ارتباط نوع تیپ شخصیتی با سلامتی افراد

آیا نوع تیپ شخصیتی شما می تواند به شما آسیب برساند، یا به شما کمک می کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید؟ شخصیت های ما نقش مهمی در تعیین رفتارها و عادت های ما دارند، بنابراین جای تعجبی نیست که نوع تیپ شخصیتی با سلامتی شما ارتباط داشته باشد. هر چیزی شامل تعداد دفعات مراجعه به پزشک تا نحوه کنار آمدن با استرس با شخصیت شما مرتبط است. در این مقاله در مورد تأثیر نوع شخصیت بر سلامتی افراد صحبت خواهیم کرد.

مدتهاست که فیلسوفان، پزشکان و محققان سعی در یافتن ارتباط نوع تیپ شخصیتی با سلامتی جسمی دارند. در زمان یونانیان باستان، بقراط و جالینوس اظهار داشتند که چهار نوع تیپ شخصیتی وجود دارد، و هر کدام با برخی بیماری های جسمی یا روحی مرتبط هستند.

علاقه به این موضوع تا به امروز ادامه داشته، و تحقیقات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی می توانند نشانه های مهمی برای سلامتی باشند. محققان دریافته اند ویژگی های شخصیتی که در دوران کودکی به نمایش گذاشته شده ، مربوط به سلامتی فرد در آینده است، و با سایر نشانه های کلیدی سلامتی از جمله طول عمر کلی مرتبط اند.

تیپ A

شخصیت کلاسیک نوع A اغلب به عنوان فردی سخت کوش، کنترل کننده و کمال گرا شناخته می شود. افرادی که ویژگی های این تیپ شخصیتی را از خود نشان می دهند، بیشتر دارای حس رقابت، بی تاب، عصبی، جسور و حتی پرخاشگر هستند.

افراد با تیپ شخصیتی نوع A اغلب به عنوان انسان هایی سخت کوش شناخته می شوند که برای پیشبرد اهداف خود هر کاری انجام می دهند. این افراد چه در محل کار و چه در تعاملات شخصی غالباً احساس تسلط می کنند، و ممکن است از دستاوردهای فرضی خود احساس ارزشمندی و خودپنداری بگیرند.

این تیپ شخصیتی از زمان توصیف آن برای اولین بار در دهه 1950 مورد توجه بوده، و تحقیقات به ارتباط این نوع تیپ شخصیتی با پیامدهای منفی برای سلامتی افراد اشاره دارند.

برخی از مطالعات رابطه بین تیپ شخصیتی نوع A و فشار خون بالا، افزایش استرس شغلی و انزوای اجتماعی را نشان داده اند.

مطالعات قدیمی حاکی از آن بود که بین تیپ شخصیتی نوع A و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد، اما تحقیقات بعدی با عدم تأیید پیوند، این یافته ها را پیچیده می کند. افراد با تیپ شخصیتی نوع A معمولاً پرخاشجویی و خصومت بیشتری را که مشخصه ای مرتبط با افزایش خطر بیماری های قلبی است، تجربه می کنند.

تحقیقات اولیه انجام شده بیش از 40 سال پیش نشان داده است که شخصیت های نوع A، هفت برابر بیشتر در معرض خطر افزایش ابتلا به بیماری های عروق کرونری قرار دارند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که دلیل واقعی افزایش خطر بیماری های قلبی احتمالاً مربوط به وجود خشم و خصومت است. بنابراین اگر شخصیتی از نوع A دارید، می توانید برای کاهش خطرات سلامتی خود چه کاری انجام دهید؟

