چگونه در طول روز احساس خستگی نکنیم؟

اینکه گاهی روزهای دلپذیری داشته باشیم عادیست اما اگر در طول زندگی خود همواره دنبال نوشیدن یک فنجان قهوه یا چایی هستید و یا مدام آرزوی رسیدن به تخت خواب خود را دارید بهتر است یک ارزیابی اساسی در برنامه روتین خود داده و مواردی را که انرژی شما را تخلیه میکنند تغییر دهید.

اگر احساس خستگی شما موضوع جدیدیست و علائم دیگری نیز بروز داده و مانع از عملکرد مطلوب شما شده است بهتر است حتما سری به دکتر خود بزنید.اگر اوضاع بهداشتی خوبی دارید اما بیشتر اوقات روز احساس خستگی میکنید دیگر نیازی نیست این فرسودگی را ادامه داده و یا به فکر خوابیدنهای طولانی باشید.اگر چه گاهی اوقات اتفاقات زندگی کنترل همه چیز را از دستمان میگیرد،اما هنوزراههایی وجود دارد که انرژی خود را حفظ کنید.

به خوابتان دقت کنید

واضح است که خواب ناکافی باعث میشود احساس خستگی کنید.اگر شبانه کمتر از هفت ساعت میخوابید نه تنها احساس خستگی خواهید داشت بلکه در معرض بیماری های جدی هستید که در زیر میتوانید مشاهده کنید:

  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • افزایش خطر تصادفات رانندگی
  • کاهش سیستم دفاعی بدن
  • افزایش خطر دیابت و بیماری های قلبی
  • اختلال در تفکر ، حافظه و خلق و خوی

در حالی که خواب کمتر از حد استاندارد موجب خستگی میشود تحقیقات نشان داده است که خواب شبانه بیش از نه ساعت نیز باعث بوجود آمدن چاقی،سردرد و دیابت میشود.1 پس با این حساب حد نرمال را پیدا کنید:برای بزرگسالان حد نرمال بین هفت تا هشت ساعت است.

یکی از قاتلین انرژی دکمه انسوز ساعت یا موبایل است!میدانم که نه دقیقه آخر وقتی میخواهید بیشتر بخوابید چقدر لذتبخش است اما نباید فراموش کنید که راس هشت ساعت باید از خواب بیدار شوید،اسنوز اتفاقا اختراع بدیست چرا که اشتیاق شما را برای خواب بعد از آلارم بیشتر میکند.

خواب اولین موردی بود که در موردش صحبت کردیم پس مطمعنا متوجه اهمیتش شده اید،لطفا ساعت خوابتان را با چک کردن گوشی موبایلتان یا خواندن کتاب عوض نکنید.

پروتئین را فراموش نکنید

اگر صبحانه معمول شما یک کلوچه،دونات یا حتی بدتر اگر صبحانه میل نمیکنید باید بگویم که انرژی شما فقط تا یکی دوساعت در طول روز به کمک شما خواهد آمد.پر کردن معده با کربوهیدراتها هم ایده اصلا خوبی نیست.وقتی شما در مصرف صبحانه هم زیاده روی میکنید مقدار خونی که قرار است به مغز شما برسد و انرژی روز شما را تامین کند صرف هضم صبحانه سنگینتان میشود و این موضوع روی کار اول صحبتان اثیر منفی دارد.

پروتئین را در وعده های غذایی خود بخصوص صبحانه فراموش نکنید و سعی کنید تعادلی را بین کربوهیدارت و پروتئینی که مصرف میکنید به وجود آورید.اگر وقت کافی دارید تخم مرغ صبحانه خوبیست،اگر وقت ندارید نان تست آغشته به کره بادام زمینی و شیر و یا ماست همراه میوه میتواند جایگزین خوبی برای صبحانه مقوی باشد.اگر وقت دارید و تسلط متوسطی روی زبان این مقاله را بخوانید تا منابع غذایی پروتئین دار را بیشتر بشناسید.

بعد از ظهرها بجای خوردن شیرینی های تازه ای که همسرتان خریداری کرده است بهتر است سیب میل کنید.منابع غذایی پروتئین داراز نوسانات شدید قند خون جلوگیری میکنند و باعث هشدار بیشتری میشوند.اما خوردن شکلات و شیرینی و … سطح قند خون شما را مانند یویو میکند.یک لحظه پر از انرژی لحظه ای دیگر احساس سستی!

روی کاناپه لم ندهید!

Google/Exhausted

شاید کمی غیر عادی بنظر برسد اما زمانی که شما فکر میکنید استراحت روی کاناپه انرژی شما را بیشتر میکند در اشتباهید.ما انسانها مانند ماشین نیستیم،ما وقتی فعالیتمان بیشتر میشود سطح انرژی بیشتری داریم.فعالیت بدنی متابولیسم شما را بیشتر کرده و حال شما بهتر میشود و در نهایت خواب بهتری خواهید داشت.قرار نیست خود را در باشگاه خسته و کوفته کنید،20 دقیقه ورزش کردن مثل پیاده روی یا حرکات کششی حتی در منزل هم میتواند موثر باشد.

