اهمیت انگیزه و مزایای آن

انگیزه

منفعل بودن حالت پیش فرض ما انسان ها نیست. اگر این چنین بود، ما به شکل یک خرس تنبل یا یک پاندا متولد می شدیم (هیچ منظور بدی نسبت به این موجودات دوست داشتنی نداریم). طبیعت ما این گونه است که تلاش کنیم، بخواهیم و در مسیر مورد نظر و ارزشمند از نظر خود حرکت کنیم. این مقاله دلایلی را برای اهمیت و ارزش درک انگیزه انسان و افزایش زمان صرف شده برای یادگیری آن توضیح می دهد. همچنین بسیاری از مزایای انگیزه سالم را ذکر کرده و انواع انگیزه هایی را که در برخورد با محیط پیچیده و سریع در حال تغییر موثرتر هستند، متمایز می کند.

عمل ممکن است همیشه شادی به همراه نداشته باشد، اما هیچ شادی بدون عمل وجود ندارد.

چرا انگیزه مهم است

چرا درک انگیزه مهم است؟ چرا ما به آنچه که افراد می خواهند و علت خواستن آن، اهمیت می دهیم؟ چون می تواند زندگی ما را بهتر کند.

درک انگیزه، بینش و اطلاعات ارزشمند بسیاری در مورد ماهیت انسان به ما می دهد. این مسأله توضیح می دهد که چرا ما اهدافی را برای خود تعیین می کنیم، برای رسیدن به موفقیت و قدرت تلاش می کنیم، چرا در روابط روانشناختی و جنسی بیولوژیکی خود تمایلاتی داریم، چرا احساساتی مانند ترس، عصبانیت و دلسوزی را تجربه می کنیم.

یادگیری در مورد انگیزه از آن جهت ارزشمند است که به ما کمک می کند تا بفهمیم این انگیزه از کجا ناشی می شود، چرا تغییر می کند، چه چیزی آن را افزایش و کاهش می دهد، چه جنبه هایی از آن قابل تغییر و چه جنبه هایی تغییرناپذیر است، و به ما کمک می کند تا به این سوال پاسخ دهیم که چرا برخی از انواع انگیزه از انواع دیگر آن سودمندتر هستند.

انگیزه چیزی منحصر به فرد در مورد هر یک از ما را منعکس می کند، و این امکان را به ما می دهد تا نتایج ارزنده ای مانند بهبود عملکرد، بهبود بهزیستی، رشد شخصی یا حس هدفمند بودن را کسب کنیم. انگیزه راهی برای تغییر روش تفکر، احساس و رفتار ماست، و از این جهت اهمیت دارد.

فواید انگیزه

یافتن راه هایی برای افزایش انگیزه بسیار مهم است. زیرا داشتن انگیزه باعث می شود رفتار خود را تغییر دهیم، توانمندی های خود را بالا ببریم، خلاق باشیم، اهدافی برای خود تعیین کنیم، علایق مان را رشد دهیم، برنامه ریزی کنیم، استعدادهای خود را پرورش دهیم و تعاملات خود را تقویت کنیم. استفاده از دانش انگیزشی در زندگی روزمره به ما کمک می کند تا به کارکنان خود انگیزه دهیم، ورزشکاران را تعلیم دهیم، کودکان خود را تربیت کنیم، به مراجعین خود مشاوره دهیم، و دانش آموزان را درگیر یادگیری کنیم.

فواید انگیزه در نحوه زندگی کردن ما قابل مشاهده است. از آنجا که دائماً به تغییرات محیط خود پاسخ می دهیم، در مواجهه با شرایط نوسانی، برای انجام اقدامات بهبودبخش نیاز به انگیزه داریم. انگیزه منبعی حیاتی است که به ما امکان می دهد در برابر فرصت ها و تهدیدهای دائما در حال تغییر سازگار شویم، عملکرد مثبتی داشته باشیم و بهزیستی خود را حفظ کنیم.

