انواع نصیحت های ناخواسته

یک بینش خوب می تواند از درخواست راهنمایی و نصیحت از یک متخصص، یا دوستی که به نظر می رسد نسبت به موضوع خاصی اطلاعات خوبی دارد، حاصل شود. درخواست راهنمایی از برخی افراد، حتی غریبه ها، می تواند ایده های کارساز بسیاری را به ارمغان بیاورد. اما، زمانی که نصیحت های ناخواسته ای به شما پیشنهاد می شود، چه اتفاقی می افتد؟

کسانی که به تازگی مادر شده اند، دانشجویان و افرادی که با عموم مردم سر و کار دارند، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض دریافت نصیحت های ناخواسته از دوستان، خانواده و حتی غریبه ها قرار دارند. و این در حالی است که چنین نصیحت هایی همیشه کارساز نخواهد بود.

نصیحت های ناخواسته پتانسیل ایجاد استرس را دارند. بیشتر اوقات این توصیه ها در مورد اینکه چگونه می توانید کاری را بهتر انجام دهید، احساس انتقاد را بیشتر از احساس حمایت و پشتیبانی، در افراد ایجاد می کند.

بیشتر اوقات، افراد با نصیحت های ناخواسته خود قصد قضاوت کردن ما را ندارند، و این خود ما هستیم که از صحبت های آنها احساس انتقاد و عیب جویی می کنیم. اما گاهی، هدف از این نصیحت های ناخواسته دقیقا قضاوت کردن دیگران است، و باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در طرف مقابل می شود.

زمانی که نصیحت ها و پیشنهادات افراد به نظر خوشایند نباشند، باعث ایجاد استرس در فرد خواهد شد. اگر نسبت به نصیحت فردی احساس خوبی نداشته باشید، ممکن است در موقعیت بدی قرار بگیرید، و احساس نا امیدی و حتی نارضایتی در هر دو طرف به وجود بیاید.

افرادی که نصیحت های ناخواسته را پیشنهاد می کنند، ممکن است انگیزه کاملا سالم و بی منظوری داشته باشند. گرچه، همیشه اینطور نیست و ممکن است پیشنهادات آن ها مفید واقع نشود. با این حال، درک انگیزه های افراد از نصیحت های آنها می تواند موثر باشد.

افراد به دلایل مختلفی دیگران را نصیحت می کنند. دانستن طرز برخورد با تمام نصیحت های ناخواسته ای که به ما پیشنهاد می شود، به نظر گیج کننده می آید. بنابراین، ارزیابی انواع انگیزه هایی که ممکن است پشت کلمات باشد، مفید خواهد بود. در این قسمت برخی از دلایل رایجی که باعث می شود افراد شما را نصیحت کنند، آورده شده است:

نصیحت
Pexels/Advice

نصیحت های سالم

از روی نوع دوستی

اغلب افراد به دلایل ساده ای فکر می کنند که می توانند به شما کمک کنند، و از این رو، نصیحت هایی را پیشنهاد می دهند. توصیه آنها از روی خیرخواهی و نوع دوستی می باشد. شاید آن ها چیزهایی می دانند که ممکن است برای شرایط و موقعیت شما بسیار خوب باشد، زندگی شما را بهبود بخشد و باعث کاهش استرس شما شود. به خصوص، اگر در مورد مشکل خود با آنها صحبت کنید.

اگر فقط به یک حمایت عاطفی و ارزشی احتیاج داشته باشید، ممکن است دیگران اینگونه برداشت کنند که به دنبال راه حلی از سوی آن ها هستید.

به خاطر روابط دوستانه

گاهی اوقات نصیحت های ناخواسته از سوی یک فرد ناشناس به عنوان روشی برای شروع گفتگو پیشنهاد می شوند. همچنین، می تواند از طرف دوستتان انجام شود. دوستان اغلب فکر می کنند که می توانند با ارائه یک راه حل به شما کمک کنند، حتی اگر از آنها درخواست کمک نکرده باشید. این نوع نصیحت ها اغلب منطقی و معنادار هستند و می توانند مفید واقع شوند.

از روی هیجان

در دیگر مواقع، نصیحت های ناخواسته ناشی از این است که افراد دوست دارند آنچه را که برای آنها کارساز بوده است، با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. آن ها موقعیت شما را با آنچه که خودشان تجربه کرده اند، مشابه می دانند و دوست دارند راه حل خود را با شما نیز در میان بگذارند. و انتظار دارند نتیجه ای که آنها به دست آورده اند، برای شما نیز حاصل شود.

نصیحت هایی با کارسازی کمتر

به خاطر ایجاد احساس نیازمندی به آنها

معمولا افرادی که از روی این نوع انگیزه، نصیحت های ناخواسته را پیشنهاد می دهند، دارای دانش و اطلاعات در زمینه خاصی هستند که می تواند برای موقعیت شما کارساز باشد. بنابراین احساس می کنند لازم است اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذارند تا احساس ارزشمندی، قدرت و مهم بودن را به دست آورند.

تنها راه حلی است که برای کمک کردن به ذهنشان می رسد

اگر شما احساسات و سردرگمی خود را با دیگران به اشتراک می گذارید، ممکن است برخی از افراد بخواهند به شما کمک کنند و سعی در حل مشکل شما دارند. اگر این چیزی است که شما می خواهید، بسیار عالی است. اما اگر هدف شما فقط یک گوش شنوا یا کمی احساس ارزش و اعتبار باشد، و افراد نتوانند به شما کمک کنند، در عوض شما را نصیحت می کنند.

از روی خودشیفتگی

برخی از افراد، به خصوص با تمایل به خودشیفتگی، نیاز دارند تا همیشه در نقش یک معلم اظهار فضل کنند. آنها در اغلب موارد دوست دارند به طور مداوم دیگران را نصیحت کنند، حتی زمانی که مشاوره های آن ها با وضعیت پیش آمده برای شما متناسب نباشد. این افراد معمولا متوجه نیستند که نصیحت آن ها چیزی که شما می خواهید نیست و به درد شما نمی خورد.

این نوع نصیحت های ناخواسته در اغلب مواقع بی ضرر هستند، اما کارسازی کمتری نیز دارند. گاهی اوقات هم می توانند برای شرایط شما پاسخگو باشند، اما غالبا این چنین نیست.

اگر در زندگی خود احساس پشیمانی می کنید، این مقاله را بخوانید

نصیحت های با کارسازی خیلی کم

برای تسلط بر دیگران

بعضی از این افراد دوست دارند نقش “داناترین فرد” را در روابط خود داشته باشند، و مشاوره دادن به دیگران این شرایط را برای آن ها فراهم می کند.

از روی قضاوت

گاهی اوقات وقتی کسی چیزی را در شما می بیند که برای خود او خوشایند نیست، تلاش می کند تا با نصیحت های ناخواسته آن را در شما تغییر دهد. این چنین نصیحت هایی بیش از ایتکه کارساز باشند، شبیه به ناسزا هستند.

تمایل به درام

باور کنید یا نه، برخی از افراد عاشق تضاد و ناسازگاری هستند. از بحث کردن و استدلال خوششان می آید، و با گفتن اینکه دیگران اشتباه می کنند، احساس قدرت به آن ها دست می دهد. این چنین افرادی، آگاهانه یا به صورت ناخودآگاه، برای ایجاد موضوعاتی برای بحث به دیگران مشاوره می دهند.

این نوع نصیحت ها بیشتر از اینکه مربوط به شما باشد، مربوط به شخصی است که به شما مشاوره می دهد. و گاهی اوقات بدون اینکه علت آن را بدانید، در شما احساس ناخوشایندی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.