انگیزه بیرونی به چه معناست

بعضی از کارها باعث می شود که احساس با انگیزه بودن، تحریک شدن و حرکت دادن به خود داشته باشید. اما برخی از کارها و مسئولیت ها به گونه ای هستند که می توانند شما را مجبور به ماندن در رختخواب کنند. به طوری که به هر قیمتی از انجام آن ها اجتناب کنید، تا اینکه در نهایت مجبور به ادامه کار شوید. واقعیت این است که برخی از فعالیت ها همیشه طاقت فرسا به نظر می آیند. اما متأسفانه، ما هنوز باید به خودمان انگیزه دهیم تا کارهای خسته کننده، پر زحمت یا فاقد لذت را انجام دهیم. اینجاست که انگیزه بیرونی به وجود می آید.

اگرچه برخی از اشکال انگیزه های بیرونی ضعیفند، اما اشکال مستقل خارجی برای انرژی دادن به ما در انجام کارهایی که از آن ها لذت نمی بریم، ارزشمند هستند.

انگیزه محرک عمل است و ما را به سمت خلاقیت، یادگیری مهارت های جدید و پایداری در انجام کارهای چالش برانگیز سوق می دهد. اگرچه وجود انگیزه برای کمک به ما در رسیدن به اهداف خود ضروری می باشد، اما دستیابی به آن همیشه آسان نیست.

برخی افراد به طور طبیعی انگیزه بیشتری نسبت به دیگران دارند، و قدرت انگیزه می تواند روز به روز تغییر کند. در واقع، ما انگیزه را از منابع مختلف تجربه می کنیم، به دلایل اساسی مجبور به انجام کارهایی هستیم و به راحتی از انجام آن ها لذت می بریم.

انگیزه بیرونی نشان دهنده انگیزه ما برای شرکت در فعالیتی برای کسب پاداش یا جلوگیری از مجازات است. به عبارت دیگر، انگیزه ما ناشی از ارزش ابزاری یک فعالیت است. وسیله ای که برای رسیدن به هدف است.

انگیزه برخی از افراد اساساً بیشتر ناشی از پاداش های خارجی است. افرادی که آرزوهای بیرونی دارند، ثروت مالی، جذابیت جسمی و شناخت یا شهرت را اهداف مهم تر یا شایسته تری در زندگی خود می دانند.

در حالی که اهداف در زمینه های رشد فردی، اجتماع و روابط معنادار در گروه آرزوهای ذاتی و درونی قرار می گیرند، و احتمالاً نتایج مثبتی مانند رضایت شغلی و رفاه را پیش بینی می کنند.

 4 عامل انگیزه بیرونی

نظریه های اولیه انگیزش معمولاً انگیزه را به عنوان یک مفهوم منفرد می شناختند که فقط از نظر مقدار متفاوت بود، در حالی که نظریه خودتعیین گری برای اولین بار انواع مختلف انگیزه را مشخص کرد.

نظریه خودتعیین گری انگیزه بیرونی را به چهار زیر مجموعه طبقه بندی می کند:

  • تنظیم خارجی. علت رفتار را اکثراً بیرونی می داند. پایین ترین سطح خودمختاری؛ بر اساس پاداش ها و مجازات های خارجی انگیزه ای برای تبعیت به وجود می آید.
  • تنظیم درون فکنی. دیدن علت رفتار تا حدودی بیرونی؛ علل برخی از رفتارها را بیرونی می بینیم، در حالی که برخی رفتارها برایمان منشأ درونی دارند (به عنوان مثال، عزت نفس تحت تأثیر نتیجه قرار می گیرد)؛ المانی برای اعتبار سنجی از خود یا دیگران است.
  • شناسایی. دیدن علت رفتار تا حدودی درونی؛ ارزیابی آگاهانه وظایف یا اهداف برای حمل ارزش شخصی؛ احساس استقلال و اراده.
  • ادغام. بالاترین سطح استقلال؛ درونی دیدن علت رفتار؛ شناسایی آگاهانه و درونی کردن ارزش وظایف یا اهداف؛ مشاهده وظایف یا اهداف مطابق با ارزش ها و علایق شخصی.

