ارتباط میان عزت نفس و اختلال اضطراب اجتماعی

نقش عزت نفس در اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر شناخته شده است. اگرچه عزت نفس پایین تر ممکن است شما را در معرض اضطراب های اجتماعی بعدی قرار دهد، اما داشتن یک اختلال اضطراب نیز می تواند باعث شود تا احساس بدتری نسبت به خود داشته باشید. به این ترتیب، این دو مشکل برای ادامه یک چرخه منفی با هم تعامل خواهند داشت.

اگر می خواهید بر اضطراب اجتماعی خود غلبه کنید، با نگاهی دقیق به دیدگاه خود شروع کنید. عزت نفس پایین می تواند باعث ایجاد اضطراب و تنهایی شود، که خود منجر به تقویت تصویر منفی از خود می شود.

باورهای بنیادی و عزت نفس

اگر با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنید، احتمالاً باورهایی از قبیل “من نمی توانم اضطرابم را در حضور دیگران کنترل کنم” و “من مهارت کافی برای کنار آمدن با موقعیت های اجتماعی و عملکردی ندارم” در مورد خود دارید. همانطور که می بینید، این باورهای بنیادی منجر به ماندگاری اضطراب در شما می شوند، و ریشه در عزت نفس پایین دارند.

در حالی که اکثر افراد موقتا احساس ارتکاب اشتباه دارند، اما معمولاً از این احساس عبور کرده و به حالت اول خود برمی گردند. از طرف دیگر، اگر عزت نفس پایینی دارید، احساس شما در یک  موقعیت خاص می تواند احساس کلی شما را نسبت به خود تعیین کند. باورهای شما در مورد خودتان به لحظه بستگی دارد. بنابراین هر اقدام اشتباه می تواند شما را به سمت منفی نگری سوق دهد.

در مقابل، افراد با عزت نفس بالا قادر به ارزیابی دقیق خودشان، نقاط قوت و نقاط ضعف خود هستند، و هنوز هم معتقدند که افراد با ارزشی هستند.

منشأ عزت نفس پایین

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه به این نقطه رسیده اید. یا شاید در مورد زمان وعلت ایجاد این حس ایده های خوبی داشته باشید. تجربیاتی که می توانند در دوران کودکی و پس از آن باعث کاهش عزت نفس شوند عبارتند از:

  • انتقاد از طرف والدین
  • آزار جسمی، عاطفی یا جنسی
  • بی ارزش یا نادیده گرفته شدن
  • تحقیر یا اذیت شدن
  • مسخره شدن توسط همسالان
  • انتظارات غیر واقعی یا استانداردهای غیرممکن دیگران

از طرف دیگر، افرادی که مورد احترام قرار می گیرند، دوست داشته می شوند، تحسین و پذیرفته می شوند، کمتر تصویر منفی از خود می سازند. مطمئناً بسیاری از افرادی که تربیت چالش برانگیزی دارند، می توانند از اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشند. و متقابلا نیز کسانی که از والدین خود محبت می بینند، و تجربه خوبی با همنوعان خود دارند هم ممکن است دچار مشکلات عزت نفس شوند. این مسأله بر این تأکید دارد که عزت نفس پایین چیزی نیست که مجبور باشید با آن زندگی کنید.

صدای درونی شما

صدای درونی تان به شما چه می گوید؟ پرسیدن این سوال از خود یکی از روش های ارزیابی عزت نفس شماست. اگر آن صدای در ذهن شما قابل قبول و اطمینان بخش است، پس عزت نفس شما احتمالاً در حد سالمی است. از طرف دیگر، اگر چیزهایی را به خود می گویید که به شدت انتقادی یا تحقیرآمیز است، در این صورت ممکن است از اعتماد به نفس پایین رنج ببرید. تحقیقات نشان می دهد که بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به شدت از خود انتقاد می کنند. به این ترتیب، عزت نفس پایین در اختلال اضطراب اجتماعی تأثیر می گذارد.

افرادی که اضطراب اجتماعی بالایی داشتند، در مقایسه با افرادی که دچار این نوع اختلال اضطراب نبودند، کمتر با کلمات مثبت با خودشان ارتباط برقرار می کردند. همچنین مطالعات نشان داده است که عزت نفس در بین مبتلایان به هراس اجتماعی در مقایسه با افراد دیگر کمتر است.

