمراقبتی زیر استفاده کنید:

  •  ترمیم و رسیدگی به موها: در حالی که داخل وان حمام دراز کشیده اید، از روش های ترمیم مو و نرم کننده برای موهای خود استفاده کرده، و در داخل آب ریلکس کنید.
  • تمیز کردن منافذ پوست: با استفاده از یک ماسک می توانید ناخالصی های پوست خود را بیرون بکشید، و همچنین استرس سیستم بدنی خود را تسکین دهید.
  • مراقب پاهای خود باشید: پس از خیس کردن پاهای خود برای نرم شدن پوست آن، از سنگ پا استفاده کنید تا پوست مرده را نرم و صاف کنید، و با کرم پای غنی، و شاید پولیش به آن رسیدگی کنید.
  • پوست خود را تقویت کنید: کرمهای غنی و مجلل بوی فوق العاده ای دارند و ضد چین و چروک هستند، به خصوص اگر قبل از استفاده از آن ها پوست خود را لایه برداری کنید.
خودمراقبتی
Pexels/ Self-care
  • به ناخن های خود رسیدگی کنید: ناخن هایی که به دلیل مشغله های زیاد شکسته را گرفته و اصلاح کنید. ناخن های مرتب، تمیز و یکدست حس خوبی به شما منتقل خواهد کرد.
  • ماساژ: اگر بودجه کافی برای ماساژهای منظم توسط یک ماساژور حرفه ای را ندارید، از یکی از دوستان یا همسر خود بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد، یا از ماساژور برقی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.