3 نمونه واقعی از انگیزه بیرونی در زندگی

اگر بتوانیم ارزش یک کار را شناسایی و درونی کنیم، احتمالاً آن را شایسته زمان خود می بینیم. چند مثال بعدی تفاوت بین اشکال کنترل شده و خودمختار انگیزه بیرونی را نشان می دهد، و اینکه چگونه ممکن است در سناریوهای روزمره نقش داشته باشند.

  • نظافت سرویس بهداشتی

دوستان شما این آخر هفته به منزل شما خواهند آمد و سرویس بهداشتی به طور جدی به تمیزکاری نیاز دارد. منبع اصلی انگیزه شما ممکن است ترس از قضاوت دوستانتان باشد. زیرا آن ها هر نوع شلختگی و بی نظمی را می بینند.

شما می توانید عمل شکنجه آور تمیز کردن را به عنوان کاری که برای همیشه از آن نفرت خواهید داشت، ببینید (انگیزه بیرونی “کنترل شده”). یا می توانید نگرش خود را تغییر دهید، و نظافت را به عنوان یک کار با ارزش ارزیابی کنید. ایجاد یک فضای تمیز برای استحمام نوعی مراقبت از خود است که شما برای آن ارزش قائل هستید (انگیزه “خودمختار”). حتی اگر سرویس بهداشتی تمیز نیز برای دوستانتان خوشایندتر باشد، این پیامد فقط یک پاداش است.

  • جلسات کاری

جلسات کاری می تواند یک کار طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر فرجه و ایمیل هایی برای پاسخ دادن داشته باشید. اگر تنها ارزش حضور در یک جلسه این است که از رئیس خود حرف نشنوید، شما احساس می کنید که یک قربانی هستید و به سمت یک سرنوشت خسته کننده و وقت گیر (انگیزه بیرونی “کنترل شده”) کشیده می شوید.

جلسات کاری
Pexels/ Work Meetings

با این حال اگر در طول جلسه با هم تیمی های خود ارتباط برقرار کنید، ارزش ابزاری آن را خواهید دید. اگر ارتباط اجتماعی چیزی است که ذاتاً برای آن ارزش قائل هستید، احساس خواهید کرد که حضور شما یک انتخاب است (انگیزه بیرونی “خودمختار”). این جلسه خود هنوز لذت بخش نیست، اما یک ابزار مفید برای گپ زدن با همکاران خود در طول کار است.

  • یادگیری رانندگی

یادگیری رانندگی یک کار پیچیده است و اطلاعات زیادی را باید در ابتدا یاد گرفت. برای برخی، عمل یادگیری رانندگی لذت بخش است، اما برای بسیاری از افراد، بسیار استرس زا است.

همانطور که گفته شد، امکان رانندگی با ماشین ممکن است برای شما بسیار مهم باشد. زیرا می توانید استقلال بیشتری داشته باشید. اگر بتوانید ارزش این پاداش را برای خود معنادار در نظر بگیرید، به احتمال زیاد احساس می کنید که خودتان یادگیری را انتخاب کرده اید. هرچه به گرفتن گواهینامه خود نزدیک تر می شوید، با افزایش احساسات مثبت و بهزیستی، عناصر چالش برانگیز رانندگی مهم تر خواهند شد.

دفعات بعدی که نگاهی به لیست کارهای خود می اندازید و احساس ترستان افزایش می یابد، به خود یادآوری کنید که حق انتخاب دارید. برای خود دلیل بیاورید و سعی کنید ارزش ابزاری یک کار را در سطح عمیق تر تشخیص دهید. اگر همه راه های دیگر شکست بخورد و شما واقعاً قادر به ادامه کار نباشید، یک پاداش غیرمتداول می تواند انگیزه کافی برای انجام کار را در شما برانگیزد.

بیشتر بخوانید: 9 استراتژی آرامش بخش برای ذهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.