از همه مهم تر، مطالعه ای که در سال 2011 در ژورنال روان درمانی رفتاری و شناختی منتشر شد، نشان داد که افرادی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند، عزت نفس اجتماعی منفی دارند، و در واقع بازخورد منفی اجتماعی را از طریق فرایندی به نام «تأیید خود» جستجو کرده و ترجیح می دهند.

این صداهای منفی در ذهن برخی از این افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی به آن ها می گوید که در شرایط اجتماعی و عملکردی خوبی نیستید. هرچه بیشتر به آن ها فکر کنند، بیشتر به دنبال تأیید صحت آن ها در دنیای پیرامون خود می گردند.

چرخه اعتماد به نفس پایین

اگر با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنید، احتمالاً استانداردهای اجتماعی غیرواقعی دارید و در انتخاب اهدافی که به دست آوردنی هستند، مشکل دارید. به عنوان مثال، ممکن است باور داشته باشید که همه باید شما را دوست داشته باشند، و شما هرگز نباید حرف اشتباهی بزنید یا کار اشتباهی انجام دهید.

همچنین در موقعیت های اجتماعی و عملکردی که به نظر شما چالش برانگیز هستند، احتمالاً توجه خود را به سمت اضطراب خود معطوف می کنید، دید منفی نسبت به خود دارید و عواقب منفی اشتباهات را بیش از حد ارزیابی می کنید.

احتمالاً سپس به استراتژی هایی که احساس می کنید در گذشته برای شما خوب بوده اند، مانند اجتناب از موقعیت ها یا استفاده از رفتارهای امن، روی می آورید. سپس، وقتی همه چیز تمام شد، احتمالاً هر کاری را که اشتباه انجام داده اید، بارها و بارها در ذهن خود تکرار می کنید. به این ترتیب، عزت نفس پایین و اضطراب اجتماعی در یک چرخه معیوب یکدیگر را تداوم می بخشند. شاید با ماندن در خانه و صرف نظر کردن از شرکت در یک مهمانی، یا اجتناب از حضور در جلسه ای در محل کار احساس امنیت بیشتری کنید، اما باعث می شود در مورد خود چه احساسی داشته باشید؟

تقویت عزت نفس و کاهش اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی
Pexels/ Social Anxiety Disorder

اگر عزت نفس پایینی دارید، این رفتار غیر قابل تغییر نیست. حتی اگر به دلیل عزت نفس پایین از زندگی خود پیشرفت نکرده اید، می توانید شروع به ایجاد تغییرات کوچکی کنید که دیدگاه شما نسبت به خود را بهبود می بخشد، و می تواند  برای اختلال اضطراب اجتماعی شما نیز نتایج مثبتی داشته باشد.

در حالی که ثابت شده برای کنترل علائم اختلال اضطراب اجتماعی روش هایی مانند رفتار درمانی شناختی می تواند به عزت نفس شما کمک کند، همچنین می توانید به تنهایی کارهایی انجام دهید که توانایی شما را در مشاهده و پذیرش فردی که هستید، تقویت کند.

صدای درونی خود را به چالش بکشید

عادت کنید که به صحبت های درونی خودتان گوش فرا دهید. سپس، هنگامی که صحبت های انتقادی دارید، به جای اینکه خودتان را به خاطر آنچه اشتباه انجام داده اید سرزنش کنید، سعی کنید کارهای درست خود را تحسین کنید.

با خود مهربان باشید

با خودتان همانطور که با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده رفتار می کنید، رفتار کنید. همانطور که قبلا گفته شد اگر مورد احترام، دوست داشته شدن، تحسین و پذیرش قرار بگیرید، عزت نفس بالا و در نتیجه اضطراب اجتماعی کمتری خواهید داشت.

خودتان را ببخشید

مهم تر از همه، خودتان را به خاطر همه چیزهایی که مانع پیشرفت شما شده است، ببخشید. قبول کنید که شما انسان هستید و همه کارها را به طور کامل انجام نمی دهید. احساسات بد را هنگام مواجه شدن با آن ها بپذیرید، اما اجازه ندهید در جریان فعلی شما را نابود کنند.

بیشتر بخوانید: آیا تماشای اخبار در مورد ویروس کرونا برای سلامت روان مضر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.