به خودتان خیلی سخت نگیرید

همه ما بدون اینکه فشار زیادی به خودمان وارد کنیم، به حد کافی در زندگی روزمره خود با استرس روبرو هستیم. اما اغلب ما بدون اینکه متوجه باشیم، دقیقا همین کار را به روش های مختلفی انجام می دهیم، و خود را تحت فشار قرار می دهیم. برای داشتن یک زندگی آرامتر و با کیفیت تر بهتر است خیلی به خودتان سخت نگیرید.

اولین قدم برای کاهش این فشارها آگاهی از زمانی است که کارها را بی دلیل برای خود سخت تر می کنیم. بدون اینکه خود را برای کاری سرزنش کنیم، چرا یاد نمی گیریم که چطور خود تخریبی را متوقف کنیم، و قوی ترین دوست خودمان برای از بین بردن استرس هایمان باشیم؟

در این قسمت برخی از بهترین روش ها برای کاهش استرس بر خود تحمیل کرده و لذت بیشتر در زندگی ارائه شده است:

تفاوت بین دستاوردهای عالی و کمال گرایی را درک کنید

بیشتر افراد بدون اینکه متوجه باشند روش های بهتری بدون سرزنش خود در مسیر زندگی وجود دارد، به دنبال عادت های کمال گرایانه هستند. بیشتر کمال گرایان باور دارند که برای انجام کارها باید به کمال برسند، و در غیر این صورت شکست خورده اند. این باور نه تنها منجر به استرس می شود، بلکه می تواند به موفقیت کمتری در مقایسه با نگرش یک فرد با دستاورد عالی منجر شود.

اولین قدم مهم شناخت تفاوت بین کمال گرایی و دستاورد عالی، و درک این نکته است که چرا کمال گرایی بیش از اینکه یک ویژگی با ارزش باشد، نوعی خود تخریبی می باشد. وقتی صحبت از استرس می شود، “تلاش خودت رو بکن” بهتر از “کامل باش” می باشد، و در بلند مدت، این نوع نگرش مثبت، سالم تر هم هست، و باعث می شود تا خیلی به خودتان سخت نگیرید.

اگر احساس می کنید که درگیر اشتباهات خود در زندگی هستید، بیشتر از کارهای درستی که انجام داده اید به کارهای اشتباه خود فکر می کنید، و زمانی که کاری را خوب، اما ناقص انجام داده اید، مضطرب می شوید، متوجه این موضوع باشید که راه بهتری هم هست.

بین سخت کوشی و داشتن شخصیت تیپ A تعادل برقرار کنید

سخت کوشی اگر به منابع بیشتر و حس دستیابی تبدیل شود، می تواند منجر به استرس کمتری شود. رفتار تیپ A که با نسخه شدیدتری از یک اخلاق کاری قوی همراه است، می تواند نسبت به سلامت جسمی و روحی فرد، و همچنین روابط وی سخت گیر باشد. افراد تیپ A مسائل بهداشتی را کمی بیشتر از حد میانگین و بیشتر از افرادی سخت کوشی که در رفتارهای خود تعادل برقرار کرده اند، جدی می گیرند. اگر فردی با شخصیت تیپ A هستید، شاید نتوانید شخصیت خود را تغییر دهید، اما می توانید کمی ملایم تر رفتار کنید، تمرکز خود را به سمت آرامش بیشتر سوق دهید، و سعی کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید.

بین یک زندگی کامل و احساس ناامیدی حد میانگین تعیین کنید

رسیدن به یک زندگی کامل عالی است، اما اگر زندگی متعادلی نداشته باشید، بیشتر اوقات استرس زیادی را تجربه خواهید کرد. چطور می توانید بین پرمشغلگی و احساس درماندگی تعادل داشته باشید؟ می توانید با توجه کردن به احساس خود در پایان روز، و پایان هفته (وقتی که هفته جدیدی را با چالش های جدید آغاز می کنید) شروع کنید، و به زندگی خود نگاهی دقیق بیاندازید تا ببینید که وقت کافی برای تقویت روابطتان، ورزش منظم، خواب کافی، و دیگر فعالیت های خود مراقبتی دارید یا نه.

مراقبت از خود برای مدیریت استرس امری ضروری است، و همیشه باید نسبت به اهداف دیگر در اولویت قرار گیرد. در غیر این صورت قادر نخواهید بود تا به اهداف خود، آنطور که باید برسید، و در نهایت ناامید خواهید شد.

بجای بدبینی مانند یک فرد خوش بین و واقع گرا بیاندیشید

بسیاری از افراد از تفکر مثبت می ترسند، و آن را مانند یک ترفند ذهنی می دانند،که در آن مشکلات مهم یا نشانه های ارزشمند در زندگی نادیده گرفته می شوند. و در نهایت، اشتباهاتی می کنند که استرس بیشتری به همراه می آورد. در واقع، مثبت اندیشی واقع گرایانه (متمرکز شدن روی موارد مثبت بدون اینکه مشکلات کاملاً نادیده گرفته شوند) می تواند به شما کمک کند تا در زندگی خود مؤثرتر باشید، و در طول مسیر کمتر استرس داشته باشید.

مقالات مرتبط: چگونه به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شویم

 یکی از بهترین استراتژی های مثبت اندیشی تفکر خوش بینانه است، و الگوی خاصی از تفکر می باشد، که به شما این امکان را می دهد تا توجه خود را به موفقیت هایی متمرکز کنید که اعتماد به نفس شما را به حداکثر می رساند، و باعث می شود در آینده تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهدافتان به کار گیرید، و خیلی به خودتان سخت نگیرید.

نقاط ضعف خود و دیگران را بپذیرید

بهبود فردی
Pexels/ Enjoying Life

همان طور که از عنوان این مطلب مشخص است، یکی از راه های کاهش استرس این است که با خودتان راحت باشید، و خیلی به خودتان سخت نگیرید. به علاوه برای کم کردن استرس می توانید به دیگران نیز فرصتی بدهید، و مسائل را شخصی سازی نکنید، خیلی کینه به دل نگیرید، و سعی کنید اتفاقات را از دیدگاه آن ها ببینید. یاد بگیرید خودتان و دیگران را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید. روش های مؤثر بسیاری برای انجام این کار وجود دارد، اما انجام مدیتیشن مهربانی و دوست داشتن از جمله مواردی است که ابزار بسیار مؤثر در مدیریت استرس را طوری در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید روحیه خود را بالا ببرید و در زندگی خود به آرامش برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.