آیا تماشای اخبار در مورد ویروس کرونا برای سلامت روان مضر است

رسانه هایی که هر روزه استفاده می کنیم در تفکر، رفتار و احساسات ما تأثیر دارند. اگر دچار یک الگوی تماشا یا گوش دادن منظم اخبار شده اید، احتمالاً بیشترین اخبارهایی که می بینید یا می شنوید، مربوط به بحران ویروس کرونا است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا تماشای اخبار درباره این ویروس برای سلامت روان مضر است؟

اگرچه به روز بودن در مورد اخبار محلی و سراسری در این مدت بسیار حیاتی است، به ویژه در حالی که مربوط به دستورالعمل ها و به روزرسانی های بهداشتی می باشند، اما کارشناسان می گویند توجه بیش از حد به این اخبار می تواند بر سلامت جسمی، عاطفی و روحی شما تأثیر منفی بگذارد.

با این حساب، هدف یافتن تعادل بین احساس آگاهی و دانش در مورد وضعیت موجود است، در حالی که کاملا تحت تأثیر آن قرار نگیریم. به هر حال، وقتی خبرهای خوبی در دسترس باشد یا اوضاع بهتر شود، خود به سراغ شما خواهد آمد، و نیازی به جستجوی آن نخواهید داشت.

در این مقاله از چندین متخصص بهداشت روان خواسته شده تا توضیح دهند که این جریان دائمی اخبار فاجعه بار چگونه بر سطح استرس ما افزوده، و علائم اضطراب و افسردگی را افزایش می دهند. به علاوه، نکاتی در مورد نحوه گشتن در چرخه اخبار 24 ساعته، در حالی که هنوز سلامت روان خود را مدیریت و محافظت می کنید، ارائه شده است.

چرا تماشای اخبار می تواند برای سلامت روان تأثیرگذار باشد

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، شیوع ویروس کرونا برای اکثر افراد استرس آور است. در طی شیوع بیماری عفونی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده استرس می تواند شامل تغییر در الگوی خواب یا غذا خوردن، بدتر شدن شرایط بهداشت روانی، ترس و نگرانی در مورد سلامتی فرد و عزیزان وی، و مشکل در تمرکز باشد.

تشدید این استرس، کار مداوم اخبار مربوط به ویروس کروناست که روزانه، ساعتی و حتی دقیقه به دقیقه در معرض آن هستیم. لوگان جونز، دارای مدرک دکترای روانشناسی می گوید: “متأسفانه، بسیاری از اخباری که امروز می شنویم به اندازه ای نیست که راهی برای نگه داشتن افراد وابسته به چرخه اخبار باشد.”

از آنجا که عناوین مهیج بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، جونز بر این باور است که رسانه ها غالباً در گزارش فاجعه، و به ندرت بر خبرهای مثبت متمرکز می شوند.

دیدن و شنیدن زیاد این نوع اخبار، چه فعال و چه به طور منفعلانه، می تواند بسیار سمی باشد و آنچه می شنوید در روحیه شما تأثیر دارد. بنابراین می توان به سادگی نتیجه گرفت که تماشای بیش از حد اخبار در مورد ویروس کرونا می تواند برای سلامت روان افراد مضر باشد.

آنی میلر فوق لیسانس خدمات اجتماعی می گوید: “خواندن مداوم اخبار می تواند آسیب زا باشد. زیرا قرار گرفتن مداوم در معرض اطلاعات منفی می تواند بر مغز ما تأثیر بگذارد.” میلر معتقد است هنگامی که ما تهدیدی را تجربه می کنیم، مغز ما پاسخ جنگ یا گریز را فعال می کند، و سیستم های موجود در بدن ما نیز بر این اساس واکنش نشان می دهند.

توجه زیاد به اخبار می تواند سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کند، که باعث می شود بدن شما هورمون های استرسی مانند کورتیزول و آدرنالین را ترشح کند. میلر می گوید پس از آن هنگامی که یک بحران اتفاق می افتد، و ما این پاسخ استرس را بیشتر تجربه می کنیم، ممکن است علائم جسمی به وجود آید. برخی از علائم متداول خستگی، اضطراب، افسردگی و مشکل خواب است.

این تحریک عاطفی و تأثیر منفی بر روان در مطالعه ای نشان داد حالات اضطرابی و غم انگیز در افرادی که به تماشای مطالب منفی می نشینند، در مقایسه با افرادی که مطالب مثبت یا خنثی را می بینند، فقط پس از 14 دقیقه تماشای بولتن ها و برنامه های خبری تلویزیون، افزایش می یابد.

نکاتی برای مدیریت اخبار

ویروس کرونا
Pexels/ CoronaVirus

مانند بسیاری از موارد، کلید حفظ سلامتی اعتدال است. كلی کیسی کوک، کارشناسی ارشد و مشاور حرفه ای دارای مجوز، توضیح می دهد: “مطلع بودن فقط مسئولیت نیست، بلکه برای امنیت ما نیز حیاتی است.”