  • چیزهایی را که می توانید تغییر دهید، بشناسید. حتی اگر تیپ شخصیتی با افزایش خطرات مربوط به سلامتی مرتبط باشد، برخی اظهار داشتند که ممکن است بیماران و پزشکان کمی بتوانند برای کاهش این خطرات اقدام کنند. با این حال، برخی از متخصصان معتقدند که تغییر شخصیت ممکن است، و حتی اگر لزوما شخصیت خود را تغییر ندهید، روش هایی وجود دارد که به واسطه آن ها بیماران می توانند پیامدهای بالقوه نوع شخصیت کلی خود را به حداقل برسانند.
  • روی صفات منفی تمرکز کنید. اگر برخی از ویژگی های منفی شخصیت تیپ A مانند تمایل به استرس، خصومت و انزوای اجتماعی را در خود می بینید، به دنبال کارهایی باشید که بتوانید برای کاهش فشار خون و سایر مسائل مربوط به سلامتی از آن ها کمک بگیرید.
  • مدیریت استرس را تمرین کنید. تکنیک های موثر مدیریت استرس می توانند به شما کمک کنند تا یاد بگیرید که چگونه با استرس زندگی روزمره کنار بیایید. یادگیری نحوه کنترل احساس خشم و خصومت نیز می تواند مفید باشد. و جستجوی راه هایی برای بهبود ارتباطات اجتماعی می تواند به بهبود رفاه حال شما در لحظه و هم در آینده کمک کند.

تیپ B

افراد با شخصیتی آرام و خونسرد که اغلب از آن ها به عنوان شخصیت نوع B یاد می شود، بسیار راحت تر و آسان گیرتر از افراد نوع A هستند. بر خلاف نوع A، افراد با تیپ شخصیتی نوع B معمولاً احساس استرس و رقابت کمتری دارند.

این افراد به جای این که تحت تأثیر نیاز به دستیابی، بردن یا تسلط قرار بگیرند، تمایل دارند که بیشتر بر روی انجام کارها متمرکز شوند. این بدان معنا نیست که افراد با تیپ شخصیتی نوع B برای موفقیت ارزش قائل نیستند. در واقع آن ها به طور پیوسته در جهت اهداف خود تلاش می کنند، اما از روند کار نیز لذت می برند و در صورت عدم پیروزی استرس کمتری را تجربه می کنند.

همچنین ممکن است افرادی که از تیپ شخصیتی نوع B برخوردار هستند، بیشتر به مشاغل و سرگرمی هایی علاقه مند شوند که آرام تر و متمرکز بر خلاقیت هستند، مانند هنرمند شدن، نویسندگی، بازیگری یا درمانگری. با این حال، باید به ارتباط این نوع تیپ شخصیتی و سلامتی توجه کرد. اگر نوع B هستید:

  • رفتارهای سالم داشته باشید. خونسرد بودن ممکن است به معنای رویکرد ناسازگارانه تری در مورد سلامتی شما باشد. خونسرد بودن می تواند عالی باشد، اما دقت کنید که عادت های سالم خود را نادیده نگیرید.
  • روی نکات مثبت تمرکز کنید. برای تیپ شخصیتی نوع B، اخبار بیشتر خوب هستند. اگر شما از این تیپ شخصیتی برخوردار هستید، احتمالاً کمتر در معرض مسائل مربوط به اضطراب قرار دارید. شما تمایل دارید که از زندگی خود لذت ببرید، کاملاً در کنار آمدن با استرس مهارت دارید و به احتمال زیاد از کیفیت زندگی خوبی برخوردار هستید. همه این عوامل ممکن است به این معنی باشد که ممکن است پیامدهای منفی کمتری را که با استرس، عصبانیت و اضطراب مرتبط هستند، تجربه کنید.

تیپ C

افراد با این نوع تیپ شخصیتی تمایل به تطبیق، انفعال و انطباق دارند. این نوع تیپ شخصیتی می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. از یک طرف، آن ها مشتاق خشنود کردن طبیعت هستند، به این معنی که احتمالاً دستورات پزشک خود را دنبال می کنند.

به دلیل ماهیت منفعلانه، این افراد ممکن است در برابر یک رویداد منفی مربوط به سلامتی خود احساس ناامیدی یا درماندگی کنند.

همچنین در مواردی که مشکلی پیش آمده است، احتمال اینکه از دیگری درخواست كمك كنند كمتر است. بلکه احساس می كنند كه نمی خواهند برای دیگران ایجاد زحمت و ناراحتی كنند. بنابراین با در نظر گرفتن ارتباط این نوع تیپ شخصیتی با سلامتی افراد، برای محافظت از سلامتی چه کاری می توان انجام داد؟

بر نیازهای خود تمرکز کنید. افراد نوع دوست، گاهی اوقات رفاه خود را در اولویت آخر قرار می دهند. وظیفه شناس بودن در مورد دیگران می تواند یک ویژگی مثبت باشد، اما حتما برای سلامتی خود نیز وقت بگذارید.