آب،آب،آب

کم آبی باعث خستگی میشود و بیشتر مردم در طول روز به اندازه کافی آب نمینوشند.2 مصرف آب خودتان را با همراه داشتن بطری آب همیشه بالا نگه دارید.یادم می آید که دوستی داشتم که اهل مالزی بود و بودایی.وقتی به ایران آمد و همدیگر را دیدیم بطری آب دستش بود.در طول شش روزی که در منزل من اقامت داشت یک لحظه هم ندیدم که بطری آب را از خودش دور کند.بهتر است شما هم خودتان را با بطری آب شرطی کنید.بیشتر مردم متاسفانه در طول روز اصلا به اندازه کافی آب نمینوشند و این موضوع برای سلامت ذهنشان بسیار نگران کننده است.یک راه حل سریع برای افزایش سطح انرژی دوش گرفتن است(آب سرد باشه بهتره)اگر برایتان مقدور نیست دست و صورت خود را با آب سرد بشویید،این کار باعث افزایش سطح هوشیاری و انرژی شما میشود.

تفریحتان را جدی بگیرید

تفریح و نقش آن در کاهش خستگی
Freepik/Fun
  • یک لبخند بهترین منبع انرژی و حال خوب است،در یک تحقیق مشخص شد میزان پاداشی که مغز به ازای هر لبخند دریافت میکند به اندازه زمانیست که شما برنده یک جایزه 10000 دلاری میشوید!پس لبخند بزنید،یک فیلم کمدی نگاه کنید،به دیدن دوستانتان بروید(البته نه آنها که مثل اردک فقط بلدند غر بزنند)
  • هر روز خود را مشغول انجام کار مورد علاقه تان کنید،کتاب بخوانید باغبانی کنید و یا به موسیقی گوش دهید.خلاصه هر کاری که فکر میکنید میتواند حالتان را خوب کند.
  • رابطه شما با همسرتان هم میتواند به شما انرژی لازم را برای ادامه روز بدهد.یکی از نیازهای انسانی ارتباط جنسی است.داشتن ارتباط جنسی با شریک زندگیتان باعث ترشح هورمونهای اندروفین و آدرنالین میشود و سطح انرژی شما را بالا نگه میدارد.
  • همیشه دنبال چیزهای جدید باشید.در یک کلاس جدید شرکت کنید،رستورانی جدید را امتحان کنید،یک سرگرمی جدید یا ورزش جدید را شروع کنید.حتی یک تغییر کوچک در مدل موی سرتان یا ظاهرتان میتواند روتین روزانه شما را شکسته و به شما انرژی بیشتری دهد.

بیایید ولطفی در حق مغزتان بکنید

استرس،منفی گرایی و افسردگی قاتلین درجه یک انرژی هستند.اگر روزانه بصورت معمول غرق در افکار منفی و تاریک هستید بهتر است هرچه سریعتر از یک متخصص کمک بگیرید.بهرحال اقداماتی هستند که اگر انجام دهید میتوانید به این حسهای بد غلبه کنید:

  • داوطلب شدن: کمک کردن به دیگران برای حل مشکلاتشان میتواند حتی حال شما را نیز بهتر کند.سعی کنید در سمنها عضو شده و بصورت داوطلبانه برای حل مشکلات دیگران درخواست بدهید.
  • نوشتن افکار مثبت: سعی کنید مدت زمانی را مابین دو الی پنج دقیقه به نوشتن اتفاقات خوب روزانه اختصاص دهید و بابت این اتفاقات قدردانی کنید.
  • بخشش: حلق آویز کردن خود با کینه،عصبانیت وناراحتی چیزی جز کشتن انرژی و حال خوب نیست.پاک کردن ذهن از افکاری منفی باعث میشود فضا برای پرداختن به اتفاقات مثبت و اندیشه های سازنده بازتر شود.
  • مدیتیشن: لازم نیست ساعتها خود را با میدیتشن کردن گرفتار کنید،انجام این کار به مدت سه دقیقه هم میتواند شما را آرامتر کند.سعی کنید هر شب قبل از خواب به مدت 3 الی 5 دقیقه مدیتیشن کنید.مهارت خاصی هم نمیخواهد کافیست فقط روی تنفستان تمرکز کرده و نفسهایتان را بشمارید.
  • معنویت: فرقی نمیکند چه یک انسان مسجد برویی باشید یا یک روحانی،فقط کافیست ارتباطی با یک قدرت بالاتر داشته باشید تا از نگرانیهایتان بکاهید،قدردان آنچه که دارید باشید و افکار و احساساتی را که موجب خستگی شما میشوند را رها کنید.

فراموش نکنید که هرگز راه حلهای ساده باعث بوجود آمدن حس و حال خوب طولانی نمیشوند.اگر فکر میکنید حس وحالتان و خستگیهایتان را میتوانید یک روزه پایان دهید باید بگویم متاسفانه این راه حل قطعا در ادامه به شما کمکی نخواهد کرد.خود را به انجام تغییرات پایدار عادت دهید،تغییراتی که تبدیل به عادت شده و شما را از این خستگی و حس و حال بد برای همیشه بیرون آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.