تصویر انگیزه
Pexels/ Motivation

افزایش انگیزه مزایای بسیاری برای سلامتی ما دارد. انگیزه به عنوان یک حالت روانشناختی با فیزیولوژی ما مرتبط است. وقتی انگیزه ما از بین می رود، عملکرد و سلامتی ما آسیب می بیند.

برخی مطالعات نشان می دهد که برای مثال وقتی در اعمال کنترل احساس ناتوانی می کنیم، در شرایط چالش برانگیز تمایل داریم سریع تسلیم شویم. تحقیقات دیگر ثابت کرده اند که وقتی خودمان را تحت فشار می بینیم، دسترسی به منابع انگیزشی درونی خود را از دست می دهیم.

انگیزه با کیفیت بالا به ما امکان پیشرفت می دهد، در حالی که کمبود آن باعث دستپاچه شدن ما می شود. مزایای اجتماعی افزایش انگیزه در تعاملات بیشتر دانش آموزان، رضایت شغلی بهتر در کارمندان، شکوفایی روابط و موسسات مشهود است. بنابراین درک اهمیت داشتن انگیزه مسأله ای است که نباید به سادگی از آن عبور کرد.

اما تغییرات ناسالم در انگیزه نیز اعتیاد، قمار، ریسک پذیری و استفاده بیش از حد از اینترنت را توضیح می دهد. انگیزه ای که زمینه ساز رفتارهای اعتیاد آمیز است، زیربنای عصبی مرتبط با سیستم مرکزی پاداش های دوپامین و کارکرد درونی فریبنده چرخه لذت را در اختیار دارد.

خودانگیزشی

هیچ کس به اندازه نویسندگان نظریه خودتعیین گری در مورد خودانگیزشی و اهمیت داشتن انگیزه اطلاعات ندارد. بر اساس این فرض که ما برای رشد شخصی تمایل ذاتی به سمت همبستگی روانشناختی داریم، نظریه خودتعیین گری رایان و دسی پیشنهاد کرد که همه رفتارها را می توان در طول محور یک انگیزه خارجی، یا ناهنجاری، خودتنظیمی واقعی یا خودمختاری دانست.

رایان و دسی درجات مختلفی از انگیزه بیرونی را بر اساس سطح خودمختاری موجود هنگام انجام یک رفتار مطلوب تشخیص می دهند. در یک طرف، تنظیم بیرونی رفتار وجود دارد که در آن پاداش صرفاً برای کنترل رفتار استفاده می شود، و سازگاری برای جلوگیری از عواقب اتفاق می افتد و به گونه ای تعریف می شود که در آن استقلال وجود ندارد.

آن ها معتقدند كه گرچه انگیزه های خارجي مانند نوع پاداش می توانند رفتار را كنترل كنند، اما اين امر به تنهایی خودانگيختگی محسوب نمی شود.

همچنین می توانیم با پرهیز از گناه و نیاز به ایجاد عزت نفس انگیزه بگیریم. این شکل از خودتنظیمی رفتار با خودمختاری کم و زبان “من باید” و “من مجبورم” مشخص می شود.

هنگامی که با احتمالات مربوط به عزت نفس خود انگیزه پیدا کرده باشیم و از ترس شرمساری یا شکست، فشارهایی را به خود تحمیل کنیم، به نظر می رسد که ما یک انگیزه درونی داریم. این شکل از انگیزه، گرچه از انگیزه بیرونی تأثیرگذارتر است، اما همچنان دوگانه و ناپایدار است. زیرا با کشمکش درونی، تنش و احساسات منفی همراه است.

مفهوم مهم است، و مسئله این نیست که کدام نوع انگیزه مهم تر است. بلکه، آگاهی از نقطه ای که در آن تعادل لازم برای ایجاد کاتالیزور ایده آل برای رسیدن به هدف وجود ندارد، مهم است.

بیشتر بخوانید: رضایت لحظه ای یا زودگذر به چه معناست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.