در سلامتی خود نقش فعالی داشته باشید. اگر یک کنترل گری داخلی داشته باشید، می توانید احساس کنترل بیشتری بر سلامت فعلی و آینده خود داشته باشید. به جای تمرکز بر عوامل بیرونی که بر سلامتی شما تأثیر می گذارند، به مواردی توجه کنید که می توانید با اعمال خود آن ها را تغییر دهید.

شخصیت
Pexels/ Personality

تیپ D

شخصیت تیپ D برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد، و با ویژگی هایی مانند احساسات منفی و عدم ابراز وجود شناخته می شوند. استرس، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و تنهایی نیز از ویژگی های افراد با تیپ شخصیتی نوع D است. همچنین این نوع تیپ شخصیتی می تواند عواقب جدی برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد.

بنابراین داشتن شخصیت نوع D چه پیامدهای احتمالی برای سلامتی فرد دارد؟ مطالعه ای نشان داد که افراد دارای شخصیت تیپ D در مقایسه با افراد دیگر چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

طبق مطالعه دیگری در مورد ارتباط این نوع تیپ شخصیتی با سلامتی، افراد با این تیپ شخصیتی سه برابر بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی، از جمله نارسایی قلبی هستند.

تقریباً 20٪ از بزرگسالان آمریکایی دارای شخصیت تیپ D هستند، و تقریباً 50٪ از بیماران با مشکلات قلبی ویژگی های این نوع شخصیت را از خود نشان می دهند.

افراد دلواپس و نگران

اگر شخصیت روان رنجوری دارید، ممکن است به احساساتی از قبیل مرگ، سرخوردگی و احساسات منفی دیگر واکنش نشان دهید. تجربه واکنش های شدید هیجانی در برابر چالش های نسبتاً جزئی زندگی در افراد با این نوع تیپ شخصیتی معمول است. محققان دریافته اند که این ویژگی می تواند نشانه انواع اختلالات جسمی و روانی از جمله تأثیر در طول عمر فرد باشد.

پژوهشی نشان داد کسانی که شخصیتی روان رنجور دارند، و از ویژگی های شخصیتی دیگر (برونگرایی، توافق پذیری، صراحت، وظیفه شناسی) برخوردار نیستند، به ویژه افرادی که از نظر وظیفه شناسی ضعیف تر هستند، کمتر مراقب سلامتی خود هستند. افراد دارای این نوع تیپ شخصیتی احتمالا مشکلات سلامت جسمی بیشتری مانند بیماری های قلبی عروقی، سندرم روده تحریک پذیر و آسم را تجربه می کند.

روان رنجوری با اختلال اضطراب فراگیر، افسردگی، اختلال پانیک، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مصرف مواد مرتبط است.

افراد درون گرا

مطالعه ای نشان داد که افراد برون گرا، وظیفه شناس و سازگارتر از سلامتی بالاتری برخوردار هستند. دلیل این امر تا حدی این است که افرادی که سطح بالاتری از این صفات را از خود نشان می دهند، تمایل بیشتری به برقراری ارتباط موثر با پزشک خود دارند.

مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که حمایت اجتماعی با پیامدهای سلامت جسمی از جمله رفتارهای سالم تر، مهارت های بهتر سازگاری و رعایت برنامه های معمول پزشکی مرتبط است. مدت هاست که پزشکان و دیگر متخصصان سلامت به این نتیجه رسیده اند که پشتیبانی و ارتباط اجتماعی با کیفیت می تواند تأثیر حمایت گرانه مهمی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

سخن آخر

تحقیقات به وضوح ارتباط نوع تیپ شخصیتی با سلامتی را نشان می دهد. اگر فکر می کنید شخصیت، وضعیت روانی یا رفتارهای شما باعث ایجاد بیماری در شما شده، یا علائم فعلی شما را بدتر می کند، برای مشاوره در مورد درمان های احتمالی که ممکن است شامل روان درمانی، دارو یا مراقبت فردی باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه کنترل خشم و عصبانیت در شرایط مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.