آنچه که تا به حال در مورد کرونا و مغز دانسته ایم

تاثیر کووید بر مغز

به گفته محققان، پیشینه طولانی مدتی در مورد تأثیر ویروس های مشابه ویروس کرونا روی بدن و به ویژه مغز وجود دارد، بنابراین بسیاری انتظار دارند که این ویروس جدید نیز تأثیر مشابهی بر روی مغز داشته باشد.

به عنوان مثال، دکتر گابریل آ. دی ایراسکین، استاد مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، خاطر نشان می کند: “از زمان همه گیری آنفولانزا در سال های 1917 و 1918، بسیاری از بیماری های شبه آنفولانزا با اختلالات مغزی مرتبط بوده اند.”

تأثیر ویروس بر مغز از دست دادن بویایی را توجیه می کند

دکتر ایراسکین اخیراً مقاله ای را به همراه همکارانش، از جمله نویسنده ارشد دکتر سودا سشادری، استاد مغز و اعصاب در همان مؤسسه و مدیر مؤسسه آلزایمر و بیماری های  تحلیل عصبی گلن بیگز منتشر کرده است.

پروفسور سشادری توضیح می دهد: “ایده اصلی مطالعه ما این است که برخی از ویروس های تنفسی میل ترکیبی با سلول های سیستم عصبی دارند.” او می افزاید: “سلول های بویایی بسیار مستعد حمله ویروسی هستند، و به ویژه توسط SARS-CoV-2 مورد هدف قرار می گیرند، و به همین دلیل یکی از علائم بارز بیماری کووید-19 از دست دادن حس بویایی است.”

سلول های بویایی در بینی متمرکز شده اند، و ویروس کرونا از طریق آن ها به پیاز بویایی مغز می رسد که در نزدیکی هیپوکامپ قرار دارد. هیپوکامپ ناحیه ای از مغز است که در حافظه کوتاه مدت نقش دارد.

دکتر ایراسکین توضیح می دهد: “هنگامی که ویروس به مغز حمله می کند، تقریباً مستقیماً به هیپوکامپ منتهی می شود. عقیده ما این است که همین مسأله یکی از منابع اختلال شناختی مشاهده شده در بیماران مبتلا به کرونا است. همچنین ما حدس می زنیم که می تواند بخشی از دلیل کاهش سریع شناختی در افراد آسیب پذیر باشد.”

ارتباط بیماری کووید-19 با اختلالات عصبی

محققان در مقاله خود در مورد کرونا به شواهد موجودی اشاره می کنند که آن ها را به طور ویژه ای نسبت به تأثیر SARS-CoV-2 بر مغز محتاط می کند. به عنوان مثال آن ها دریافتند که:

  • تجویز داخل بینی SARS-CoV-2 در موش ها منجر به حمله سریع مغز می شود. “
  • ذرات ویروسی SARS‐CoV‐1 را می توان پس از مرگ در مغز افراد تشخیص داد.
  • در بافت مغز پس از مرگ، گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین-2 در عروق قشر پیشانی مغز بیان می شود. از طریق این گیرنده ها، SARS-CoV-2 وارد سلول های سالم می شود.
  • مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که پروتئین های ویروسی اسپایک می توانند به سد خونی مغزی آسیب برسانند.
  • سردرد، کاهش چشایی و از دست دادن بویایی قبل از شروع علائم تنفسی در اکثر بیماران مبتلا به کرونا رخ می دهد.
  • هذیان، یک علامت عصبی – روانی از کاهش شناخت و حافظه است، می تواند تنها علامت نشان دهنده عفونت SARS‐CoV‐2، حتی در بیماران جوان تر باشد. میزان هذیان در بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 به طور شدید [بستری در بخش مراقبت های ویژه] تا 84 درصد گزارش شده است.”
  • نهایتا، “تصویربرداری غیرعادی از مغز به عنوان یکی از ویژگی های اصلی کرونا در تمام نقاط جهان گزارش شده است.”

تا سال 2022، محققان و نویسندگان قصد دارند در مورد تأثیر ویروس کرونا بر مغز اطلاعات بیشتری کسب کنند. انجمنی از محققان بیش از 30 کشور – با حمایت مالی از انجمن آلزایمر – تحقیقات همه جانبه ای را در مورد اثرات عصبی بیماری جدید کووید-19 انجام خواهد داد.

Pexels/ COVID-19

شرکت کنندگان در این مطالعه علاوه بر تعدادی که قبلاً در مطالعات بین المللی ثبت نام کرده اند، از گروهی از میلیون ها نفر مبتلا به بیماری کووید-19 به کار گرفته می شوند. محققان اقدامات اولیه سلامت مغز را با استفاده از اسکن ام آر آی و ارزیابی حجم مغز، شناخت و رفتار، در ابتدا و در 6، 9 و 18 ماه مطالعه انجام خواهند داد.

هدف این است که بفهمیم چگونه ابتلا به ویروس کرونا خطر، شدت و پیشرفت بیماری های عصبی مانند آلزایمر در مغز، یا اختلالات روانی مانند افسردگی را افزایش می دهد.

عفونت سلول های عصبی با پیامدهای مخرب

سایر محققان بر چگونگی سرایت ویروس های جدید به سلول های عصبی و آسیب به بافت مغز متمرکز شده اند.

برای مثال، تیمی به سرپرستی آکیکو ایوازاکی، استاد ایمونوبیولوژی و زیست شناسی مولکولی، سلولی و تکاملی در دانشکده پزشکی ییل، در نیوهاون، از بازتولید اندام های سه بعدی مینیاتوری آزمایشگاهی برای تجزیه و تحلیل نحوه حمله آن ها به مغز استفاده کردند.

این مطالعه، که در مجله Experimental Medicine به چاپ رسیده است، نشان داد که ویروس جدید کرونا توانست سلول های عصبی موجود در این ارگانوئیدهای آزمایشگاهی را آلوده کرده، و با افزایش متابولیسم سلول های آلوده خود را تکثیر کند. هم زمان، سلول های عصبی سالم و بدون آلودگی مجاور با قطع اکسیژن آن ها مردند.

محققان همچنین مشخص کردند که انسداد گیرنده های ACE2 از آلوده شدن ارگانوئیدهای مغز انسان به ویروس جلوگیری می کند.

دانشمندان همچنین اثرات SARS-CoV-2 را بر روی مغز موش های اضلاح شده ژنتیکی برای تولید گیرنده های ACE2 انسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این نقطه، ویروس عروق مغز یا رگ های خونی را تغییر داد. چنین چیزی به نوبه خود می تواند منبع اکسیژن مغز را قطع کند.

علاوه بر این، شدت بیماری در موش هایی که عفونت به مغز آن ها سرایت کرده بود، بسیار شدیدتر از آن هایی بود که دارای عفونت محدود به ریه بودند.

در نهایت، پروفسور ایوازاکی و تیمش مغز سه بیمار فوت شده بر اثر کرونا را بررسی کردند. آن ها SARS-CoV-2 را در سلول های عصبی غشایی یکی از این سه مورد یافتند. نواحی آلوده با انفارکتوس ایسکمیک همراه بود، که در آن خون محدود باعث آسیب بافت و مرگ سلولی شده بود. هر سه بیمار در مغز خود دارای میکروانفارکتوس بودند.

بیشتر بخوانید: ما از چند درصد مغز خود استفاده می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.