اشکال مختلف احساس شادی و خوشبختی

جستجوی انسان برای رسیدن به خوشبختی یکی از متداول ترین جستجوها است، اما این مسئله در حال تبدیل شدن به یک هدف دست نیافتنی است. خوشبختانه برای ما، تجربه “خوشبختی” در واقع می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، و ناشی از انواع رفتارها و شرایط زندگی است. تحقیقات در حال حاضر می توانند روش های مشخصی را به ما نشان دهند که به واسطه آن ها می توانیم اشکال مختلف احساس شادی و خوشبختی را در زندگی خود پیدا کرده یا توسعه دهیم.

لذت

لذت احساس خوشبختی ناشی از رها کردن خود در لحظه حال، و قدردانی از داشته های خود است. این نوع احساس زودگذر است، و گاهی اوقات اگر بخواهید بیش از حد آن را تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است ناپدید شود. اگر نگرش و دیدگاه مناسبی داشته باشید، می توانید آن را در بسیاری از موارد پیدا کنید، بنابراین یک نوع احساس شادی و خوشبختی نسبتاً قابل دسترسی است.

ساده ترین راه برای یافتن خوشبختی این است که به دنبال کارهایی باشید که می دانید معمولاً برای شما شادی آور هستند. این کارها می توانند یوگا، گشت و گذار در پارک های تفریحی یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما باشند.

لذت
Pexels/ Joy

هیجان

گرچه این احساس می تواند طولانی تر از لذت باشد، اما این احساس هم تا حدی زودگذر است، خیلی زود از بین می رود و می تواند به یک عادت تبدیل شود. با این حال، می تواند یک عامل محرک باشد. به عنوان مثال هیجان در مورد یک شغل جدید می تواند انگیزه شما را برای تلاش بیشتر فراهم کند، یا هیجان در مورد یک رابطه جدید می تواند در عبور از مشکلات به کمک کند.

هیجان همچنین می تواند در کنترل خود به هنگام عصبانیت موثر باشد.

مطالعات نشان داده است که اگر به جای اینکه به خود بگویید مضطرب یا عصبی هستید، از صفت هیجان زده برای خود استفاده کنید، می توانید آن انرژی بالقوه ناخوشایند را به سمت فعالیت های سازنده تری هدایت کنید.

هیجان همچنین می تواند احساسات مثبتی را که از یک فعالیت می گیرید، گسترش دهد. تحقق هیجان چندان دشوار نیست، بنابراین دستیابی به آن یک امر آسان است. چالش های جدید را بپذیرید. لیستی از کارهایی که دوست دارید قبل از مرگ خود انجام دهید، داشته باشید. بگذارید وقتی چیز بزرگی پیش می آید از آن لذت ببرید.

قدرشناسی

اگر با جدیت روی قدرشناسی تمرکز نکنید، می تواند ناپدید شود. اما این احساس شکل مهمی از احساس شادی و خوشبختی است. بر اساس تحقیقات، کسانی که به طور منظم قدرشناسی می کنند، شادتر و سالم تر از کسانی هستند که کمتر در معرض این احساسات هستند.

به علاوه، پرورش قدرشناسی بسیار ساده است. می توانید از یک ژورنال سپاسگزاری یا مدیتیشن مهربانی استفاده کنید، یا حتی خیلی ساده به افراد زندگی خود بگویید که از آن ها قدردانی می کنید، و این کار را اغلب انجام دهید. همچنین تحقیقات نشان داده است که پرورش این احساس قدرشناسی، منجر به از بین بردن احساس افسردگی می شود.

غرور

در حالی که خودبینی یا غرور رقابتی می تواند امری منفی باشد، اما احساس افتخار در موفقیت های خود می تواند نوعی سپاسگزاری از خود باشد، و یک نوع احساس شادی و خوشبختی بزرگ است. شما می توانید به کار، خانواده، خانه تان، به خودتان، و همچنین هر کاری که در آن تلاش، مراقبت و عشق خود را به کار می گیرید، افتخار کنید.

به علاوه می توانید با درج موفقیت های شخصی خود در ژورنال سپاسگزاری تان یا جمع آوری لیست بردهای خود در پایان هر روز، احساس سالمی از غرور را پرورش دهید.

خوش بینی

مطالعات خوش بینی را با پیامدهای بیشتری در زندگی مرتبط می دانند. افراد خوش بین تمایل به تمرکز بر امکانات دارند و ترکیبی از قدردانی و غرور در آن ها وجود دارد. آن ها از همه امکاناتی که زندگی برایشان فراهم می کند سپاسگزار هستند، به توانایی خود در کنترل این منابع افتخار می کنند و باور قوی به خود و توانایی هایشان در تلاش برای رسیدن به هر هدفی که دنبال می کنند، دارند.

افراد خوش بین هنگام ناامیدی تمایل دارند آن را به حداقل برسانند، بدانند که دفعات بعدی چگونه می توانند بهتر عمل کنند، و عواملی را که منجر به نتایج منفی می شود، ببینند. وقتی موفق می شوند، به خود اعتبار می دهند و آن را نشانه اتفاقات بهتر در آینده می دانند. خوش بینی یک روش کلی از زندگی می باشد، بنابراین نسبت به سایر اشکال شادی و خوش بختی ماندگارتر است.

مقالات مرتبط: چیزهایی که باعث می شود شادتر باشیم

رضایت

رضایت به معنای خوشحال بودن از داشته های خود است. کسانی که از زندگی خود راضی هستند، در مواجهه با مشکلات زندگی کمتر ناامید شده ، و به خاطر چیزهایی که در زندگی خود دارند احساس شادی و خوشبختی می کنند.

افراد تلاش می کنند تا این شکل از خوشبختی را احساس کنند، و این کار می تواند با تمرکز بر سپاسگزاری از چیزهایی که دارند و همچنین احساس اینکه لیاقت لذت بردن از پاداش تلاش های خود را دارند، محقق می شود. لذت بردن در موفقیت های خود می تواند رضایتمندی به همراه داشته باشد، بنابراین تمرکز بر داشته های خود روشی عالی برای احساس رضایت، و همچنین شکلی از احساس شادی و خوشبختی  است.

عشق

گاهی اوقات گفته می شود که عشق و خوشبختی جایگزین هم هستند. عشق منبع بی نهایت خوشبختی است و خوشبختی خود نوعی عشق است. به هر حال داشتن هر دو در زندگی امری حیاتی است.

عشق واقعی افسانه ای است که به دست آوردن آن بسیار دشوار است، اما در واقعیت عشق را می توان در اطراف خود یافت. خانواده، دوستان، روابط عاشقانه و حتی حیوانات خانگی همه می توانند منشأ عشق باشند و تمرکز روی همه این موارد می تواند زندگی شما را بسیار غنی کند. این نوع از احساس شادی و خوشبختی می تواند بی پایان باشد.

اگرچه روابط پر تنش می توانند حال خوش را از ما بگیرند، با این حال روابط سالم و حمایت کننده می توانند خوشبختی بزرگ و پایداری به همراه داشته باشند. تمرکز بر مهارت های مربوط به رابطه، گذراندن وقت با عزیزان و پرورش این روابط از طریق روش های دیگر می تواند به شما کمک کند تا این شکل از خوشبختی را در زندگی خود حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.