تأثیرات تبعیض سنی بر افراد مسن

تعصب می تواند تأثیر زیادی در نحوه رفتار و تعامل افراد با دیگران، بویژه با کسانی که با آنها متفاوت هستند، داشته باشد. پیش داوری یک نگرش بی اساس و معمولاً منفی نسبت به اعضای یک گروه است. تبعیض سنی یا سن گرایی نیز، به نوعی از تبعیض و کلیشه سازی علیه گروهی از افراد در یک رده سنی خاص گفته می شود. همانند نژادپرستی و تبعیض جنسی، تبعیض سنی نیز شامل درگیر شدن با تعدادی کلیشه منفی در مورد افراد در سنین مختلف می باشد.

اصطلاح تبعیض سنی یا سن گرایی، برای اولین بار توسط دانشمند ارشد رابرت ان. باتلر، برای توصیف تبعیض سنی در مورد افراد مسن مورد استفاده قرار گرفت.

اما امروزه، این اصطلاح اغلب در مورد تبعیض علیه هر سنی اعم از کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان استفاده می شود.

نشانه های تبعیض سنی اغلب در موقعیت های کاری دیده می شود. جایی که می تواند منجر به بروز نا برابری ها و ایجاد مشکل در یافتن شغل شود.

به عنوان مثال، ممکن است افراد جوانتر در پیدا کردن شغل مناسب برای خود دچار مشکل شوند، و به دلیل کم بودن سابقه کاریشان، حقوق کمتری دریافت کنند. و به طور همزمان، بزرگسالان و افراد میانسال در ارتقای شغلی، پیدا کردن شغل جدید، و تغییر شغل به مشکل بر بخورند.

Google Images/ Ageism

کلیشه های موجود در تبعیض سنی

زمانی که پیش داوری و تعصب اتفاق بیفتد، کلیشه سازی، تبعیض و زورگویی نیز ممکن است در نتیجه آن به وجود آید. در بسیاری از موارد، پیش داوری ها و تبعیض ها مبتنی بر کلیشه ها است.

کلیشه یک فرض ساده در مورد یک گروه است که بر اساس تجربیات یا عقاید قبلی است. محققی به نام سوزان فیسک اظهار داشت که کلیشه های مربوط به افراد سالخورده اغلب مربوط به انتظارات افراد جوانتر در مورد نحوه برخورد و رفتار آنها است.

  • اولین کلیشه ای که وی توضیح داد، مربوط به جانشینی است. افراد جوانتر اغلب فرض می کنند که افراد مسن به نوبه خود از فرصت هایشان استفاده کرده اند، و باید راه را برای افراد جوانتر هموار کنند.
  • کلیشه دوم مربوط به چیزی است که فیسک آن را مصرف می نامد. افراد جوانتر غالبا احساس می کنند منابع محدود متعلق به آن هاست، و افراد مسن تر سهمی در استفاده از آن ها ندارند.
  • نهایتا، افراد جوانتر کلیشه هایی نیز در مورد شخصیت و هویت افراد مسن تر دارند. در واقع، افراد جوان احساس می کنند که افراد مسن تر باید متناسب با سن خود رفتار کنند، و سعی در سرقت هویت و رفتارهای افراد جوان مانند استفاده از الگوهای گفتاری افراد جوانتر، و نحوه لباس پوشیدن آن ها نداشته باشند.

تبعیض سنی چقدر در میان افراد رایج است

محققان همچنین دریافتند که موضوع تبعیض جنسی به طور چشمگیری در میان افراد جامعه امری عادی و رایج می باشد.

در یکی از مطالعات منتشر شده در سال 2013 در ارتباط با موضوع پیری، محققان به بررسی نحوه حضور افراد مسن در گروه های فیسبوکی پرداختند. آن ها 84 گروه را پیدا کردند که به موضوع افراد مسن اختصاص داده شده بود. اما بیشتر این گروه ها توسط افرادی که در دهه بیست سالگی خود قرار داشتند، ایجاد شده بود. تقریبا 75 درصد از این گروه ها در ارتباط با موضوع انتقاد از افراد مسن ایجاد شده، و تقریبا 40 در صد از افراد با منع افراد مسن از فعالیت هایی مانند رانندگی، و خرید کردن موافقت کرده بودند.

افراد مسن تر تأثیر این تبعیض سنی را در محل کار خود نیز احساس می کنند. براساس گزارش کمیسیون فرصت های برابر ایالات متحده، تقریباً یک چهارم کلیه ادعاهای مطرح شده توسط کارگران مربوط به موضوع تبعیض سنی است.

بیشتر بخوانید: قانون اثر در روانشناسی

مطابق گزارشات موجود، از هر پنج نفر کارگر در ایالات متحده یک نفر از آنها بالای 55 سال سن دارند. نزدیک به 65 درصد از کارگران اظهار داشتند که موضوع تبعیض سنی را در محل کار خود تجربه کرده اند، و 58 درصد از افراد مورد مطالعه معتقدند که تبعیض سنی از 50 سالگی شروع می شود. 

چگونه با موضوع تبعیض سنی مقابله کنیم

تبعیض سنی و کلیشه های آن نوعی اشتباهات ذهنی هستند. توانایی دسته‌بندی سریع اطلاعات به ما امکان تعامل و واکنش سریع را می دهد ، اما منجر به اشتباه نیز می شود. تعصب و کلیشه فقط دو نمونه از اشتباهات ذهنی است که ناشی از تمایل ما برای دسته‌بندی سریع اطلاعات در دنیای اطراف ما است.

انجمن روانشناسی امریکا نشان داد که تبعیض سنی یک موضوع بسیار جدی است، و باید همانند هر گونه تبعیض دیگر، از جمله نژادپرستی و تبعیض جنسی، با آن مبارزه کرد.

بنابراین، افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائلی که باعث ایجاد تبعیض سنی می شود، می تواند به کاهش این موضوع در جامعه کمک کند. با افزایش جمعیت افراد سالخورده، یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن سن سالاری اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. یکی از این روش ها آموزش افراد برای احساس همدردی بیشتر نسبت به افراد با سنین مختلف، به ویژه افراد مسن است.

به علاوه، در شرایطی که ممکن است نسبت به افرادی تبعیض سنی قائل شویم، می توانیم خود را در شرایط یکسانی با فرد مورد نظر تصور کنیم، و سپس به عکس العمل خود در آن شرایط بیاندیشیم. نهایتا، رفتار و تصمیمات ما نسبت به آن فرد به احتمال زیادی تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.