سازمان بهداشت جهانی برای برقراری تعادل در هنگام اعتدال، توصیه می کند که به دنبال اخبار مربوط به ویروس کرونا باشید تا بتوانید گام های عملی را برای تهیه برنامه های خود بردارید، و از خود و عزیزان تان محافظت کنید. پس از داشتن این اطلاعات، وقت آن است که اخبار را خاموش کنید تا تماشای این اخبار برای سلامت روان شما تأثیر منفی نداشته باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای کمک به کاهش آسیب های روحی و روانی که این اخبار به دنبال دارد، توصیه می کند از تماشا، گوش دادن یا خواندن داستان های خبری دوری کنید، به ویژه اینکه شنیدن مکرر اخبار در مورد یک بیماری همه گیر ناراحت کننده است.

هر روز وقت خود برای تماشای اخبار را محدود کنید

روشن ماندن تلویزیون یا پخش مستقیم اخبار از طریق تلفن در حالی که مشغول به کار دیگری هستید، می تواند از نظر احساسی به شما  لطمه وارد کند. هیلی نیدیچ توصیه می کند به جای اینکه صدای اخبار پس زمینه کارهای شما باشد، روزانه کمتر از 30 دقیقه گشتن در رسانه های اجتماعی و به طور همزمان شنیدن و تماشای اخبار برای سلامت روان شما بهتر است.

احساس خود را قبل از تماشای اخبار بسنجید

اشلی ادلشتاین، یک درمانگر مجاز ازدواج و خانواده می گوید هنگامی که متعهد به محدود کردن تماشای اخبار خود شوید، قدم بعدی اندازه گیری احساس خود قبل و بعد از تماشای اخبار است، تا درک کنید که چگونه تماشای این اخبار بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد.

او می گوید سریع یک بررسی انجام دهید و سوال زیر را از خود بپرسید: “آیا احساس آگاهی و آرامش می کنید، یا وحشت زده اید، عصبانی و یا بدبین هستید؟” ادلشتین می گوید اگر مورد دوم پاسخ شما باشد، به این موارد دقت کنید که چقدر اخبار تماشا می کنید، و این خبرها را از چه منابعی دریافت می کنید، و تماشای این اخبار را کاهش دهید.

اخبار قابل اعتماد را تماشا کنید

جونز می گوید: “یک روش سالم برای دستیابی به چرخه خبر، اعتماد به رسانه هایی است که می دانید معتبر هستند، خبرنگاران باتجربه ای دارند که تحقیق می کنند، و دیدگاه های متعادلی را ارائه می دهند.” او همچنین می گوید مراقب میزان تماشای اخبار در خود باشید.

خلاصه ای از اخبار را از دوستان نزدیک یا خانواده خود دریافت کنید

اگر تماشای اخبار برای سلامت روان شما مضر است، و علائم منظم اضطراب یا افسردگی را در شما تحریک می کند، نیدیچ توصیه می کند که به هیچ وجه خودتان اخبار را تماشا نکنید. در عوض، پیشنهاد او این است که از یک دوست نزدیک یا یکی از عزیزان خود بخواهید که اخبار را برای شما فیلتر کند. سپس، از آن ها بخواهید هر هفته چند بار در مورد مهمترین به روزرسانی ها با شما صحبت کنند.

در یک خبرنامه یا پادکست اشتراک بگیرید

کوک می گوید به جای اینکه کانال ها را بگردید، و بخشی از اخبار را از رسانه های مختلف بشنوید، عضویت در یک خبرنامه یا پادکست خبری می تواند برای شما مفید باشد. زیرا این امر به طور خودکار زمان و محتوای خبرها را محدود می کند.

به علاوه، می توانید هنگام ورزش به پادکست گوش دهید، که خود می تواند سطح اضطراب و نگرانی شما را پایین نگه دارد.

پس از تماشای اخبار، کاری سالم انجام دهید

برای بیشتر ما، تماشای هر روز گروهی از اخبار ضروری است. ادلشتین برای کمک به مقابله با احساس ترس، اضطراب و نگرانی که غالباً با اخبار منفی همراه است، انجام کاری مثبت یا سالم مانند پیاده روی، تماس با یک دوست یا انجام یک نوع سرگرمی را بلافاصله پس از تماشای این اخبار پیشنهاد می کند. او می گوید: “از آنجا که اوضاع بسیار نامشخص است، ما در حال حاضر به حواس پرتی های سالم نیاز داریم تا آمادگی و مقاومت خود را حفظ کنیم.”

بیشتر بخوانید: راه های رسیدن به اهداف و مقابله با تنبلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.